DALITO!

26. 11. 2011

Kto pôjde odpočí /ú/vať 22 ?

Kto pôjde odpočí /ú/vať 22 ?
Skutočnosť, že sa exminister Ľubomír Galko (SaS) chodil na Ministertsvo obrany (MO) SR aj po svojom odvolaní oboznamovať so zisteniami Vojenského obranného spravodajstva (VOS), považuje predseda SNS Ján Slota za "fascinujúcu" skutočnosť. "A ako budú ťahať z ministerského kresla Ľubomíra Galka, by som si rád pozrel niekde v priamom prenose," povedal dnes Slota pre TASR na margo dohody prezidenta Ivana Gašparoviča s premiérkou Ivetou Radičovou, podľa ktorej má predsedníčka vlády v pondelok 28. novembra vysťahovať exministra z areálu MO SR. "Ľubomír Galko už pár dní nie je ministrom obrany, ale toho táto zmena v jeho profesionálnom životopise vôbec nevyrušila a naďalej pokračuje v ministerskej práci. Naďalej figuruje na webstránke MO SR ako minister, pustia ho do areálu ministerstva, do traktu ministra, aj do kancelárie ministra," poznamenal Slota. "Viem pochopiť, že niekto svoju prácu miluje a nechce sa jej za nič na svete vzdať, ale byť až takýmto neodbytným v takej vysokej pozícii, akú pán Galko, navyše bez akýchkoľvek schopností, zastával, je úbohé a smiešne," vyhlásil Slota. "Žiadam kompetentných aj o spresnenie, či sa s utajovanými skutočnosťami môže v kancelárii ministra obrany SR oboznamovať ktorýkoľvek občan, ktorý sa zastaví v budove ministerstva popri vianočných nákupoch," vyhlásil predseda SNS. "Zároveň žiadam kompetentných o vyvodenie zodpovednosti za to, že obyčajný človek Ľubomír Galko naďalej pracuje s utajovnými skutočnosťami a riadi ministerstvo bez akéhokoľvek poverenia či definovania zodpovednosti," zdôraznil Slota. Ministerstvo obrany SR vysvetlilo 25. novembra pokračujúcu Galkovu prítomnosť na ministerstve tým, na Slovensku je v tomto smere právne vákuum. "Ústava totiž nepozná prípad, kedy prezident odoberie poverenie ministrovi dočasnej vlády a zároveň obratom nepoverí vedením toho istého rezortu nového ministra," vysvetlil hovorca ministerstva obrany Ivan Rudolf. Kompetenčný zákon podľa jeho slov rieši otázku ministrovej neprítomnosti na ministerstve tak, že rezort vedie jeho štátny tajomník. No týka sa to ministra riadnej vlády a nie dočasnej. Situáciu, keď je člen dočasnej vlády zbavený poverenia viesť rezort podľa Rudolfa kompetenčný zákon nerieši. Riaditeľ Vojenského obranného spravodajstva (VOS) Pavol Brychta 25. novembra v rámci preverovania úniku utajovaných informácií o odpočúvaniach údajne odhalil pravdepodobného vinníka. Pomohlo tomu zverejnenie spisu, ktorý držal v rukách len obmedzený okruh osôb, podpredsedom opozičného Smeru-SD Robertom Kaliňákom. Na tlačovej konferencii to 25.novembra uviedol exminister obrany Ľubomír Galko (SaS). Tým zároveň nepriamo potvrdil, že aj po zrušení svojho poverenia viesť rezort získal informácie od VOS. Prezident Ivan Gašparovič následne 25. novembra požiadal premiérku Ivetu Radičovú (SDKÚ)-DS, aby v pondelok 28. novembra osobne navštívila Ministerstvo obrany (MO) SR a prevzala Galkovu agendu, "aby bývalý minister na ministerstvo už nechodil". Na otázku, či má exminister Galko naďalej právo získavať informácie od Vojenského obranného spravodajstva (VOS), keďže 25. novembra hovoril o tom, že vypátralo zdroj úniku odpočúvaní, premiérka aj prezident odpovedali, že jednoznačne nemá. "Práve preto aj to rozhodnutie, ktoré urobí pani premiérka v pondelok," pripomenul prezident, že od pondelka by už Ľubomír Galko nemal fyzicky navštevovať priestory ministerstva.

Copyright © TASR 2011

TO JE TV !

TO JE TV !

Znovuzrodenie

Znovuzrodenie
Dobré výsledky vďaka zlyhaniu TV Markíza, čo nie je nič neobvyklé.

