19. 1. 2018

MEDIA NEWS



MEDIA NEWS
 
Americký herec a scenárista Paul Stephen Rudd sa stal vo štvrtok mužským laureátom ocenenia Hasty Pudding, ktoré už viac ako polstoročie udeľuje študentská skupina divadelníkov z Harvardovej univerzity.
      Divadelníci zo skupiny Hasty Pudding Theatricals podľa agentúry AP uviedli, že 48-ročnému Ruddovi titul Muž roka 2018 udelili za jeho všestrannú hereckú kariéru, v rámci ktorej obsiahol mnoho žánrov - od mainstreamových cez alternatívne počiny až po komédie a filmy o superhrdinoch. Hercovi zároveň vyjadrili obdiv pre jeho zvláštnu schopnosť od roku 1995 "nezostarnúť".
      Svoju trofej v podobe pudingovej misy si Rudd prevezme 2. februára na Harvardovej univerzite.
      Divadelníci z Hasty Pudding Theatricals udeľujú ocenenie Muž roka už od roku 1967. Cena tak doplnila skorší, ženský variant - Žena roka, udeľovaný už od roku 1951, ktorého najnovšou laureátkou sa stala americká herečka ukrajinského pôvodu Mila Kunisová.
      Medzi doterajšími držiteľmi tohto humorného - avšak pozitívneho - ocenenia za "trvalý a efektný príspevok do sveta zábavy" figurujú okrem iných napríklad Tom Cruise, Julia Robertsová, Meryl Streepová, Harrison Ford a Clint Eastwood. Vlani ocenenie získali Octavia Spencerová a Ryan Reynolds a predvlani Kerry Washingtonová a Joseph Gordon-Lewitt.
      Rudd si zahral v komédiách ako 40 rokov panic, Nabúchaná, Kamoš za všetky drobné a iných. Populárnym na televíznej obrazovke sa stal aj vďaka svojej úlohe Mikea Hannigana, priateľa a neskôr i manžela Phoebe Bufetovej, postavy v sitcome Priatelia. Podieľal sa tiež na tvorbe scenára k sci-fi filmu Ant-Man z roku 2015 a nedávno si zahral v životopisnom filme The Catcher Was a Spy, ktorý by mal prísť do amerických kín v tomto roku.



Plagáty na podporu súčasného českého prezidenta Miloša Zemana, ktoré dal vyrobiť spolok Priateľov Miloša Zemana a je na nich ústredný slogan "Stop imigrantom a Drahošovi, táto krajina je naša", českí politici spoločne odsudzujú. Prekáža im, že Zemanovi podporovatelia stavili na príliš negatívnu predvolebnú kampaň. Informoval o tom v piatok spravodajský portál Novinky.cz.
      Plagáty sa objavili vo štvrtok ako inzercia v niektorých českých denníkoch. Zemanov protikandidát Jiří Drahoš, voči ktorému sú namierené, ich vníma ako súčasť očakávanej kampane proti sebe pred druhým kolom prezidentských volieb. To sa bude v ČR konať 26. a 27. januára.
      "Dementujeme to stále a budeme tiež apelovať na zdravý rozum ľudí, aby všetkému neverili. Budeme sa určite brániť a budem sa proti tomu vymedzovať napríklad aj v televíznych debatách, ale nie je to také jednoduché," povedal Drahoš počas návštevy Plzenského kraja.
      Väčšina českých politikov sa za Drahoša postavila. "Vôbec sa mi to nepáči a som presvedčený, že to pánu prezidentovi vôbec nepomôže," povedal denníku Právo podpredseda snemovne a ČSSD Jan Hamáček.
      Podobne sa vyjadril aj predseda poslaneckého klubu sociálnych demokratov Jan Chvojka. "Mám pocit, že pánu prezidentovi by v druhom kole pristali skôr pozitívne vyhlásenia než vyvolávanie negatívnych emócií," uviedol Chvojka pre Právo.
      Inzerát zverejnený v novinách nenadchol ani Zemanových podporovateľov v ČSSD. Podľa Zemanovho skalného priaznivca Jaroslava Foldynu je takáto kampaň zjednodušujúca. "Netrápim sa tým. Keď to vidia takto zjednodušene, je to ich vec. Vystihuje to náladu ľudí, ktorí ten inzerát vyrobili. Veľmi zjednodušene to vyjadruje všetko, o čom sa hovorí v diskusiách," povedal Právu.
      "Jiří Drahoš podpisom výzvy deklaroval, že je za to, aby Európa prijímala povinne všetkých migrantov, a verejnosť podporujúca pána prezidenta ich tu nechce," dodal Foldyna. Na mysli mal výzvu Vedci proti strachu a nenávisti, ktorá po vypuknutí migračnej krízy varovala pred xenofóbiou a Zemanov protikandidát v druhom kole Drahoš ju podpísal.
      Veľmi ostro sa vyjadril predseda poslancov z TOP 09 Miroslav Kalousek. "Heslo 'Stop imigrantom a Drahošovi' má asi rovnakú intelektuálnu úroveň ako napríklad 'Stop vyšším cenám masla a Zemanovi'. Ak to dokáže voličov v Česku ovplyvniť, tak si Zemana zaslúžime. Za blbosť sa platí," napísal Kalousek na webe.
      Prvá podpredsedníčka ODS Alexandra Udženija označila inzerát v prospech Zemana za silne podpásový úder. "Veľmi odsudzujem takéto kampane a za ODS vravím, že ich nikdy nebudeme robiť," vyhlásila Udženija pre Právo.
      Podľa poslankyne za ODS Jany Černochovej táto kampaň Zemanovi neprospeje, skôr naopak. "Zúfalí ľudia robia zúfalé veci. Znemožňujú sa tým sami, ale skôr to Zemanovi hlasy odoberie, než prihrá. Negatívna kampaň má na voličov opačný efekt," vysvetlila.
      Drahoša sa zastali aj predseda Pirátov Ivan Bartoš a šéf KDU-ČSL Pavel Bělobrádek. "Jiřího Drahoša prezidentovi muži spojili s imigrantmi a Zemana postavili do roly záchrancu českej spoločnosti. Je dúfam jasné, že Piráti nesúhlasia s lživou a manipulatívnou kampaňou a že ju odsudzujú, nech už ju robí ktokoľvek," napísal Bartoš.
      "Dúfam, že sa Miloš Zeman od hanebnej inzercie dištancuje a zarazí ju," vyjadril sa Bělobrádek, ktorého citoval aj portál Novinky.cz.


