DALITO!

5. 11. 2011

Zomrel Paul Schulmeister

Zomrel Paul Schulmeister

Niekdajší dlhoročný spravodajca verejnoprávnej rakúskej ORF v Bonne a Berlíne Paul Schulmeister zomrel v noci nadnes vo Viedni po dlhej ťažkej chorobe vo veku 69 rokov. Informovala o tom rakúska tlačová agentúra APA s odvolaním sa na syna zosnulého. Rodák z Viedne pôsobil ako spravodajca ORF v Bonne už v rokoch 1979-1984, aby v tejto misii pokračoval po dlhšej prestávke od roku 1995 v Bonne a od roku 1999 v Berlíne. Medzitým bol novinár, ktorý začínal profesionálnu dráhu v nemeckom periodiku Die Welt v roku 1968 aj šéfom zahraničnej redakcie ORF a zástupcom šéfredaktora tejto verejnoprávnej inštitúcie, združujúcej rozhlasové i televízne okruhy. Po odchode do dôchodku v roku 2004 pôsobil Schulmeister ako novinár na voľnej nohe a prispieval svojimi komentármi napríklad do mienkotvorného denníka Die Presse alebo do periodika Europäische Rundschau, ktoré vychádza štyrikrát do roka v rakúskej metropole. Zosnulý bol laureátom viacerých ocenení a vyznamenaní, vrátane rakúskeho štátneho vyznamenania za zásluhy o republiku.

Copyright © TASR 2011

TO JE TV !

TO JE TV !

Trochu lepšie, ale úplne zle

Trochu lepšie, ale úplne zle

Legendy popu Jednotka- 04.11.2011 : 138 tisíc divákov, 2,9 % sledovanosť, 7,0 % podiel

Tandemy 04.11.2011 : 34 tisíc divákov, 0,7 % sledovanosť, 1,9 % podiel

4. 11. 2011

International Rome Film Festival

International Rome Film Festival

Film argentínskeho režiséra Sebastiana Borenszteina o osamelom majiteľovi obchodu so železiarskym tovarom a Číňanovi, ktorý sa k nemu nasťahuje, získal dnes hlavnú cenu na medzinárodnom filmovom festivale v Ríme. Film Un Cuento Chino (Čínsky príbeh, pozn. voľný preklad TASR) získal cenu Marca Aurélia za najlepší film, ako i cenu divákov spomedzi 15 súťažných snímok. Najlepšou herečkou je podľa poroty rímskeho festivalu švédska herečka Noomi Rapaceová za úlohu v nórskom trilere Babycall. Cenu za najlepší mužský herecký výkon získal Guillaume Canet za úlohu vo filme Une Vie Meilleure (Lepší život). Cenu za celoživotné dielo si z Ríma odnesie americký herec Richard Gere. Predsedom poroty bol taliansky skladateľ filmovej hudby Ennio Morricone.

Copyright © TASR 2011

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Etiópsky súd zbavil vo štvrtok dvoch švédskych novinárov obvinení z teroristických aktivít, stále však čelia obvineniam z podpory teroristickej skupiny a nelegálneho vstupu do krajiny. Fotografovi Johanovi Perssonovi a reportérovi Martinovi Schibbyemu tak stále hrozí až 15 rokov väzenia. Novinárov zadržali etiópski vojaci 1. júla spolu s povstalcami z Národného oslobodzovacieho frontu Ogadenu, o ktorých údajne robili reportáž. Obvinili ich z teroristickej činnosti, napomáhania teroristickej skupine a nelegálneho vstupu do krajiny zo susedného Somálska. Novinári v októbri pred súdom odmietli všetky obvinenia z terorizmu, ospravedlnili sa však za nelegálny vstup do krajiny. "Obvinenie z členstva v teroristickej organizácii bolo vypustené. Musia sa brániť proti dvom obvineniam - z podpory teroristickej skupine a nelegálneho vstupu do krajiny," oznámil sudca Shemsu Sirgaga. Ako povedal, prokuratúra má dostatok dôkazov na usvedčenie Švédov. Novinári priznali, že do krajiny prišli bez riadnych povolení, tvrdia však, že len vykonávali svoju prácu. "Som švédsky novinár a mojou prácou je zbierať informácie. Nemali sme v úmysle kolaborovať so žiadnou skupinou, ktorá chce destabilizovať Etiópiu," vyhlásil Schibbye. Národný oslobodzovací front Ogadenu, ktorý vznikol v roku 1984, bojuje za nezávislosť juhovýchodného regiónu Ogaden obývaného etnickými Somálčanmi.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Americká CIA (Ústredná spravodajská služba) v neoznačenom priemyselnom parku v štáte Virgínia sleduje odkazy na internetových sociálnych sieťach Twitter či Facebook - preskúma ich až päť miliónov denne. Cieľom amerických špiónov je preveriť informácie, ktoré si posielajú povstalci, militanti, aktivisti či diplomati. V stredisku CIA s názvom Open Source Center analytici, ktorých špionážna služba "láskyplne" nazýva "pomstychtiví knihovníci", starostlivo skúmajú všetky podoby sociálnych médií v mnohých jazykoch z celého sveta. CIA študuje a dopĺňa materiál o tajne získané informácie, aby vytvorila obraz o tých najrôznejších záležitostiach: od nálad obyvateľstva v Pakistane po razii americkej elitnej jednotky SEAL, ktorá zabila Usámu bon Ládina, až po odhad, či je nejaká krajina Blízkeho východu zrelá na revolúciu. Za vypracovanie nových, moderných, európskych mediálnych zákonov v Chorvátsku a Slovinsku sa dnes v spoločnom vyhlásení vyslovili novinárske zväzové organizácie oboch postjuhoslovanských republík HND a DNS. Stalo sa tak presne mesiac pred parlamentnými voľbami, ktoré sa 4. decembra uskutočnia v oboch štátoch. Podľa autorov vyhlásenia súčasná legislatívna úprava v tejto sfére neumožňuje novinárom v plnom rozsahu napĺňať ich poslanie. Väčšina médií má ťažkosti s majiteľmi, ktorí sčasti nie sú známi. Zákonodarcovia by preto mali vytvoriť taký právny a regulačný rámec, ktorý zabezpečí úplnú transparentnosť vlastníckych štruktúr i procesu nadobúdania vydavateľských domov. Garantom nezávislého a nepodplatiteľného žurnalizmu je totiž iba "čistý, zdravý a účelovo viazaný kapitál", konštatuje sa vo vyhlásení novinárskych organizácií. Kým slovinskí novinári majú podpísanú kolektívnu dohodu, chorvátskym chýba, čo by sa podľa vyhlásenia malo zmeniť.