Legendy popu Jednotka - 25.11.2011: 206 tisíc divákov,
4,4 % sledovanosť, 10 % podiel

Tandemy - 25.11.2011: 185 tisíc divákov,
3,9 % sledovanosť, 10,5 % podiel

Press Day/Novinársky deň

Press Day/Novinársky deň

Na Obchodnej akadémii v Banskej Bystrici sa dnes od 13.00 h uskutoční I. ročník študentského Press Day/Novinársky deň. Podujatie realizujú mladí ľudia v rámci národného projektu KomPrax - Kompetencie pre prax. "Press Day je jediná akcia svojho druhu v Banskej Bystrici a jej okolí, pretože jej cieľom je podporiť u študentov orientáciu v médiách," uviedol realizátor projektu Jaroslav Dodok. V rámci programu sú pripravené workshopy, na ktorých sa každý môže naučiť základy týkajúce sa spravodajstva a publicistiky v rádiu, novinách, televízii alebo na internete. Dozvie sa tiež od samotných novinárov, aká je ich skutočná práca, ale aj, aké zážitky im žurnalistika priniesla. Okrem toho je pre záujemcov pripravený aj fotografický workshop, na ktorom sa návštevníci naučia pracovať s fotoaparátom a priučia sa aj novinárskemu správaniu. Kameramanský workshop naučí mladých robiť zaujímavé zábery a tiež vystupovať pred kamerou. Workshopy povedú samotní novinári, ktorí sa v médiách už dlho pohybujú. Študenti tak budú mať možnosť vyskúšať si prácu redaktora či napísať vlastný článok. Cieľom projektu Press Day nie je len ukázať podstatu médií, ale aj podporiť talent u mladých ľudí, ktorí rozmýšľajú o svojej novinárskej, fotografickej alebo kameramanskej kariére.

Copyright © TASR 2011

Čiernočierna tma .5 mega to vyrieši

Čiernočierna tma
5 mega to vyrieši

Kto pôjde odpočí /ú/vať 21 ?

Kto pôjde odpočí /ú/vať 21 ?