Počet domácnosti, ktoré prijímajú televízny signál cez anténu vzrástol na 30 %. Vyplýva to z omnibusového prieskumu, ktorý koncom minulého roka zrealizovala spoločnosť GfK. Porovnanie výsledkov prieskumu s predchádzajúcim prieskumom z marca 2017 poukazuje na 6 % nárast počtu domácnosti využívajúcich signál prostredníctvom antény.
      Prieskum zrealizovala spoločnosť GfK na vzorke 1000 respondentov z celého Slovenska.
      "Aktuálne výsledky prieskumu ukazujú, že vysielanie cez anténu je atraktívnym riešením pre príjem televízneho signálu, ktoré diváci oceňujú a stáva sa vyhľadávaným spôsobom sledovania televízie. Vývoj televízneho trhu nás motivuje k tomu, aby sme priniesli nové služby ako je hybridná televízia, archív či možnosť spätne si prehrať vysielanie," povedal generálny riaditeľ spoločnosti Towercom Ivan Peschl.
      Spoločnosť Towercom zabezpečuje pokrytie Slovenskej republiky televíznym a rozhlasovým signálom verejnoprávnych médií ako aj súkromných televíznych a rozhlasových spoločností. Spoločnosť vlastní a rozvíja rozsiahlu vežovú infraštruktúru.


Spoločnosti z oblasti informačných technológií (IT) pôsobiace v Európskej únii odstránili v priemere 70 percent nezákonných nenávistných prejavov, ktoré im boli oznámené. Uviedla to v piatok Európska komisia (EK) v rámci svojho tretieho hodnotenia uplatňovania kódexu správania pre boj proti nezákonným nenávistným prejavom na internete.
      Hodnotenie vykonali mimovládne organizácie v spolupráci s verejnými orgánmi. V máji 2016 sa spoločnosti Facebook, Twitter, YouTube a Microsoft v kódexe správania zaviazali bojovať proti šíreniu takéhoto obsahu v Európe.
      Z tretieho kola monitorovania vyplýva, že uvedené spoločnosti teraz lepšie plnia svoj záväzok odstrániť väčšinu nenávistného prejavu do 24 hodín. Všetky zúčastnené IT spoločnosti dnes plnia cieľ vyhodnotiť väčšinu oznámení do 24 hodín - v priemere to platí pre 81 percent oznámení. V predchádzajúcom kole monitorovaní bolo do 24 hodín vyhodnotených len 51 percent oznámení.
      V piatok aj ďalšie spoločnosti - Instagram a Google+ - oznámili, že sa pripájajú ku kódexu správania, čím sa zvýšil počet aktérov, na ktorých sa tento kódex vzťahuje.
      Podpredseda EK pre digitálny jednotný trh Andrus Ansip v správe pre médiá skonštatoval, že internetové platformy s plnou vážnosťou realizujú záväzok preskúmavať oznámenia a odstraňovať nezákonné nenávistné prejavy do 24 hodín. Zároveň vyzval IT spoločnosti, aby v súlade s usmerneniami eurokomisie z minulého roka zlepšili transparentnosť a spätnú väzbu a poskytli záruky na ochranu pred neúmerným odstraňovaním a ochranu slobody prejavu.
      Eurokomisárka pre spravodlivosť, spotrebiteľov a rodovú rovnosť Věra Jourová zdôraznila, že kódex správania sa stal úspešným nástrojom na rýchle a efektívne odstraňovanie nezákonného obsahu. "To dokazuje, že úzka spolupráca technologických spoločností, občianskej spoločnosti a tvorcov politiky môže priniesť výsledky aj pri súčasnom zachovaní slobody prejavu. Očakávam, že IT spoločnosti prejavia podobné odhodlanie aj pri riešení ďalších otázok, ako je boj s terorizmom alebo zlepšenie nepriaznivých podmienok pre užívateľov," zhodnotila situáciu Jourová.
      Komisia pripomenula, že hoci najdôležitejšie záväzky obsiahnuté v kódexe správania boli splnené, zlepšenia sa očakávajú v poskytnutí lepšej spätnej väzby a transparentnosti pre používateľov a vnímaní pribúdania nových právnych predpisov, ktoré exekutíva EÚ dopĺňa v rámci boja proti rasizmu a xenofóbii.
      EK odkázala, že bude v spolupráci s organizáciami občianskej spoločnosti aj naďalej pravidelne monitorovať, ako zúčastnené IT spoločnosti plnia uvedený kódex, a bude pracovať na tom, aby sa aj ďalšie internetové platformy zaviazali dodržiavať ho.