Copyright © TASR 2011

Miestne noviny 2011

Miestne noviny 2011
Viaceré obecné a mestské noviny si dnes odniesli ocenenia v súťaži Miestne noviny 2011. Podľa organizátorov kvalita lokálnych periodík od minulého roka vzrástla. Periodiká počas tretieho ročníka súťaže súperili v šiestich kategóriách. Prvú priečku za časopis v obci do 1000 obyvateľov získali Tajovské noviny. "Minulý rok sme získali tretie miesto, tento rok prvé. Myslím, že môžeme byť spokojní," povedal Peter Valach, ktorý donedávna víťazné noviny tvoril. Tvrdí, že periodikum je v obci žiadané. "Spätná väzba od čitateľov sa dá ohodnotiť, keď vás starší pán zastaví na ulici a spýta sa: Kedy už konečne vyjdú Tajovské noviny?" Ocenenie v tejto kategórii získali aj časopisy obcí Čab a Veľký Klíž. Najlepším periodikom v obciach nad 1000 obyvateľov sa stal Rabčiansky chýrnik. Na druhom mieste skončil časopis Mojmírovčan a bronzovú priečku obsadili Porubské noviny. "V porovnaní s predchádzajúcimi ročníkmi sa tento ročník vyznačoval skvalitnením všetkých časopisov, takže bolo veľmi ťažké vybrať," zhodnotil predseda poroty Štefan Cifra. Titul najlepšieho mestského periodika získal Bratislavský kuriér, ktorý sa do bytov distribuuje bezplatne. Obyvatelia a návštevníci hlavného mesta periodikum, ktoré vychádza v náklade 160.000 výtlačkov, môžu nájsť na v stojanoch v nákupných centrách či v niektorých nemocniciach. "V Bratislave, ktorá je silne mediálne pokrytá rôznymi periodikami, sme sa snažili nájsť si miesto na trhu. Ohlasy čitateľov nám hovoria, že si získavame stále väčší okruh čitateľov tým, že sa snažíme reagovať na témy života Bratislavčanov a toho, s čím sa každý deň stretávajú," povedal marketingový manažér novín Dionýz Hutár. Na druhom mieste v súťaži mestských novín sa umiestnil mesačník Veľkošarišan a tretí v poradí skončil Ružomberský hlas. Mestskou časťou, ktorá sa môže pochváliť najlepším spravodajom, sa stali košické Ťahanovce. Na druhom mieste v tejto kategórii skončili Vajnorské noviny. "Bronzové" noviny pochádzajú tiež z Bratislavy - tretie miesto totiž obsadili Staromestské noviny. Spomedzi regionálnych novín najlepšie dopadli noviny zo Šale s názvom Slovo Šaľanov. Druhé a tretie miesto obsadili noviny z Oravy. Porota ocenila aj kultúrno-informačné a kultúrno-turistické noviny. Prvé miesto v tejto kategórii obsadil časopis o baníctve Montanrevue. Šesťčlenná porota hodnotila u 330 prihlásených novín a časopisov publicistickú kvalitu, odbornú fundovanosť obsahu periodika, tematické a obsahové zameranie, jazykovú úroveň, výtvarné a typografické spracovanie a tiež polygrafický výstup. V porote bol okrem vedúcich odborných periodík Národná osveta a Obecné noviny aj zástupca Slovenského syndikátu novinárov a tiež pedagóg Juraj Vatrál, či maliar Juraj Porubčin. Víťazné periodiká dostali ako odmenu knihy, obrazy slovenských akademických maliarov aj medaily.

Copyright © TASR 2011

Zomrel Hans Benirschke

Zomrel Hans Benirschke
Bývalý dlhoročný šéfredaktor nemeckej tlačovej agentúry DPA Hans Benirschke zomrel dnes v Hamburgu vo veku 86 rokov. Benirschke sa narodil na území dnešnej ČR. Absolvent štúdia histórie pôsobil v DPA od roku 1952 najskôr v zahraničnej redakcii. Z jej poverenia bol v rokoch 1958-1963 šéfom kancelárie nemeckej agentúry v Londýne. Šéfredaktorom DPA sa stal v roku 1968 a zostal ním až do roku 1990, keď odišiel do dôchodku. Súčasný šéfredaktor DPA Wolfgang Büchner označil dnes Benirschkeho za veľkého muža nemeckej spravodajskej žurnalistiky, ktorý "zosobňoval hodnoty DPA - nezávislosť, nepodplatiteľnosť, vierohodnosť a presnosť". Benirschke, ktorý 86. narodeniny oslávil 26. októbra, prakticky do konca života zostal v kontakte s DPA a denne si nechal posielať interné protokoly, z ktorých vyplýva, čo sa agentúre darí a čo treba zlepšiť.
Copyright © TASR 2011

Stand up for Journalism!

Stand up for Journalism!
Európska federácia novinárov sa pri príležitosti Európskeho akčného dňa - Stand up for Journalism! (Postavme sa za novinárstvo!), ktorý pripadá na 5. novembra, zameria na ťažké pracovné podmienky žurnalistov. Osobitne na problémy novinárov v slobodnom povolaní, ktorí v dôsledku krízy a politiky znižovania nákladov v médiách sa stávajú najzraniteľnejšími členmi novinárskej obce. Preto potrebujú podporu žurnalistických syndikátov, uvádza na svojej stránke Európska federácia novinárov. Keďže v roku 2011 pripadá 5. november na sobotu, Európska federácia novinárov navrhla, aby sa podujatia Európskeho akčného dňa - Stand up for Journalism! uskutočnili už v piatok 4. novembra. V ten deň sa majú novinárske odborové zväzy v Európe, ale aj v ďalších krajinách sveta sústrediť na kampane súvisiace s tohtoročnou témou Európskeho akčného dňa, ako aj na problematiku slobody tlače a prezentácie žurnalistiky ako spoločenského prínosu. Redakcie, vydavatelia či syndikáty sa majú v otvorených listoch obrátiť na politikov a verejných činiteľov vo veci ochrany novinárov, poukázať treba aj na pracovné podmienky, na čo sa mnohí žurnalisti v mnohých krajinách sťažujú. K Európskemu akčnému dňu - Stand up for Journalism! sa v minulých rokoch pripájal aj Slovenský syndikát novinárov (SSN) napríklad výzvami aj požiadavkami za kvalitnú žurnalistiku. Európsky akčný deň - Stand up for Journalism!, aktivita Európskej federácie novinárov, sa od 5. novembra 2007 stal významnou udalosťou v živote pracovníkov médií. Žurnalisti v celej Európe 5. novembra poukazujú na problémy, ktorým čelia pri každodennom výkone povolania. Európska federácia novinárov v roku 2007 vyhlásila 5. november za Európsky akčný deň - Stand up for Journalism! Iniciátorom aktivity sa stal novinársky odborový zväz Veľkej Británie a Írska (National Union of Journalists of UK and Ireland, NUJ). Európsky akčný deň - Stand up for Journalism! bol protestom proti dramatickej kríze, keďže novinári čelili, aj stále sú vystavovaní, nadmernej komercionalizácii, politickému tlaku, znižovaniu štandardu a zhoršeniu podmienok práce. V tom roku novinári podpisovali petíciu za kvalitnú žurnalistiku. SSN v roku 2007 v rámci Dňa zápasu za kvalitnú žurnalistiku vyzval novinárov, majiteľov médií, občanov aj politikov, aby sa zasadzovali za rozvíjanie a zachovanie žurnalistiky s atribútmi kvality.

Copyright © TASR 2011

Medzinárodná konferencia „Iniciatíva za etickú žurnalistiku“,

Medzinárodná konferencia
„Iniciatíva za etickú žurnalistiku“.
Slovenský syndikát novinárov v spolupráci s Európskou federáciou novinárov pripravuje v dňoch 7. – 8. novembra 2011 medzinárodnú konferenciu „Iniciatíva za etickú žurnalistiku“. Iniciatíva za etickú žurnalistiku (IEŽ) je vlajkovou loďou celosvetovej kampane vytvorenej v r. 2008 Medzinárodnou federáciou novinárov (IFJ) na podporu etickej novinárskej tvorby prostredníctvom zodpovedných a etických médií. V tomto roku sa kampaň IEŽ zameria na Európu s cieľom boja proti diskriminácii prostredníctvom slobody prejavu a uplatňovania vysokých profesionálnych štandardov v žurnalistike. Dvojročná kampaň IEŽ sa uskutočňuje pod vedením Európskej federácie novinárov (EFJ) v spolupráci s Media Diversity Institute, Article 19, Syndikátom novinárov dennej tlače Macedónska a Trákie, Syndikátom litovských novinárov a Slovenským syndikátom novinárov. Na konferencii vystúpia okrem domácich účastníkov aj zástupcovia medzinárodných organizácií Article 19, Media Diversity Institute a pozvaní hostia z Poľska, Srbska a Ukrajiny. Pozývame vás na slávnostné otvorenie konferencie spojené s tlačovou informáciou v nedeľu 6. 11. 2011 o 17:00 hod. v reštaurácii Pulitzer v Dome novinárov, Župné nám. 7.

RVR NEWS

RVR NEWS

Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) uložila TV Markíza spolu šesť sankcií za zvýšenú zvukovú intenzitu reklám, z toho päť upozornení na porušenie zákona a jednu finančnú sankciu vo výške 3320 eur. Pre TASR to dnes uviedla Lucia Jelčová z Odboru komunikácie a vzťahov s verejnosťou RVR. Od roku 2008 až do dnešného dňa Rada pre vysielanie a retransmisiu riešila podľa nej spolu 21 sťažností súvisiacich s týmto problémom. "Pätnásť sťažností rada vyhodnotila ako neopodstatnené, šesť sťažností bolo opodstatnených. Z toho v piatich prípadoch sme rozhodli o uložení sankcie - upozornenie na porušenie zákona a v jednom prípade rada rozhodla o uložení pokuty spoločnosti MARKÍZA-SLOVAKIA, spol. s r.o. vo výške 3320 eur," povedal predseda RVR Miloš Mistrík. V poslednom menovanom prípade podľa neho rada uložila finančnú pokutu, pretože skutok, teda nadmerná zvuková intenzita reklamy, sa stal po tom, ako bola spoločnosť už právoplatne upozornená na porušenie príslušného ustanovenia. Za opodstatnené uznala rada sťažnosti týkajúce sa vysielania filmu Winnetou I z roku 2009, Gejša z roku 2010, Pearl Harbor, Terminátor 3, Ako uloviť družičku a Monk z toho istého roku, všetky sa týkali TV Markíza. Ďalšou sťažnosťou na nadmerne hlasnú reklamu sa bude Rada zaoberať na najbližšom zasadnutí 8. novembra 2011. V druhej polovici roku 2011 RVR zaznamenala zvýšený počet sťažností divákov na zvukovú intenzitu reklám v televíznom vysielaní. Ak rada uzná tieto sťažnosti za opodstatnené, zo strany vysielateľov môže ísť o porušenie § 34 ods. 3 zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii, v ktorom sa uvádza: "Vysielaná reklama a telenákup nesmú byť vysielané takým spôsobom, že zvuková intenzita ich vysielania je vyššia ako zvuková intenzita zložiek programovej služby vysielaných v čase predchádzajúcom vysielaniu reklamy alebo telenákupu, ako aj v čase tesne nasledujúcom po ich odvysielaní." Na posudzovanie zvukovej intenzity RVR používa zariadenie Dolby LM 100 Broadcast Loundness Meter. Toto zariadenie poskytuje údaje o hladine intenzity zvuku vo forme priemernej hladiny intenzity za časový interval 10 sekúnd.
Copyright © TASR 2011

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

„Šéfom Roberta Fica je grécky premiér Jorgos Papandreu, ktorý sa dnes môže tešiť z odpustenia polovice gréckeho dlhu. Pán Fico sa trasie pred Papandreom a Dzurinda pred každým .Posledné udalosti pri zmene ústavy nám dávajú za pravdu v tom, že je veľmi tenký ľad na ceste k demokracii a na ceste k tyranii, alebo vláde jednotlivca. Vidíme, aké divadlo nám hral pán Fico a pán Dzurinda a tohto divadla sa, žiaľ, zúčastnil aj pán prezident. Nechceme žiť v krajine, kde bude o všetkom rozhodovať Fico a Dzurinda." Andrej Danko

„ Pre program Slovenskej televízie sú predčasné voľby v zásade dobrá správa. Manažment si ako svoj programový cieľ číslo jeden v STV určil skvalitnenie spravodajstva. Marcové predčasné voľby do Národnej rady SR tomu nahrávajú, pretože máme väčší priestor na programy smerované týmto spôsobom. “Vieme byť inovatívni, vieme byť kreatívni. Vieme ponúknuť aj netradičné priestory .“ Andrej Miklánek

"Nevzdáme sa. Volieb sa zúčastníme a rozhodneme v nich. Ale nechcem teraz hovoriť, ako to urobíme. Čert, v tomto prípade zlodej, nikdy nespí. Znova by nám hádzali polená pod nohy .Určite politici zlodeji nechcú znova zažiť situáciu, že nejakí štyria ľudia rozhodnú voľby a znova im zabránia kradnúť x miliárd, ktoré patria nám všetkým. Som presvedčený, že v tomto dejstve Moric hral len bieleho koňa. Za túto svoju rolu dostane veľkú sladkú cukrovú kocku ako odmenu. Na čiu objednávku, neviem, ale indície sú rôzne. Je tam prepojenie na Mikuláša Dzurindu cez jeho brata Miroslava. Za Moricovým konaním môže byť líder národniarov Ján Slota, ako aj šéf Smeru-SD Robert Fico. Ale môže to byť aj ktorýkoľvek iný predseda ktorejkoľvek inej parlamentnej strany, pretože pán Moric veľmi dobre vychádza so všetkými týmito ľuďmi a on aj oni dobre vedia, prečo si tak dobre vychádzajú. Ukradnutie názvu vnímam ako ďalší dôkaz špinavosti v politike. Je to pre mňa ťažké. Je to ako keby vám niekto pichol dýku do srdca." Igor Matovič

"Podstatné je, že keď sa vyčerpá, od budúceho roka RTVS bude hospodáriť vyrovnane. Považujem to za záver reformy zo strany ministerstva kultúry a vlády, to ostatné je naozaj v kompetencii manažmentu." Daniell Krajcer

„Itálie vypadala tehdá ještě líp. Je pravda, že vláda Berlusconiho má vinu, že nezaváděla reformy. Berlusconi bohužel – zacpěte si uši - tu dobu prošoustal, místo aby ji využil na reformy.“ Karel Schwarzenberg