Manžela nemeckej novinárky Mešale Toluovej znovu zatkli turecké orgány, približne osem týždňov po jeho prepustení z väzby, kde ho zadržiavali pred súdnym procesom. Tlačovú agentúru DPA o tom v piatok telefonicky informoval príbuzný.
      Otec novinárky Toluovej uviedol, že jeho zaťa Suata Čorlua vzali znovu do väzby vo štvrtok. Socialistická strana utlačovaných (ESP), v ktorej je Čorlu členom výkonného výboru, takisto potvrdila nový vývoj situácie.
      ESP uviedla pre ľavicovú tlačovú agentúru ETHA, že polícia podnikla razie proti podporovateľom strany v mestách Istanbul, Ankara, Izmir, Diyarbakir, Antakya a Samsun, pričom zatkla sedem ľudí v ich bytoch. Bol medzi nimi aj Čorlu, ďalší členovia ESP a istý právnik.
      Čorlua aj Torluovú súdia v samostatných procesoch, v ktorých sú obžalovaní okrem iného z členstva v teroristickej organizácii.
      Čorlua prepustili z väzby 29. novembra, takže na verdikt vo svojom súdnom procese mal čakať na slobode. Toluová, ktorá pochádza z Nemecka a má nemecké občianstvo, bola prepustená 18. decembra, avšak zakázali jej opustiť krajinu.
      Čorlua pôvodne zatkli 5. apríla 2017 a Toluovú 30. apríla, pričom súd poslal oboch do väzby.

Copyright © TASR 2018

  "Pretože migrácia je citlivá téma, spojenie pána Drahoša s migráciou je logické a oprávnené," povedal prezident a poukázal na niektoré Drahošová výroky. K práci svojich podporovateľov uviedol, že ich obhajuje, aj keď si myslí, že to bolo zbytočné. Drahoš vo štvrtok povedal, že proti sebe pred druhým kolom volieb čaká ďalší podrazy a lotroviny. "Miloš Zeman už nemá našej krajine čo ponúknuť. Jeho ľudia si ale ešte majú čo vziať. Preto okolo seba kopú. Aké prosté," povedal večer ČTK.
Inzerát v Denníku a Právu hlása "Stop imigrantom a Drahoš. Táto krajina je naša!" a nabáda k voľbe Zemana. Denník má k tomu na titulnej strane i reakciu Drahoša: "Presne tento typ klamstiev a dezinformácií som očakával. Je to obyčajná klebeta. Súhlasím iba s časťou Stop imigrantom. Nikto z nás tu vlny imigrantov nechce," povedal.
Zeman sa v televízii Barrandov tiež vyjadril k odporúčaniam od premiéra Andreja Babiša (ANO) pre druhé kolo prezidentských volieb. Podľa prezidenta nie je nenormálne, že sa usiluje o dobré ekonomické vzťahy s Čínou a Ruskom, a novinárskej klišé, že Zeman tiahne SR na východ, je absurdné. Hradného kancelára Vratislava Mynářa a prezidentovho poradcu Martina Nejedlého nestíha polícia.  Babiš po prvom kole Zemanovi odporučil, aby jasne deklaroval, že nechce orientáciu krajiny na Východ a že do Ruska a Číny jazdí len preto, aby podporil českých podnikateľov. Prezident by sa mal podľa Babiša tiež zbaviť Mynářa a Nejedlého.
"Keby som chcel byť ironický, ale ja som v živote ironický nebol, tak by som povedal, že ani jeden z týchto dvoch ľudí nie je trestne stíhaný," povedal Zeman o Mynářovi a Nejedlom. "Tak prečo by som sa ich zbavoval," dodal k výhrade Babiša, ktorého polícia obvinila v dotačnej kauze farmy Bocianie hniezdo. Človek má byť lojálni voči svojim priateľom, podotkol prezident.
Podľa Zemana by bola nuda, keby sa s Babišom vo všetkom zhodol. Odmietol špekulácie, že medzi ním a premiérom existuje mocenský pakt. "Žiadny pakt reálne neexistuje, my sa v niečom zhodujeme, v niečom líšime," povedal.  Babiša je pripravený znovu poveriť zostavením vlády, ako avizoval predtým. "Prezident do 8. marca tohto roku vykonáva svoju funkciu v päťročnom funkčnom období a nie je akokoľvek obmedzený," uviedol. Babišova menšinová vláda v stredu podala demisiu potom, čo nezískala dôveru v Snemovni. Zeman chce Babiša znovu menovať premiérom, ak si Babiš zaistí podporu väčšiny poslancov.
Pre ukrajinskú aktivistku hnutia Femen, ktorá k nemu pri prvom kole prezidentských volieb vybehla vo volebnej miestnosti, by Zeman vážne zvažoval milosť, ak by jej súd uložil trest väzenia, povedal prezident v TV Barrandov. Jej výstup podľa neho nebol "tak hrozný, skôr smiešny". Žene pražský súd uložil tri mesiace väzenia s ročnou podmienkou a vyhostenie z Česka. Na súde uviedla, že chcela varovať českú spoločnosť pred Zemanovým znovuzvolením.

Copyright © ČTK 2018


Švajčiari sú ochotní aj naďalej platiť poplatky za verejnoprávnu televíznu a rozhlas, vyplýva to z prieskumu agentúry Tamedia. Oficiálne referendum o tejto otázke sa uskutoční 4. marca a umožní občanom rozhodnúť sa, či budú aj naďalej ročne platiť 451,10 švajčiarskych frankov (v prepočte 383,98 eur) za používanie rozhlasu a televízie.
Do internetového prieskumu z 15. januára sa zapojilo 15 197 ľudí a vyplynulo z neho, že 59 percent respondentov nesúhlasí s návrhom zrušiť súčasný systém financovania verejnoprávnych médií. Návrh zákona by, naopak, podporilo 40 percent opýtaných. Prieskum pripúšťa štatistickú chybu 1,1 percenta.
Odborníci varujú, že odstránenie poplatkov môže zásadne zmeniť to, kto bude mať vplyv na dôležité verejnoprávne médiá vo viacjazyčnom Švajčiarsku.

©2017, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zem spieva ocenili na celosvetovej prehliadke v Miami

Zem spieva ocenili na 
celosvetovej prehliadke v Miami

Režisér folklórnej šou verejnoprávnej RTVS Zem spieva Peter Núňez si v týchto dňoch v Miami prevzal cenu za najlepší pôvodný televízny projekt strednej a východnej Európy. TASR informovala hovorkyňa RTVS Erika Rusnáková.
Pripomenula, že šou Zem spieva ešte vlani v júni uspela v súťaži Pitch&Play Live na medzinárodnom festivale NATPE v Budapešti v kategórii non-scripted formátov. Spomedzi 11 projektov zo siedmich krajín sa stala najúspešnejším formátom. Víťazstvo v Budapešti umožnilo režisérovi prezentovať projekt na celosvetovej prehliadke NATPE v Miami.
Podľa Rusnákovej zožala folkórna šou potlesk a uznanie aj v Miami. "Bol som naozaj v šoku. Po prezentácii iniciovali neformálne stretnutie približne dvadsiati obchodníci s televíznymi formátmi, napríklad z Čile, USA, Japonska, Turecka a ďalších krajín. Ak by sa splnila aspoň desatina z toho, bolo by to úžasné," uviedol producent a režisér Peter Núňez.
Ako uviedla hovorkyňa RTVS, v aktuálnej druhej sérii poteší divákov poteší aj účasť súborov i jednotlivcov zo zahraničia. "Ide nielen o zahraničných Slovákov, ktorí sa so záujmom a od srdca venujú nášmu folklóru v Srbsku, Rumunsku, Anglicku či Maďarsku, ale tiež o milovníkov slovenského folklóru z Japonska, ktorí sa združujú v súbore Valaška," priblížila.
Druhú sériu folklórnej šou Zem spieva vysiela RTVS každú sobotu na Jednotke. Vystúpi v nej 63 účinkujúcich - jednotlivcov, umeleckých súborov a skupín, ktorí sa predstavia v siedmich štúdiových kolách. Do semifinále postúpi maximálne 21 súťažiacich. Z desiatich najlepších vyberú vo finále diváci SMS hlasovaním absolútneho víťaza.

Copyright © TASR 2018

Zomrel John Barton

Zomrel John Barton

Vo veku 89 rokov zomrel divadelný režisér a spoluzakladateľ Royal Shakespeare Company (RSC) John Barton. Rodák z Londýna naposledy vydýchol vo štvrtok. Správu o jeho úmrtí oznámila spomínaná divadelná spoločnosť. "Bol jednoducho jedným z najväčších ovplyvňovateľov hrania Shakespeara za uplynulé storočie," uviedol umelecký riaditeľ RSC Gregory Doran.
John Bernard Adie Barton sa narodil 26. novembra 1928. Spolu so zosnulým režisérom Peterom Hallom založil v roku 1960 spomínanú Royal Shakespeare Company, v ktorej pôsobil po zvyšok svojej kariéry. Známy je pre svoje semináre Playing Shakespeare, počas ktorých učil hercov ako pristupovať k Shakespearovým dielam. Mnohé z týchto seminárov sa v roku 1982 dostali aj na televízne obrazovky. Počas svojej kariéry pracoval na viac ako 50 inscenáciách vrátane gréckych diel, Shakespearovej historickej tetralógie Vojna ruží či jeho hier Trojkráľový večer alebo Čo len chcete, Veľa kriku pre nič a Márna lásky snaha. Spolupracovali s ním hviezdy ako Judi Dench, Donald Sinden, Patrick Stewart, Jeremy Irons, Helen Mirren alebo Ian McKellen. Royal Shakespeare Company Bartonovi na znak úcty venuje jesennú produkciu Shakespearovej tragédie Troilus a Kressida, ktorá bola jeho najobľúbenejšou hrou.

©2018, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Informovanie obyvateľov prostredníctvom mestského rozhlasu bude v Žiari nad Hronom už čoskoro minulosťou. Miestna samospráva sa totiž rozhodla mestský rozhlas zrušiť k 31. marcu tohto roka. Nahradia ho sms správy a informovanie prostredníctvom emailov.
"Pravidelné hlásenie mestského rozhlasu sme sa rozhodli ukončiť z niekoľkých dôvodov. V prvom rade je to jeho technický stav. Pokiaľ by sme aj naďalej chceli prevádzkovať rozhlas, bola by potrebná jeho komplexná rekonštrukcia," priblížil hovorca mesta Martin Baláž s tým, že odhadované náklady na jeho opravu sú vo výške 300.000 eur.
Ďalším dôvodom je fakt, že mesto evidovalo v poslednom období viacero pripomienok a sťažností od obyvateľov na jeho hlučnosť a rušivé vysielanie.
Mesto tak chce podľa Baláža využívať na komunikáciu s obyvateľmi novšie a modernejšie spôsoby. Jedným z nich je sms služba, prostredníctvom ktorej budú aktuálne informácie dostávať zaregistrovaní obyvatelia. Registrovať sa môžu na internetovej stránke mesta, kde si zároveň zvolia, z akých oblastí chcú informácie dostávať.
"Už dlhšie máme rozbehnutú aj komunikáciu prostredníctvom emailu. V podstate je to niečo ako mestský rozhlas prostredníctvom emailu. Do toho sa môžu obyvatelia tiež registrovať na našej internetovej stránke. Každý piatok im potom príde newsletter s prehľadom udalostí," dodal Baláž.
Okrem toho zabezpečuje samospráva informovanie aj tradičnými spôsobmi, ako výlepmi oznamov na úradných tabuliach, výlepových plochách či prostredníctvom mestských novín a miestnej televízie.