Strom života

Strom života

3. 11. 2011

PRIESKUM MEDIAN SK

PRIESKUM MEDIAN SK

Najčítanejším slovenským denníkom je Nový Čas, medzi týždenníkmi vedie Plus 7 dní a dvojtýždenníkmi titul Tele plus. Spomedzi mesačníkov sa najväčšej obľube čitateľov teší časopis Zdravie. Vyplýva to z najnovšieho prieskumu spoločnosti Median SK, ktorý zrealizovala na vzorke 4.160 respondentov od 28. marca do 11. septembra. Celková čítanosť celoštátnych denníkov oproti prvému a druhému kvartálu roku 2011 klesla o jedno percento a predstavuje ju 39 percent populácie. Tento údaj vychádza z premennej "čítal(a) posledné vydanie". Pokiaľ sa vychádza z premennej "čítal(a) posledných 14 dní", ide o 81 percent populácie. Medzi celoštátnymi denníkmi si prvú pozíciu udržal Nový Čas s 21 percentami, ktoré predstavujú takmer jeden milión čitateľov. Druhý v poradí je denník Plus jeden deň so siedmimi percentami. Čítanosť denníka Sme je rovnako na úrovni sedem percent. Nasleduje denník Pravda so šiestimi percentami, Šport a Korzár (4 percentá)a Hospodárske noviny s čítannosťou na úrovni troch percent. Rebríček uzatvára Új Szó (2 percentá) a Avízo (1 percento). Podiel čítanosti týždenníkov na populácii predstavuje 44 percent, čo je množstvo čitateľov, ktorí prelistujú alebo prečítajú "ostatné" vydanie niektorého z monitorovaných týždenníkov. Celková čítanosť týždenníkov všeobecne vzrástla o dve percentá oproti prvému a druhému kvartálu 2011. Týždenník Plus 7 dní dosiahol 12 percent. Druhú pozíciu obsadil Život s čítanosťou desať percent a prvú trojicu uzatvára Nový Čas pre ženy so siedmimi percentami. Časopis Báječná žena sa umiestnil na štvrtom mieste rovnako so siedmimi percentami, na piatom je Eurotelevízia so šiestimi percentami a na šiestom Slovenka so štyrmi percentami. Prehľad uzatvára týždenník Katolícke noviny tiež so štyrmi percentami. Celková čítanosť dvojtýždenníkov predstavuje 13 percent populácie vo veku 14-79 rokov. Je to jednopercentný pokles oproti prvému a druhému kvartálu 2011. Najčítanejším titulom je Tele plus so tromi percentami. Dvojtýždenník TV max dosiahol rovnako tri percentá a za ním sa zaradil dvojtýždenník Bratislavský kuriér s dvoma percentami. Jednopercentnú čítannosť dosiahli dvojtýždenníky Stop, TV Svet, Žena a život i Relax. Čítanosť mesačníkov dosiahla 50 percent, čo predstavuje trojpercentný nárast oproti predchádzajúcemu obdobiu. Poradie mesačníkov otvára časopis Zdravie (9 percent), nasleduje Eva (9 percent) a EMMA (8 percent). Mesačník Záhradkár dosiahol sedem percent. Prvú päticu uzatvára mesačník Pekné bývanie s piatimi percentami. Štvorpercentnú čítanosť zaznamenali Auto magazín a Auto motor šport. Najpočúvanejším rádiom na Slovensku aj naďalej ostáva Rádio Expres. Vyplýva to z najnovšieho prieskumu spoločnosti Median SK, ktorý zrealizovala na vzorke 4.160 respondentov od 28. marca do 11. septembra. Celkovo monitorovala 48 rozhlasových staníc. Rovných 19 percent respondentov v ňom deklarovalo, že v predchádzajúci deň počúvali práve spomínané rádio. Na druhej priečke skončilo Rádio Slovensko so 16 percentami a tretie je Fun rádio so 13-percentným podielom. Štvrté miesto obsadili Jemné melódie (8 percent) a piata priečka patrí Rádiu Regina, ktoré počúvalo sedem percent respondentov. Šieste je Rádio Europa 2 (7 percent) a siedma priečka patrí Rádiu Viva (5 percent). V parametri "počúval včera" predstavuje celková počúvanosť rádií 73 percent. V parametri "počúval minulý týždeň" predstavuje celková počúvanosť rádií 92 percenta. Tu poradie rovnako otvára Rádio Expres (32 percent). Za ním skončilo Rádio Slovensko s 29 percentami a Fun rádio s 24 percentami. Na štvrtom mieste sú Jemné melódie (18 percent) a piatu priečku obsadilo Rádio Europa 2 (14 percent). Šieste miesto má Rádio Regina (13 percent) a siedme Rádio Viva (10 percent). V druhom a treťom kvartáli 2011 dosiahlo z rozhlasových staníc na trhu najväčší podiel Rádio Expres (23 percent). Druhý najväčší malo Rádio Slovensko (18 percent) a na treťom mieste skončilo Fun rádio (14 percent). Štvrtý najväčší trhový podiel zaznamenali Jemné melódie (9 percent) a piate skončilo Rádio Europa 2 (8 percent). Šieste miesto obsadilo Rádio Regina rovnako s ôsmimi percentami. Siedme je Rádio Viva (6 percent). Rozhlasová sieť RADIONET total dosiahla desaťpercentný podiel na trhu. Ostatné rozhlasové stanice počúvalo v danom období spolu päť percenta respondentov. Najsledovanejšou televíziou na Slovensku ostáva aj naďalej televízia Markíza s 59-percentnou sledovanosťou. Nasleduje televízia JOJ (35 percent), za ktorou sa na tretej priečke umiestnila Jednotka (18 percent). Vyplýva to z najnovšieho prieskumu spoločnosti Median SK, ktorý zrealizovala na vzorke 4160 respondentov od 28. marca do 11. septembra. Štvrté miesto z pohľadu sledovanosti patrí televízii TA3 a TV Doma s piatimi percentami. RTL Klub má štvorpercentnú sledovanosť a Plus trojpercentnú. Prvú desiatku najsledovanejších televíznych staníc uzatvárajú TV 2 rovnako s troma percentami, Prima TV a Nova s dvojpercentnou sledovanosťou. Najväčší podiel na trhu si tak aj naďalej zachovala Markíza (46 percent), nasleduje JOJ (23 percent) a za ňou sa s 11-percentným podielom umiestnila Jednotka. Na ďalšej priečke je TV Doma s troma percentami a TA3 s dvoma percentami. Slovenskú sedmičku uzatvárajú Plus (2 percentá) a Dvojka (1 percento). Podiel ostatných televíznych staníc predstavuje 13 percent. Copyright © TASR 2011

RADA RTVS

RADA RTVS

Košické regionálne štúdiá Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) by mali v priebehu budúceho roka fungovať v jednej budove s lepším technologickým vybavením. Rozhlasová časť RTVS sa presťahuje z Moyzesovej ulice do televíznej časti na Rastislavovu. Koľko finančných prostriedkov si zmena vyžiada, zatiaľ nie je jasné. Budovu rozhlasákov plánuje RTVS predať a vyhlásiť na ňu verejnú súťaž. "Budúci týždeň má byť hotový projekt úprav, tie sú zamerané na vybudovanie nových rozhlasových štúdií," uviedol dnes počas výjazdového rokovania Rady RTVS v Košiciach štatutárny zástupca RTVS Peter Ondro. Technológie v Košiciach sú podľa vedenia RTVS v súčasnosti zastarané. Ondro pre TASR pripustil, že spojenie košických priestorov k polroku 2012 zároveň zredukuje niektoré profesie. "Sťahovaním sa ušetria pracovné sily," vysvetlil s tým, že ide o pomocné oblasti ako ekonómia, kontroling či hospodárska správa. V súčasnosti pracuje v košických štúdiách RTVS 124 ľudí, po presťahovaní sa má konečný stav podľa Ondra znížiť na 110-112 zamestnancov. Menej nákladné je podľa Ondra práve presťahovanie ľudí do televízie, nie naopak. V budove televízie totiž nepotrebuje RTVS toľko priestorov, vie sa zmestiť do televízneho štúdia. Výkonný riaditeľ Štúdia RTVS Košice Juraj Hidvéghy Rade RTVS povedal, že "najťažším orieškom" pri presune rozhlasu bude technológia. "Nevyhnutné sú úpravy interiérov," dodal. Podľa neho však k synergii RTVS musí dôjsť. "Redaktor môže spracovávať tému aj pre televíziu aj pre rozhlas," poznamenal Hidvéghy. V Košiciach už v rámci RTVS zlúčili niektoré funkcie, napr. jedna referentka robí výplaty pre obe organizačné zložky, niektorí redaktori pripravujú témy pre rozhlas aj televíziu, rovnako takto pracujú aj technickí zamestnanci - zvukári. Niekoľko zamestnancov košických regionálnych štúdií prišlo o miesta v rámci hromadného prepúšťania v RTVS.