Copyright © TASR 2018

Zomrel Peter Mayle

Zomrel Peter Mayle

Vo veku 78 rokov zomrel britský spisovateľ Peter Mayle, autor románu Dobrý ročník (2004), ktorý bol predlohou rovnomenného filmu z roku 2006. Smutnú správu oznámilo prostredníctvom sociálnej a mikroblogovacej siete Twitter vydavateľstvo Alfred A. Knopf. Rodák z Brightonu skonal po krátkej chorobe 18. januára v nemocnici neďaleko jeho domu v južnom Francúzsku.
Peter Mayle sa narodil 14. júna 1939. Začínal ako autor vzdelávacích publikácií a humorných románov ako napríklad Odkiaľ som prišiel?: vývoj života bez nezmyslov a s obrázkami (1973). Preslávil sa najmä románom A Year in Provence (1989, v češtine vyšiel ako Rok v Provenci, pozn. SITA), ktorý sleduje jeho prvý rok života v Provensalsku, kam sa presťahoval v 80. rokoch minulého storočia. Dielo sa dočkalo televízneho spracovania v rovnomennej minisérii z roku 1993, ako aj knižných pokračovaní Toujours Provence (1991, v češtine Navždy Provence) a Encore Provence (1999, v češtine Znovu Provence). Po nich nasledovali mnohé ďalšie publikácie ako napríklad spomínaný Dobrý ročník či román Marseillské dobrodružstvo (2012). V roku 2002 ho francúzska vláda vymenovala za Rytiera Čestnej légie za prínos kultúre.


©2017, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané

VÝROKY TÝŽDŇA

           VÝROKY TÝŽDŇA



"V koketovaní s opozičným očistcom hral v premiérovej mysli určite nie nepodstatnú rolu faktor masívneho prieniku nepolitikov do slovenskej politiky. „
Ivan Čeredejev

"Každý, kdo přijde na Hrad, by měl v první řadě vyvětrat a vrátit láhve."
Mirek Topolánek

„Prečo by USA mali prijímať ďalších imigrantov z krajín, ktoré sú shitholes? “.
Donald Trump

„O vině a trestu rozhoduje soud. To rozhodně. Jen se ale pojďme bavit o tom, zda je opravdu nutné, aby ten soud rozhodoval teď. Co brání tomu, aby se řešení té kauzy posunulo o čtyři roky nebo prostě do doby, než budou nové volby? Co se stane?“
Taťána Malá , poslankyňa ANO o Babišovi

„Ak zástava Sikulov bude viať na úradoch v mojej krajine , oni budú poletovať hneď vedľa nej".
Mihai Tudose, rumunský premiér

"Bolo to predovšetkým z toho dôvodu, napokon to zaznelo dnes aj na zasadnutí Rady, aby prezentované pohľady v plnej šírke zachytávali alternatívy, ktoré sa na Slovensku vyskytujú.“
Michal Dzurjanin, riaditeľm, Sekcia programových služieb Slovenského rozhlasu





Ceny ZAI za rok 2017

Ceny ZAI za rok 2017

Na odovzdávaní cien Zväzu autorov a interpretov za rok 2017, ktoré sa uskutočnilo vo štvrtok v bratislavskom DK Zrkadlový háj, triumfovala kapela Horkýže Slíže. Ako jediní nominovaní získali ceny vo dvoch kategóriách - Skupina roka a Album roka, kde ich ocenili za nahrávku Pustite Karola. „Sme strašne radi za tieto ocenenia, lebo ich je už veľmi, veľmi málo, už dlho sme nič nevyhrali,“ povedal gitarista kapely Juraj Štefánik. „Asi sa oplatí robiť nové albumy menej často,“ zavtipkoval gitarista Marián Sabo.
Medzi ocenenými sa objavila aj Sima Martausová, ktorá si odniesla sošku v kategórii speváčka roka. „Cítim veľkú radosť a vďaku, že držím teraz v ruke toto ocenenie. Je to cena nielen pre mňa, ale aj pre moju kapelu a fanúšikov, patrí nám všetkým,“ poznamenala mladá rodáčka z Považskej Bystrice.
Spevákom roka sa stal bývalý basgitarista skupiny Tublatanka Paľo Horváth, ktorý momentálne pôsobí v zoskupení Živá voda. „Určite podľa mňa zavážilo to, že som sa nedávno vynoril z hĺbky vesmíru. Vždy som žil hudbu zvnútra a tak to robím doteraz. Až sa z toho sám čudujem, ale je to vo mne, robím to rád,“ uviedol hudobník.
Pódium DK Zrkadlový Háj bude 30. januára patriť kapele Aces, ktorá získala cenu ZAI pre objav roka. „Sme prekvapení, nečakali sme to. Minulý rok sme sa o tejto ankete dozvedeli po prvý raz a zrazu sme jej súčasťou. Osobne si vždy stojím za tým, že najviac sa kapela ukáže pri živom hraní, je to o tom, ako dokáže dať ľudí do varu a to nám práve celkom ide,“ zamyslel sa spevák a gitarista skupiny Tomáš Michalčák.
Celoplošnou rozhlasovou stanicou roka sa stalo rádio Anténa Rock, cenu v kategórii lokálna a regionálna rozhlasová stanica si zas odniesli zástupcovia Rádia Aligátor. Roman Bomboš potvrdil po tretí raz prvenstvo v kategórii hudobný redaktor/moderátor roka. „Je to úžasné, pretože toto je cena, ktorú určujú interpreti a keďže je za to, že s nimi pracujeme a robíme s nimi rozhovory, tak to znamená, že tie rozhovory bavia aj ich. Je to vlastne taká odmena za dobre vykonanú prácu. Je perfektné, keď sa to, čo máte radi, stane vaším zamestnaním. A keď za to dostanete aj cenu, tak je to dvojnásobná radosť,“ poznamenal Bomboš.
Za celoživotnú podporu slovenskej hudby v médiách ocenili hudobného redaktora rádia Regina Františka Strempeka. „Je to pre mňa obrovské prekvapenie, ušili na mňa habaďúru, nečakal som to. No je to zároveň aj ocenenie pre inštitúciu, v ktorej robím. Človek je závislý od prostredia, v ktorom pracuje, a keď vám daná inštitúcia umožní vysielať toľko slovenskej hudby, tak ju človek vysiela...“ povedal Strempek.
Festivalom roka sa stal Dobrý festival v Prešove, ktorého organizátorom je hudobník Miro Tásler. Cenu pre usporiadateľa roka zas získal Dušan Drobný, ktorému pod rukami vyrástol festival Topfest. Cenu Klub roka s kapacitou nad 200 účastníkov si prevzal majiteľ Majestic Music Clubu v Bratislave Juraj Ryban a cenou Klub roka s kapacitou pod 200 účastníkov potešil ZAI majiteľa Blue Note v Novom Meste nad Váhom Tibora Zelenaya.

©2017, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

 Uznávaný český herec Karel Roden (55) opäť uspel v boji s tamojším bulvárom v súvislosti so zverejňovaním detailov zo svojho súkromia.
      Najnovší úspech zaznamenal vo štvrtok podľa servera iDNES.cz v súdnom spore so spoločnosťou RF Hobby, ktorá musí zaplatiť Rodenovi a jeho rodine 720.000 korún. Ide o vydavateľa časopisov ako Moje šťastná hvězda, Můj čas na kafíčko a Můj kousek štěstí. V žalobe sa poukazovalo na celkove 17 článkov v nich zverejnených od novembra 2013 do novembra 2015, v ktorých sa objavili intímne informácie zo súkromia Karla Rodena, jeho partnerky Laury Čekanovej alebo ich dvoch detí.
      Štvorica žalujúcich žiadala od spoločnosti RF Hobby odškodnenie v celkovej výške tri miliónov korún.
      Prvostupňový Obvodný súd pre Prahu 10 im vlani v máji vyhovel a priznal každému odškodné vo výške 500.000 korún. Rodenova rodina mala teda celkove dostať dva milióny korún.
      Po odvolaní sa vydavateľstva voči neprimeranosti odškodného a pochybnostiach o tom, ako k jeho výške dospela sudkyňa, sa kauzou zaoberal Mestský súd v Prahe. Ten sčasti vyhovel odvolaniu a znížil výšku odškodného.
      Karel Roden tak dostane odškodné vo výške 300.000 korún, jeho partnerke náleží suma v rovnakej výške a obe deti dostanú po 60.000 korún.
      Žalované články totiž podľa súdu poškodzovali hlavne rodičov, kým k deťom boli zdržanlivejšie.
      Súd súčasne zaviazal vydavateľa spomínaných titulov, aby odstránil aj na internete pasáže videoreklám na časopisy, ktoré sa týkajú Rodena a jeho blízkych. Navyše by sa spoločnosť RF Hobby mala zdržať zverejňovania informácií "o biologickom pôvode a spôsobe počatia" Rodenových detí a nemala by vydávať ďalšie články o súkromí herca a jeho partnerky, ktoré by ich mohli poškodiť.

Copyright © TASR 2018

Poľský prezident Andrzej Duda sa vo štvrtok poďakoval prezidentovi USA Donaldovi Trumpovi za to, že bojuje proti falošným správam. V médiách tento Dudov krok vyvolal zmiešané reakcie, keďže Trump ako "falošné správy" najčastejšie označuje akékoľvek informácie médií o sebe, s ktorými nesúhlasí. Naopak v Európe sa pojmom "falošné správy" označujú skôr vymyslené alebo prifarbené informácie šírené "alternatívnymi" a proruskými médiami.
Agentúra AP okrem toho pripomína, že Trumpove útoky na to, čo on sám nazýva "falošnými správami", sa vo všeobecnosti považujú skôr za útoky proti slobode slova.
Poľský prezident Duda svojím štvrtkovým vyjadrením reagoval na takzvané "fake news awards", teda rebríček falošných správ, ktorý Trump zverejnil v stredu a do ktorého zahrnul aj správu amerického magazínu Newsweek, že prvá dáma Poľska si s ním počas jeho návštevy Poľska odmietla podať ruku.
Neskôr však vysvitlo, že Agata Kornhauser-Duda sa síce Trumpovej ruke najprv skutočne vyhla, ale len preto, aby si potriasla rukou s jeho manželkou Melaniou, pričom hneď na to podala ruku aj Trumpovi.
"Ďakujem Vám. Musíme pokračovať v boji proti tomuto fenoménu. Poľsko zažíva silu falošných správ z prvej ruky," napísal vo štvrtok na Twitter poľský prezident Duda.
Ani on podľa všetkého nehovoril o dezinformáciách z dielne ruskej propagandy, keďže v ďalšom texte svojho tvítu spomenul len údajné očierňovanie poľskej vlády. "Mnohí európski a dokonca aj americkí predstavitelia si formujú svoj názor na Poľsko na základe nikdy nekončiaceho prúdu falošných správ," napísal poľský prezident.

©2018, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


18. 1. 2018

Zomrel Peter Wyngarde

Zomrel Peter Wyngarde


Britský herec Peter Wyngarde, vlastným menom údajne Cyril Louis Goldbert, ktorého preslávila postava autora detektívnych príbehov, playboya a vyšetrovateľa Jasona Kinga z televíznych seriálov Department S a Jason King z konca 60. a začiatku 70. rokov minulého storočia, už nie je medzi živými.
Umelec, ktorý si až neobvykle chránil informácie o súkromí vrátane dátumu narodenia, pôvodu i aktuálneho spôsobu života, zomrel podľa informácií britských médií s odvolaním sa na jeho manažment v pondelok 15. januára v nemocničnom zariadení Chelsea and Westminster Hospital v Londýne, a to údajne vo veku 90 rokov, podľa iných zdrojov 84 rokov.
Muž, ktorý sa narodil podľa oficiálne nepotvrdených informácií v Marseille francúzskej matke a britskému otcovi, začal s hereckou kariérou už v 50. rokoch minulého storočia. Ešte predtým však strávil časť života v čínskom Šanghaji, kde ho počas japonskej okupácie internovali. V polovici 40. rokov 20. storočia sa mu podarilo vycestovať do Veľkej Británie, kde si zmenil meno na Peter Wyngarde. V historickom veľkofilme Alexander Veľký (1956) si zahral po boku velikánov Frederica Marcha a Richarda Burtona. Počet jeho príležitosti sa zvyšoval, stále častejšie sa objavoval v televíznych produkciách, ktoré mu napokon vyniesli aj dočasnú slávu.
Dočasnú preto, že po úspechu zmienených seriálov Wyngarda v polovici 70. rokov prichytili s iným mužom pri homosexuálnych aktivitách a odsúdili za vyvolávanie verejného pohoršenia, čo bolo fakticky bodkou za jeho umeleckou dráhou v ostrovnej monarchii. Potom sa už zväčša objavoval iba pod pseudonymami v menej ostro sledovaných divadelných inscenáciách vrátane predstavenia Dear Liar, v ktorom sa v roku 1977 predstavil v rakúskej metropole vo Vienna's English Theatre.