Copyright © TASR 2011

MFF Bratislava 2011

MFF Bratislava 2011
Snímka Polnoc v Paríži režiséra Woodyho Allena otvorí 13. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava, ktorý sa uskutoční od 4. do 9. novembra. Program ponúka tri súťažné sekcie s troma desiatkami filmov a osem nesúťažných sekcií, v ktorých premietnu viac ako 70 snímok. Do súťaže hraných filmov pribudol koprodukčný česko-nemecký a minoritne aj slovenský film Alois Nebel. Pôsobivú adaptáciu rovnomenného komiksového románu nakrútil ako svoj celovečerný hraný debut český režisér Tomáš Luňák, ktorý príde svoj film osobne uviesť. K najvýznamnejším hosťom festivalu bude patriť scenárista a herec Zdeněk Svěrák, ktorý si prevezme na festivale Ocenenie za umeleckú výnimočnosť vo svetovej kinematografii. Tvorbu Zdeňka Svěráka priblíži osobne ladený dokument Tatínek, ktorý o svojom otcovi nakrútil spoločne so svojím kolegom Martinom Dostálom oscarový režisér Jan Svěrák. Film bude na festivale uvedený v prítomnosti oboch tvorcov. Filmy v Medzinárodnej súťaži prvých a druhých hraných filmov bude hodnotiť hlavná porota, ktorá udelí Grand Prix za najlepší film, Cenu pre najlepšieho režiséra, Cenu za najlepší ženský herecký výkon a Cenu za najlepší mužský herecký výkon. Jej predsedom bude americký scenárista, profesor filmu na Bostonskej univerzite John Bernstein. Festival opäť privíta viacero atraktívnych hostí, ktorí prídu osobne predstaviť svoje filmy, medzi nimi argentínsky scenárista a režisér Santiago Amigorena, ktorý uvedie svoj film Iné ticho, turecký režisér Tolga Karacelik so snímkou Mýtnica či britský režisér Daniel Whitney, ktorý odprezentuje svoje dielo Kandahar Break, režisér a scenárista Peter Monro z USA uvedie film Spoločné chvíle. Do Bratislavy príde aj známy ruský filmový kritik Sergej Lavrentiev. Osobne bude uvádzať filmy zo sekcie Červené westerny, v ktorej premietnu známe snímky 60. rokov Limonádový Joe či Biele slnko púšte. „Rád by som ľudí pozval na Fausta, ktorý vyhral v Benátkach, na Perfect Sense, ktorý je príbehovo veľmi zaujímavý. V sekcii Red Westerns by som pozval ľudí na klasické filmy z obdobia 60. a 70. rokov, ktoré môžu privodiť veľkú nostalgiu, či už je to Chingachgook Veľký had alebo Limonádový Joe, ktoré sú veľké klasiky. Samozrejme Woody Allen, ktorý bude otváracím filmom, ktorý treba vidieť. Polnoc v Paríži je príbehovo veľmi krásny, vizuálne pekný, veľmi príjemný film, dokonca pre páry, čo nie je vždy realitou na festivale,“ uviedol pre TASR výkonný riaditeľ festivalu Vojtech Kabát. Podľa jeho slov zobrali do programu v tomto roku menej filmov a každý bude premietnutý dvakrát, aby festivaloví diváci mali možnosť vidieť čo najviac filmov. Súčasťou festivalového programu sú tradične aj sprievodné podujatia. Už v úvodný deň festivalu 4. novembra sa bude konať medzinárodný seminár pod vedením literárneho agenta Juliana Friedmanna: Ako predať svoj scenár. Chýbať nebude ani obľúbená Papučová noc (5. novembra), Master Class s Johnom Bernsteinom (7. novembra). Počas festivalu sa opäť bude udeľovať Cena Tibora Vichtu (7. novembra). Festival bude prebiehať v Multiplexe Cinema City Eurovea, Kine Mladosť, Kine Lumiére, Slovenskej národnej galérii a Mestskom divadle P.O. Hviezdoslava.
Copyright © TASR 2011

Prežila komunistov, neprežila SaS

Prežila komunistov, neprežila SaS
Slovenská televízia oslávi 3. novembra 55 rokov svojej existencie. Tejto príležitosti bude venované aj večerné vysielanie na Dvojke. Diváci si budú môcť pozrieť špeciálne vydanie relácie Noc v archíve s názvom "55. výročie STV - Spomínanie na spomínanie" o 20:05 hod. K téme výročia sa v programe vrátime o 21:55 v pokračovaní archívnych zostrihov s názvom „Návraty k výročiam Slovenskej televízie“. Programy ponúknu okrem iného aj zostrihy z galaprogramov k jednotlivým výročiam STV. Reláciou bude sprevádzať dvojica moderátorov Noci v archíve - Rado Kuric a Miki Michelčík a archivár Milan Antonič. História televízneho vysielania na Slovensku je úzko spätá s Československou televíziou /ČST/, ktorej prvé vysielanie z pražskej Meštianskej besedy sa objavilo na obrazovkách 1. mája 1953. Ďalšie štúdio začalo vysielať 31. decembra 1955 z Ostravy a po ňom, 3. novembra 1956 pri príležitosti 30. výročia rozhlasového vysielania na Slovensku, televízne štúdio Bratislava (6. júla 1961 sa pridalo Brno a 25. februára 1962 Košice). Televízne vysielanie na Slovensku odštartoval 3. novembra 1956 priamy prenos zo slávnostného programu z bratislavského Parku kultúry a oddychu. Týmto prvým programom bolo vystúpenie SĽUK-u, ktorý diváci sledovali na približne 500 obrazovkách. V tom čase bol k dispozícii trojkamerový prenosový voz, provizórna hlásateľňa, dve kamery a filmový snímač, to všetko v priestoroch vysielača na Kamzíku. Réžia prvého programu bola v rukách J. Mazanca, pod réžiu vysielania sa podpísal J. Rehák, kameramanov viedol E. Rožňovec, hlásateľské kreslo obsadila H. Michalíková.

SLOVAK WEB NEWS

SLOVAK WEB NEWS

Najnavštevovanejším slovenským webom bol v septembri portál azet.sk. Stránku otvorilo celkom 1.735.186 reálnych užívateľov (RU), pričom každý z nich na nej ostal v priemere 16 minút a 44 sekúnd. Nadpriemernú dĺžku stráveného času prevádzkovateľom priniesli predovšetkým podstránky pokec.sk a minihry.sk. Vyplýva to z výsledkov Asociácie internetových médií (AIM). Len tesne za lídrom slovenského trhu zostal zoznam.sk, ktorý v septembri navštívilo viac ako 1,71 milióna RU. Jeho návštevníci najčastejšie využívali služby v oblasti vyhľadávania, elektronickej pošty či informácií o doprave. Trojicu najnavštevovanejších portálov uzatvára spravodajský portál sme.sk s takmer 1,52 miliónom RU. Miliónovú hranicu užívateľov prekonali aj atlas.sk (1,32 mil.), aktuality.sk (1,18 mil.) a topky.sk (1,17 mil.). Internetovej stránke cas.sk k tejto symbolickej hranici chýbalo v septembri menej ako 30.000 RU. Desiatku najnavštevovanejších slovenských portálov v zozname AIM uzatvára pravda.sk (866.872 RU), centrum.sk (788.053 RU) a markiza.sk (756.635 RU). Viac ako pól milióna užívateľov navštívilo aj stránky tvnoviny.sk a heureka.sk.

Copyright © TASR 2011

Už vieme, čo je to „ : „

Už vieme, čo je to „ : „

Ak by sme boli vážne nevážni, tak vieme, prečo si RTVS zvolila pre logo a svoj úhľadný, korporátny web z konca deväťdesiatych rokov farbu fialovú. Psychologicky je to ženská farba . Typicky mužské produkty sú v tejto farbe ponúkané len v krajných prípadoch. Je náladová, extravagantná. Je tiež farbou , ktorá je používaná homosexuálmi ako ich symbol.

2. 11. 2011

Snový share

Snový share 01.11.2011 : Jednotka a Dvojka spolu 14,3 %

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Zápalnými bombami podpálili v noci nadnes v Paríži hlavnú redakciu francúzskeho satirického týždenníka Charlie Hebdo. Útoku predchádzali mailové hrozby, informoval šéfredaktor magazínu. "Budova naďalej stojí. Problémom je, že v nej nič nezostalo," povedal v rozhlase šéfredaktor Stephane Charbonnier, známy pod literárnym pseudonymom Charb. Informoval, že požiar a následné hasenie vodou spôsobili značné škody na redakčnej technike a zariadení a úplne ich znefunkčnili. K útoku došlo dnes hodinu po polnoci, v deň, keď vyšlo osobitné číslo týždenníka venované víťazstvu islamistickej strany v tuniských voľbách. Magazín ho nazval Šaría Hebdo v narážke na islamské právo šaría a uviedol, že ho editoval ako hosťujúci redaktor (prorok) Mohamed. Šéfredaktor vo vysielaní francúzskej televízie BFM povedal, že neznámy útočník či útočníci nemohli za žiadnych okolností čítať osobitné vydanie predtým, ako zaútočili, keďže na internete sa objavila iba jeho titulná stránka. Zobrazuje karikatúru muža v turbane a bielom odeve s bradou, ktorý sa zoširoka usmieva a hovorí: "100 šľahnutí bičom ak neumriete smiechom". Francúzska polícia zápalné bomby ako príčinu požiaru zatiaľ nepotvrdila, iba vyhlásila, že pri požiari nebol nik zranený. Predbežné vyšetrovanie naznačilo, že útočníci rozbili okno nových kancelárií redakcie umiestnených na prízemí a prvom poschodí a hodili dovnútra zápalnú bombu či bomby. Webovú stránku týždenníka dnes podľa všetkého napadli hackeri, objavila sa na nej mešita a nápis "Niet boha okrem Alaha". Novinové karikatúry proroka Mohameda, ktoré v roku 2005 zverejnili dánske noviny, vyvolali protesty v moslimskom svete. Islam sa všeobecne stavia proti akémukoľvek zobrazeniu proroka Mohameda, aj kladnému, z obavy, že by to mohlo viesť k jeho slepému zbožňovaniu. Šaría Hebdo, ktorý sa dnes dostal do predaja, zobrazuje na druhej strane sériu karikatúr žien v burkách, zakrývajúcich ich tváre. Tretia strana prináša redakčný úvodník podpísaný stručne Mohamed. Zaoberá sa víťazstvom islamistickej strany an-Nahda v prvých slobodných voľbách v Tunisku a tvrdí, že jej skutočným cieľom je zavedenie islamského práva, a nie demokracie. Každá strana magazínu obsahuje v rohu "slovo od Mohameda", ktorý sa vyjadruje k aktuálnej politike týždňa. Čelní francúzski politici dnes útok na redakciu odsúdili ako útok na slobodu slova. Hebdo je skratka francúzskeho slova hebdomadaire, čo znamená týždenník. Zakladateľa webovej stránky WikiLeaks Juliana Assangea môžu vydať z Británie do Švédska, kde čelí obvineniam zo sexuálnych trestných činov. Rozhodol o tom dnes londýnsky súd po tom, ako zamietol Assangeovo odvolanie proti extradícii. Sudcovia vo verdikte uviedli, že Assangea by mali poslať do Švédska, aby ho tamojší vyšetrovatelia vypočuli v súvislosti s obvineniami dvoch bývalých dobrovoľníčok WikiLeaks. Jedna žena ho obviňuje zo znásilnenia a druhá zo sexuálneho obťažovania. Assange (40) poprel akékoľvek previnenie s tým, že prípad je politicky motivovaný a zameraný proti práci jeho organizácii, ktorá zverejňuje uniknuté tajné dokumenty. Bezprostredne nebolo jasné, či sa Assange, ktorý strávil posledný rok vo faktickom domácom väzení v sídle svojho podporovateľa na anglickom vidieku, bude môcť odvolať na britskom najvyššom súde. Väčšina čiernohorských žurnalistov nie je spokojná so situáciou v oblasti slobody tlače v postjuhoslovanskej republike. Vyplýva to z ankety tamojšieho Centra pre demokraciu a ľudské práva (CEDEM). Až 55 percent oslovených novinárov hodnotilo situáciu v oblasti slobody tlače negatívne, odznelo dnes na pódiovej diskusii v Podgorici. Podobné množstvo respondentov (53,4 percenta) však deklarovalo spokojnosť so všeobecným demokratickým vývojom krajiny. Žurnalisti sa domnievajú, že slobodu tlače limitujú predovšetkým tlaky zo strany úradov a politických štruktúr, zlá hospodárska situácia médií, ale aj nízke mzdy novinárov. Informácie priniesla rakúska tlačová agentúra APA. Copyright © TASR 2011

CEI SEEMO Award for Outstanding Merits in Investigative Journalism 2011

CEI SEEMO Award for Outstanding Merits in
Investigative Journalism 2011

Poľský novinár Wlodzimierz Kalicki si dnes v Belehrade prevzal tohtoročnú cenu za mimoriadne výsledky v oblasti investigatívnej žurnalistiky, ktorú s dotáciou 5000 eur udeľuje Stredoeurópska iniciatíva (SEI) a Organizácia médií juhovýchodnej Európy (SEEMO) so sídlom vo Viedni. Stalo sa tak počas dvojdňového podujatia o pluralizme na mediálnom trhu, ktorého dejiskom je srbská metropola. Kalického ocenená reportáž sa venovala kauze obrazu poľského maliara Aleksandra Gierymského (1850-1901) Židovka s pomarančmi (1881), ulúpeného počas druhej svetovej vojny z Národného múzea vo Varšave a vypátraného vlani v Nemecku. Po skončení vojny sa po diele pátralo rádovo roky, avšak dlho neúspešne. Ďalšie ocenenia poroty získali albánsky novinár Artan Hoxha, srbská reportérka Dijana Subotički a slovinskí žurnalisti Matej Šurc a Blaž Zgaga.

Copyright © TASR 2011

RADA RTVS Updated

RADA RTVS Updated

RTVS NEWS

RTVS NEWS
Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) použije finančné prostriedky od štátu vo výške vyše 24,14 milióna eur na zaplatenie starých záväzkov z minulých období. Uvoľnenie peňazí dnes odsúhlasila vláda SR. Ide o kompenzáciu časti výpadku úhrad za služby verejnosti, v minulosti známych ako koncesionárske poplatky. Hovorca RTVS Richard Šümeghy informoval, že finančná podpora štátu je nevyhnutná na zaplatenie starých záväzkov, ktoré evidovala RTVS, organizačná zložka STV k 31. 12. 2010. "Poskytnuté finančné prostriedky neriešia rezervy na súdne spory, najmä Omega, ktorá je vo výške približne šesť miliónov eur. Ďalšie straty plánuje RTVS vykryť v priebehu nasledujúcich období z vlastných zdrojov," uviedol. Zároveň dodal, že hospodárenie RTVS, ktoré bude tento rok mierne pozitívne, dáva predpoklad, že okrem riešenia prípadných prehraných starých súdnych sporov nebude potrebovať ďalšie finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu. "Záväzky, ktoré vznikli v tomto roku, Rozhlas a televízia Slovenska priebežne platí v termínoch splatnosti," zdôraznil. Hovorca ďalej pripomenul, že nové vedenie RTVS prevzalo inštitúciu so stratou takmer 43 miliónov eur. Po zlúčení Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu predpokladá RTVS zníženie v oblasti prevádzkových nákladov v organizačnej zložke STV oproti minulému roku o viac ako 30 miliónov eur. Vďaka úsporným opatreniam predpokladá RTVS najväčšie úspory v tomto roku v oblasti služieb, kde by malo dôjsť k zníženiu nákladov až do výšky približne 19 miliónov eur. Viac ako 24 miliónov eur, ktoré budú vyčlenené pre verejnoprávny Rozhlas a televíziu Slovenska (RTVS), má ochrániť inštitúciu pred hroziacimi exekúciami a súdnymi spormi. Konštatoval to dnes po rokovaní vlády minister kultúry Daniel Krajcer (SaS). "To, čo je z môjho pohľadu to najpodstatnejšie, je, že manažment RTVS garantuje, že od budúceho roka bude inštitúcia RTVS hospodáriť s vyrovnaným rozpočtom. To je v prípade RTVS ako právneho nástupcu Slovenskej televízie naozaj historická správa, po tých dlhých rokoch ustavičného zadlžovania," komentoval prijatý návrh Krajcer. Poskytnutá suma podľa neho nebude zvyšovať deficit verejných financií, pretože tá už bola premietnutá do deficitov minulých rokov. Materiál rezortu kultúry o vyčlenení financií predpokladá vyčlenenie 24,14 milióna eur, ktoré uvoľní ministerstvo financií pre ministerstvo kultúry. Touto cestou by sa zároveň mala kompenzovať časť výpadku úhrad za služby verejnosti, v minulosti známych ako koncesionárske poplatky. Nový manažment prijal verejnoprávnu televíziu po fúzii s rozhlasom v januári so stratou približne 43 miliónov eur.