Copyright © TASR 2018

Donald Trump Fake News Awards 2017

Donald Trump Fake News Awards 2017



1. The New York Times’ Paul Krugman.

2. ABC News’ Brian Ross

3. CNN

4. TIME magazine

5. Washington Post

6. CNN again. “When they, according to the president, falsely accused him of overfeeding fish during a visit with the Japanese prime minister”.

7. CNN: “When they falsely reported about Anthony Scaramucci’s meeting with a Russian but retracted it due to a “significant breakdown in the process.”

8. Newsweek

9. CNN: When they ‘falsely reported that former FBI Director James Comey would dispute President Trump’s claim that he was told he is not under investigation’.

10. The New York Times

11. “And last, but not least: “RUSSIA COLLUSION!” Russian collusion is perhaps the greatest hoax perpetrated on the American people. THERE IS NO COLLUSION!”
NEWS 216

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Debatu Českej televízie, v ktorej sa stretnú českí prezidentskí kandidáti Jiří Drahoš a súčasná hlava štátu Miloš Zeman, bude moderovať Světlana Witowská, ktorá sa pravidelne objavuje v podvečernom programe s názvom Interview ČT24. 
      "Světlana je skúsená moderátorka, ktorá dlhodobo odvádza výborné výkony v rozhovoroch s vrcholnými politikmi," uviedol riaditeľ spravodajstva a športu ČT Zdeněk Šámal, ktorého vo štvrtok citoval portál televízie.
      Ponuku moderovať prezidentskú debatu pred druhým kolom priamych volieb dostal najprv Václav Moravec, ale odmietol ju. Ako jeden z dôvodov pritom uviedol, že nechce byť hromozvodom Zemanovej kritiky voči ČT. "Generálneho riaditeľa som už v nedeľu informoval, že debatu moderovať nebudem," povedal Moravec už skôr.
      Zeman Moravca často kritizuje a rozhovory s ním niekoľko rokov odmieta, napísal v stredu portál Novinky.cz.
      Moravec svoje rozhodnutie nemoderovať diskusiu spresnil pre spravodajský web Médiář. Uviedol, že sa "líšili jeho predstavy a predstavy vedenia ČT o formáte, stopáži a podobne". "Dobré pre ČT a jej divákov je, že sa po mojom nedeľnom oznámení generálnemu riaditeľovi o nemoderovaní podarilo odblokovať odmietavý postoj kancelára (Vratislava) Mynářa k účasti prezidenta Zemana v záverečnej debate ČT," vysvetlil Moravec.
      Diskusný duel sa bude vysielať v priamom prenose vo štvrtok 25. januára od 20.00 h na kanáloch ČT1 a ČT24. Obaja kandidáti už účasť na debate písomne potvrdili.
      Druhé kolo prezidentských volieb v Česku sa bude konať 26. a 27. januára.
      Witowská začínala novinársku kariéru ako redaktorka tlačovej agentúry ČTK a denníka Mladá fronta DNES. Prvýkrát nastúpila do Českej televízie v roku 1996; po pôsobení v súkromnej televízii Prima sa do ČT nakrátko vrátila v roku 2011 a definitívne po materskej dovolenke v roku 2012. Od roku 2014 moderuje program Interview ČT24, teda pravidelný profilový podvečerný rozhovor s osobnosťou, ktorá hýbe udalosťami dňa, ako napísal portál televízie.

 Mužovi, ktorý vlani koncom októbra pobodal a vážne zranil novinárku ruskej rozhlasovej stanice Echo Moskvy Taťjanu Feľgengauerovú, diagnostikovali schizofréniu. Informovala o tom vo štvrtok agentúra AP s odvolaním sa na Echo Moskvy.
      Moderátorku a zástupkyňu šéfredaktora Feľgengauerovú pobodal 23. októbra útočník Boris Gric do krku pri moskovskej redakcii rozhlasovej stanice. Gric sa odvtedy nachádza vo väzbe, kde čaká na súdny proces.
      Echo Moskvy v stredu informovalo, že lekári na moskovskej Serbského psychiatrickej klinike diagnostikovali Gricovi, občanovi Ruska aj Izraela, paranoidnú schizofréniu.
      Feľgengauerová vo vysielaní povedala, že verí úsudku lekárov a od úradov očakáva, že budú Grica držať v izolácii. Novinárka v tomto období podstupuje rehabilitáciu po spôsobených zraneniach.
      Rozhlasová stanica Echo Moskvy je kritická voči ruským úradom a jej programy často vyvolávajú hnev predstaviteľov politických aj podnikateľských kruhov. Niektorí novinári stanice dostávajú vyhrážky.