Copyright © TASR 2011

Reklamná pauza, teraz sa môžete ...

Reklamná pauza, teraz sa môžete ...

Ja by som to netvrdil

Ja by som to netvrdil
Vyhlásenie o prístupnosti
Webové sídlo www.rtvs.sk spĺňa ustanovenia dané Výnosom Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. septembra 2008 č. MF/013261/2008-132 o štandardoch pre informačné systémy verejnej správy a s ním súvisiacimi prílohami. Webové sídlo je pravidelne validované službou W3C pre HTML Transitional 4 a CSS. Stránky boli vytvorené s ohľadom na prístupnosť pre slabozrakých a nevidiacich a sú validované TAW3. Pripomienky k obsahu alebo technické pripomienky zasielajte e-mailom na adresu webmaster@rtvs.sk.

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS
1. Tisíc a jedna noc – Markíza ; 2. TELEVÍZNE NOVINY – Markíza ; 3. Modré z neba – Markíza ; 4. ČESKO SLOVENSKO MÁ TALENT 2 – TV JOJ ; 5. LET´S DANCE – Markíza ; 6. Športové noviny – Markíza ; 7. NAJLEPŠIE POČASIE- TV JOJ ; 8. NOVINY TV JOJ- TV JOJ ; 9. Počasie – Markíza ; 10. ŠPORT- TV JOJ ; 11. Ordinácia v ružovej záhrade V. – Markíza ; 12. KRIMI- TV JOJ ; 13. LET´S DANCE – Rozhodnutie – Markíza ; 14. Hľadá sa MILIONÁR- TV JOJ ; 15. Smotánka – Markíza ; 16. Nočné Televízne noviny – Markíza ; 17. Prázdniny Mr. Beana- TV JOJ.

1. 11. 2011

Zomrel Bořivoj Navrátil

Zomrel Bořivoj Navrátil

V pondelok vo veku 78 rokov zomrel český herec Bořivoj Navrátil. Osudnou sa mu stala rakovina hrubého čreva, s ktorou bojoval dva roky. V posledných rokoch ho mohli pravidelne vídavať fanúšikovia a fanúšičky českého seriálu Ulice (2005). Bořivoj Navrátil sa narodil v roku 1933 v Kroměříži. Po hereckej kariére túžil už od detstva, kedy v divadle videl rozprávku Zlatovláska a predstaviteľka hlavnej postavy mu pripomínala zosnulú matku. Spočiatku študoval na gymnáziu, po štyroch rokoch prešiel na obchodnú akadémiu. Divadlu sa začal venovať v roku 1951 v Mládežníckom štúdiu Horáckeho divadla. Už v sedemnástich začal hosťovať v predstaveniach profesionálneho súboru. Keď doštudoval JAMU, získal prvý angažmán v Českom Těšíne, potom hral v Opave a Ostrave. Cestu do Prahy mu otvorila v roku 1961 rola Rómea a stal sa členom Národného divadla. Diváci a diváčky si ho môžu pamätať z filmov Už zase skáču přes kaluže (1970), Ucho (1970), Osada Havranů (1977), Lásky mezi kapkami deště (1979), Pozor, vizita! (1981), Anděl s ďáblem v těle (1983), Knoflíkáři (1997), Co chytneš v žitě (1998), Všichni moji blízcí (1999), Útěk do Budína (2002) či z televíznych seriálov Návštěvníci (1983), Draculův švagr (1996), Redakce (2004) či zo spomínanej Ulice.

© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Vláda dá zajtra za pravdu Nižňanskému

Vláda dá zajtra za pravdu Nižňanskému
Vláda by mala v stredu 2. novembra odsúhlasiť viac ako 24,14 milióna eur pre Rozhlas a televíziu Slovenska (RTVS). Tie má uvoľniť ministerstvo financií pre ministerstvo kultúry (MK). Ide o kompenzáciu časti výpadku úhrad za služby verejnosti, v minulosti známych ako koncesionárske poplatky. Koncesie sú jedným zo zdrojov financovania tohto verejnoprávneho média. Zákon o úhradách nadobudol účinnosť 1. apríla 2008. Platiteľom je fyzická osoba, ktorá je koncovým odberateľom elektriny a zamestnávateľ, ktorý zamestnáva aspoň troch pracovníkov. Od platenia je však oslobodené presne vymedzené spektrum zamestnávateľov a fyzických osôb, ale bez prijatia akejkoľvek legislatívnej úpravy kompenzácie za oslobodených platiteľov. To podľa ministerstva kultúry prináša straty v príjmoch predtým Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu, teraz RTVS. Za roky 2008 až 2011 to predstavuje 51.123.015 eur. Rezort kultúry v tejto súvislosti už v minulosti žiadal vládu o kompenzáciu, čo kabinet akceptoval ako systémové riešenie, a to vo výške 13.342.714 eur. Súčasné vedenie ministerstva pripomína, že hoci manažment RTVS realizuje ozdravné opatrenia, ktoré smerujú k zastaveniu jeho zadlžovania, dosiahnuť úplnú konsolidáciu média nie je možné bez účasti štátu. "RTVS nie je ani v tomto roku schopný plniť všetky svoje finančné záväzky, v dôsledku čoho hrozia organizácii exekúcie a súdne spory," upozorňuje MK. Oslobodené osoby, teda ľudia s ťažkým zdravotným postihnutím, alebo tí, ktorí s nimi žijú v domácnosti, nemusia oznámiť túto skutočnosť vyberateľovi úhrady, ktorým je Rozhlasová a televízna spoločnosť. Z tohto dôvodu nie sú preto všetci evidovaní v jej databáze oslobodených osôb. Z údajov Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny SR o počte vyplácaných peňažných príspevkov na kompenzáciu pre osoby s ťažkým zdravotným postihnutím vyplýva, že počet reálne oslobodených domácností je podstatne vyšší, než je počet týchto osôb vedených v evidencii Rozhlasovej a televíznej spoločnosti. Ich počty sa pritom každoročne zvyšujú.
Copyright © TASR 2011