Moskovský súd zamietol vo štvrtok odvolanie proti rozhodnutiu súdu prvej inštancie o predĺžení vyšetrovacej väzby ukrajinskému novinárovi Romanovi Suščenkovi, ktorého zadržali a obvinili v Rusku zo špionáže. Informoval o tom Suščenkov ruský advokát Mark Fejgin.
      Moskovský súd predĺžil 27. novembra Suščenkovi väzbu o ďalšie dva mesiace, a to do 30. januára 2018. Súdny proces by sa mal začať v januári. V prípade uznania za vinného hrozí Suščenkovi až 20 rokov väzenia.
      Mark Fejgin ešte v decembri tvrdil, že vyšetrovatelia vyvíjajú na Suščenka psychický tlak, aby sa priznal. Vraj mu hovoria, aby popremýšľal, či strávi 20 rokov vo väzení, alebo začne spolupracovať. "Vyšetrovatelia dokončujú svoju prácu a snažia sa naskočiť na posledný vlak, aby získali priznanie viny," povedal Fejgin.
      Ako tvrdí ruská Federálna bezpečnostná služba (FSB), plukovníka Suščenka z Hlavnej správy rozviedky (GUR) Ministerstva obrany Ukrajiny zatkla 30. septembra 2016 v Moskve, kde bol na "špionážnej misii". Podľa FSB zbieral tajné informácie o ruských ozbrojených silách a Národnej garde, pričom ich zverejnenie by podkopalo obranyschopnosť Ruska.
      Súd rozhodol o uvalení väzby na Suščenka 1. októbra 2016. Vyšetrovatelia oficiálne obvinili tohto Ukrajinca zo špionáže 7. októbra 2016.
      Suščenko akékoľvek obvinenia odmieta. Fejgin tvrdí, že Suščenko je reportérom agentúry Ukrinform v Paríži a v Moskve nebol na špionážnej misii, ale na návšteve u svojich príbuzných.
      Agentúra Ukrinform potvrdila, že Suščenko je jej zamestnancom od roku 2002, pričom ho označil za "novinára s dlhodobo bezúhonnou profesionálnou reputáciou".
      Novinára udal "rodinný priateľ", ktorý kontaktoval ruskú FSB a tá Suščenka zatkla, uviedol začiatkom novembra 2016 advokát Fejgin. "Suščenko navštívil svojho brata v Moskve niekoľkokrát. Kontaktoval priateľa rodiny. Rodinný priateľ ho jednoducho dal zatvoriť. To je všetko," povedal Fejgin.

Poslanci Európskeho parlamentu (EP) počas stredajšej plenárnej rozpravy začali "biť na poplach" ohľadom vplyvu ruskej propagandy na členské krajiny EÚ a navrhli posilnenie strategického komunikačného tímu EÚ, ktorý by tento fenomén pozorne sledoval. EP to uviedol vo štvrtok vo vyhlásení pre médiá.
      Podľa názoru europoslancov od vypuknutia konfliktu na východe Ukrajiny došlo k zvýšenému počtu informačných únikov riadených z Kremľa, falošných správ, dezinformačných kampaní a kybernetických útokov proti EÚ a jej členským štátom. Poslanci pripomenuli ruské zásahy do diania okolo brexitu, ale aj ovplyvňovanie vlaňajších prezidentských volieb vo Francúzsku a parlamentných volieb v Nemecku a Španielsku.
      Europoslanci vyjadrili poľutovanie nad obmedzenou reakciou zo strany EÚ a poznamenali, že malý 17-členný strategický komunikačný tím EÚ sa snaží bojovať proti nástrojom ruskej propagandy, akými sú agentúra Sputnik alebo televízna stanica RT, ktoré majú k dispozícii miliardové rozpočty.
      So zámerom zlepšiť odolnosť EÚ voči týmto nástrojom propagandy žiadajú europoslanci prijať opatrenia na zlepšenie mediálnej gramotnosti, zvyšovanie povedomia o propagande a šírení falošných správ, podporovanie nezávislej a investigatívnej žurnalistiky a úpravu audiovizuálnej smernice EÚ s cieľom umožniť národným regulátorom presadzovať nulovú toleranciu voči prejavom nenávisti.
      Európski zákonodarcovia zdôrazňujú tiež potrebu zlepšiť transparentnosť vlastníctva médií, ako aj financovanie politických strán a ich kampaní. Sústredili sa aj na oblasť sociálnych sietí, ktoré sa v súčasnosti stávajú hlavným spravodajským zdrojom pre mnohých ľudí v EÚ. Časť poslancov požaduje, aby aj tieto servery dodržiavali rovnaké pravidlá ako tradičné médiá.

Počet televíznych duelov úradujúceho českého prezidenta Miloša Zemana a jeho vyzývateľa Jiřího Drahoša, ktoré by sa mali uskutočniť pred rozhodujúcim druhým kolom volieb hlavy štátu, evidentne nie je ešte stále definitívne stanovený.
      Bývalý predseda českej akadémie vied, univerzitný profesor Jiří Drahoš, vo štvrtok na jednej zo sociálnych sietí uviedol, že predvolebné diskusie prezidentských kandidátov by sa mali uskutočniť vo verejnoprávnej Českej televízii (ČT) a komerčnej FTV Prima.
      Debata na pôde ČT je naplánovaná na 25. januára a vo vysielaní TV Prima by mala mať miesto o dva dni skôr, informoval vyzývateľ úradujúcej hlavy štátu.
      Hovorca prezidenta ČR Jiří Ovčáček, ktorý už po prvom kole volieb avizoval, že Zeman prijal pozvanie štyroch vysielateľov - TV Nova, TV Barrandov a oboch už zmienených televízií - adresoval vo štvrtok Drahošovi odkaz, ktorý zverejnil internetový server Novinky.cz. Jeho text znie: "Aby Jiří Drahoš nemusel pána prezidenta hľadať, poskytujem mu prehľad duelov. Pán profesor, nebojte sa, neschovávajte sa a príďte diskutovať s pánom prezidentom!"
      Pod textom Ovčáček pripojil názvy televízií a termíny:
      TV Nova v nedeľu 21.1.
      TV Barrandov v pondelok 22.1.
      FTV Prima v utorok 23.1.
      ČT vo štvrtok 25.1.
      Zároveň pre Novinky.cz dodal: "My si nevyberáme. Pán prezident príde do všetkých štyroch televízií, ktoré ho pozvali na účasť v dueli s Jiřím Drahošom".

Copyright © TASR 2018