Už 75 rokov

Už 75 rokov

Prvé pravidelné verejné televízne vysielanie na svete sa začalo v Londýne pred 75 rokmi. Stanica BBC odvysielala zábavnú reláciu a dokument o príprave televízneho vysielania z Alexandra Palace v severnom Londýne 2. novembra 1936. Nie veľa ľudí sa mohlo tešiť z tohto moderného komunikačného prostriedku a nebolo veľa ani tých, ktorí sa svojich prijímačoch s obrazovkou 10 palcov chytali program. Vysielanie sa dostalo iba do 20.000 domácností s televízormi v okruhu 56 kilometrov okolo Alexandra Palace. Prvé televízory stáli okolo 100 libier, takú cenu malo aj malé auto. Podobne ako rozhlasu, aj televízii narástla popularita prenosmi verejnosťou vďačne prijímaných spoločenských udalostí. Ľudia mohli sledovať napríklad 12. mája 1937 korunováciu kráľa Juraja VI alebo tenis vo Wimbledone v júni 1937. V roku 1938 to bol golfový turnaj FA Cup Final. V roku 1938 televízia prenášala preteky veslíc na Temži, v tom čase to však mohol byť len prenos z finišu. Okrem toho televízia priniesla aj divadelné hry, koncerty, balety, kabarety alebo detské kreslené filmy. Televízni predvojnoví herci sa v tých časoch nemohli tešiť z veľkej gáže. Zarobili menej ako ich kolegovia v rozhlase. Argumentovalo sa väčším auditóriom rozhlasu, ale komickým dôvodom bolo to, že sa obrazovke sú herci veľmi malí. Rozhlas aj televízia BBC prenášali 30. septembra 1938 aj reportáž z príletu britského premiéra Nevilla Chamberlaina z historického stretnutia s Adolfom Hitlerom v nemeckom Mníchove. Dva dni pred začiatkom druhej svetovej vojny sa obrazovky britských televízorov zatmili práve pri kreslenom filme s Mickey Mousom. Vyžiadala si to obrana krajiny. Vysielače mohli totiž uľahčiť navigáciu nepriateľského letectva. Mickey Mouse divákov privítal 7. júna 1946, keď bolo televízne vysielanie BBC opäť obnovené.
Copyright © TASR 2011

OMGWTF

OMGWTF

31. 10. 2011

Konferencia o moci médií

Konferencia o moci médií

Na pôde Fakulty masmédií Paneurópskej vysokej školy sa dnes uskutočnila medzinárodná vedecká konferencia s názvom „Masmédiá a politika: komunikácia či manipulácia?“. Paneurópska vysoká škola v Bratislave, Stredoeurópska vysoká škola v Skalici a Ústav politických vied SAV si pozvali významných „keynote speakrov“, ktorí vo svojich príspevkoch poodhalia pôsobenie politiky a médií od transparentnej persuázie (presviedčania), v duchu etiky a profesionality až ku skrytým manipulatívnym vplyvom. Aj keď v čase zrodu myšlienky konferencie domáce a svetové dianie nebolo ani zďaleka také napäté ako dnes, bolo zaujímavé sledovať, aké príspevky predniesli keynote speakri Doc.PhDr. Samuel Brečka, PhD; Prof. Dr. Pal Tamas; Prof. Dr. Andrei Richter, DrSc; prof. Ing. Ivan Stadtrucker, CSc.; Doc. Mgr. Eduard Chmelár, PhD či doc. PhDr. Eva Jaššová, PhD. Ústav politických vied SAV sa odbornej problematike venuje dlhodobo a spolupráca s fundovanými partnermi je vždy vítanou alternatívou. „Taká je aj spolupráca s Paneurópskou vysokou školou a Stredoeurópskou vysokou školou v Skalici,“ potvrdila Eva Jaššová zo SAV. Stredoeurópska vysoká škola v Skalici sa na organizácii konferencie okrem zabezpečenia odborníkov z vlastných radov podieľa aj produkciou a tlačou zborníka. Konferencia je výstupom v rámci riešenia projektu VEGA Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR a Slovenskej akadémie vied „Od persuázie (presviedčania) k manipulácii v politickej a masmediálnej komunikácii (číslo projektu 2/0299/11)“.

The 24th Tokyo International Film Festival

The 24th Tokyo International
Film Festival
Americká herečka Glenn Close dostala na Tokijskom medzinárodnom filmovom festivale ocenenie za najlepší ženský herecký výkon v dráme Albert Nobbs (2011). Stvárnila v ňom ženu, ktorá sa v 19. storočí v Dubline prezliekala za muža, aby mohla pracovať ako sluha a zarobila si tak na živobytie. Hlavnú cenu na festivale, ktorý sa konal od 22. do 30. októbra, získal francúzsky film Intouchables (2011). Cenu pre najlepšieho herca si podelili hlavní protagonisti snímky Francois Cluzet a Omar Sy. V komédii sa predstavili v úlohách paralyzovaného aristokrata a prepusteného zločinca, ktorý ho opatruje. Na záver festivalu premietali športovú drámu Moneyball (2011) za účasti jej režiséra Bennetta Millera. Šesťdesiatštyriročná Close, ktorá na filmovom plátne debutovala pred 29 rokmi, si počas svojej kariéry vyslúžila päť nominácií na Oscara. V roku 1983 ju nominovali za vedľajšiu úlohu v snímke Svet podľa Garpa (1982), hneď v nasledujúcom roku bola opäť nominovaná v rovnakej kategórii za film Veľké rozčarovanie (1983) a znovu v roku 1985 za vedľajšiu rolu v športovej dráme Prirodzený talent (1984). Rok 1988 jej priniesol nomináciu za hlavnú rolu v trileri Osudová príťažlivosť (1987) a zatiaľ naposledy sa o cenu americkej Akadémie filmových umení a vied uchádzala v roku 1989 za hlavnú rolu v romantickej dráme Nebezpečné známosti (1988). Rodáčka z Greenwichu v americkom štáte Connecticut je známa aj z filmov Zvrat Šťasteny (1990), Dom duchov (1993), 101 dalmatíncov (1996), Air Force One (1997), či televízneho seriálu Damages - V ohrození života (2007), v ktorom si zahrala neľútostnú newyorskú advokátku Patty Hewes. Podľa odborníkov je opäť jednou z horúcich kandidátok na Oscara práve za hlavnú úlohu vo filme Albert Nobbs, ktorého americká premiéra je naplánovaná na 21. decembra. Informácie pochádzajú z webovej stránky http://www.hollywoodreporter.com/.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Šimon a Judy vyháňajú baču z búdy

Šimon a Judy vyháňajú baču z búdy

Jednotka a Dvojka pod 10 percent - spolu strašných a hanebných 9,07 % .

Jednotka horšie.

Dvojka horšie.

Markíza lepšie a rovno 30. TV Doma lepšie.

JOJ lepšie a JOJ PLUS horšie.

TA 3 horšie.

Jednotka - 7.13 % ;

Dvojka - 1.94 % ;

Markíza - 30.00 % ;

TV DOMA - 4.78 % ;

TV JOJ – 21.74 % ;

JOJ PLUS- 5.58 % ;

TA 3 - 2.18 %

30. 10. 2011

Zomrel Jiří Winter - Neprakta

Zomrel Jiří Winter - Neprakta

Po dlhej nemoci zomrel dnes v Prahe vo veku 87 rokov český výtvarník a humorista Jiří Winter, známy od menom Neprakta. Zomrel dnes popoludní vo vojenskej nemocnici v Prahe-Střešoviciach, kde bol dlhodobo hospitalizovaný, potvrdil pre denník Právo riaditeľ nakladateľstva Epocha Zdeněk Pobuda. Počas svojho života nakreslil Winter vyše 35.000 kreslených vtipov - dokonca je uvedený v Guinnessovej knihe rekordov - a ilustroval stovky humoristických kníh. Dlhé roky tvoril v tandeme so spisovateľom a humoristom Miloslavom Švandrlíkom (zomrel 26. októbra 2009), ktorému tiež ilustroval knihy o lapajstvách žiakov Kopyto a Mňouk. Neprakta a Švandrlík patrili medzi hlavných autorov satirického a humoristického časopisu Dikobraz. Pred Švandrlíkom, od roku 1948, tvoril dlhé roky s Bedřichom Kopeckým, informoval server novinky.cz.
Copyright © TASR 2011