Podpredsedu Smeru-SD Roberta Kaliňáka zaráža, že Ľubomír Galko (SaS), ktorý od stredy (23.11.) nie je ministrom obrany, sa pohybuje po chodbách ministerstva a oboznamuje sa s informáciami z tajnej služby. Kaliňák tým reagoval na dnešnú Galkovu tlačovú konferenciu, na ktorej oznámil, že sa pravdepodobne podarilo odhaliť vinníka úniku utajovaných skutočností z vojenskej kontrarozviedky. Kaliňák zdôraznil, že so žiadnym vojenským spravodajcom nie je v kontakte. "Ohrozuje tým nielen utajované skutočnosti, ale aj bezpečnosť krajiny," povedal Kaliňák, ktorý sa obáva dôsledkov Galkovho konania. Zároveň trvá na tom, že odpočúvanie novinárov bolo nezákonné. "Nakoniec tí, ktorí vyzradili informácie, chceli upozorniť na nezákonné konanie, tým nemohli porušiť zákon," povedal Kaliňák s tým, že ani on neporušil svoje povinnosti, keď ukázal verejnosti tajný spis. "Mojou povinnosťou je chrániť demokratické zriadenie Slovenskej republiky. Dokumenty, ktoré sú porušením zákona, nemôžu byť utajované," povedal Kaliňák. Ministerstvo obrany SR reagovalo na Kaliňákove slová, že Galko už nemá čo robiť na ministerstve, tým, že je ťažko hodnotiť nejaký postup, ak máme na Slovensku v tomto smere právne vákuum. "Ústava totiž nepozná prípad, kedy prezident odoberie poverenie ministrovi dočasnej vlády a zároveň obratom nepoverí vedením toho istého rezortu nového ministra," vysvetlil hovorca ministerstva obrany Ivan Rudolf. Kompetenčný zákon podľa jeho slov rieši otázku ministrovej neprítomnosti na ministerstve tak, že rezort vedie jeho štátny tajomník. No týka sa to ministra riadnej vlády a nie dočasnej. Situáciu, keď je člen dočasnej vlády zbavený poverenia viesť rezort podľa Rudolfa kompetenčný zákon nerieši. Riaditeľ Vojenského obranného spravodajstva (VOS) Pavol Brychta v priebehu dnešného dňa v rámci preverovania úniku utajovaných informácií o odpočúvaniach odhalil pravdepodobného vinníka. Pomohlo tomu zverejnenie spisu, ktorý držal v rukách len obmedzený okruh osôb, podpredsedom opozičného Smeru-SD Robertom Kaliňákom. Na dnešnej tlačovej konferencii to uviedol exminister obrany Ľubomír Galko (SaS). Vzhľadom na "určité problémy" pri hľadaní osoby, ktorá by prevzala vedenie rezortu obrany po Ľubomírovi Galkovi (SaS), sa prezident SR Ivan Gašparovič rozhodol s poverením počkať s tým, že rezort bude dočasne v rámci svojich kompetencií riadiť štátny tajomník Róbert Ondrejcsák. Povedal to dnes na spoločnom brífingu s premiérkou Ivetou Radičovou (SDKÚ-DS). Prezident zároveň premiérku požiadal, aby v pondelok 28. novembra osobne navštívila Ministerstvo obrany (MO) SR a prevzala Galkovu agendu, "aby bývalý minister na ministerstvo už nechodil". Na otázku, či má exminister Galko naďalej právo získavať informácie od Vojenského obranného spravodajstva (VOS), keďže dnes hovoril o tom, že vypátralo zdroj úniku odpočúvaní, premiérka aj prezident odpovedali, že jednoznačne nemá. "Práve preto aj to rozhodnutie, ktoré urobí pani premiérka v pondelok," pripomenul prezident, že od pondelka by už Ľubomír Galko nemal fyzicky navštevovať priestory ministerstva. Radičová dnes uviedla, že ona osobne bola toho názoru, že by rezort obrany mal ostať Slobode a Solidarite, prezident však považuje otázku vedenia rezortu za príliš citlivú na to, aby ho prevzal niektorý minister za SaS, o čom predstaviteľov tejto strany už informoval. "Nemám problém s menom Mikuláša Dzurindu, len je tu problém, pokiaľ ide o rezort obrany, že sú tu veci, na ktoré by možno minister zahraničných vecí nemal čas," reagoval prezident na otázku, či má problém poveriť vedením rezortu ministra zahraničných vecí. V rokovaniach o riešení obsadenia rezortu obrany budú prezident a premiérka pokračovať 28. novembra. "Na ministerstve obrany naozaj vznikli problémy a už to má rozsah medzinárodných dosahov," povedala Radičová, podľa ktorej môže únik informácií z vojenskej tajnej služby indikovať ohrozenie bezpečnosti Slovenskej republiky. "Naši partneri prestávajú dôverovať našim zložkám," dodala. "Aj preto pán prezident, a ja si to veľmi vážim, zvažuje veľmi citlivo, aký krok urobiť, aby sa celá situácia ešte nezhoršila," povedala Radičová. Exminister Ľubomír Galko (SaS) skončil vo funkcii šéfa rezortu obrany 23. novembra. Dôvodom na Galkov odchod z ministerského kresla bolo zlyhanie Vojenského obranného spravodajstva (VOS) v súvislosti s odpočúvaním novinárov. VOS priamo podlieha rezortu obrany. Dočasným vedením MO SR nebol až dodnes poverený nikto, na jeho čele stál štátny tajomník MO Róbert Ondrejcsák. Premiérka Radičová už 23. januára avizovala, že nový minister menovaný nebude, Galkov nástupca bude iba v "dohľadom čase" poverený riadením rezortu. Ten by mal podľa jej slov riešiť aj personálnu výmenu na poste riaditeľa Vojenského obranného spravodajstva.

Copyright © TASR 2011

Znepokojenie OBSE

Znepokojenie OBSE
Za "rýchle a dôkladné vyšetrenie" škandálu s odpočúvaním novinárov na Slovensku sa dnes vyslovila Organizácia pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE) sídliaca vo Viedni. "Odpočúvanie a skryté sledovanie novinárov ohrozuje slobodu médií a je v rozpore s medzinárodnými štandardmi a záväzkami OBSE," uviedla predstaviteľka OBSE pre slobodu médií Dunja Mijatovičová v stanovisku, ktoré organizácia zverejnila na svojej internetovej stránke. "Vítam, že najvyššie orgány odsúdili tieto akcie a nariadili dôkladné vyšetrenie," napísala Mijatovičová v liste slovenskému ministrovi zahraničných vecí Mikulášovi Dzurindovi. Predstaviteľka OBSE požiadala príslušné miesta na Slovensku, aby jej úrad informovali o postupe vyšetrovania.
Copyright © TASR 2011

25. 11. 2011

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Dvadsaťštyriročná bývalá izraelská vojačka, ktorú odsúdili na štyri a pol roka väzenia za poskytnutie utajených vojenských dokumentov médiám, si začala dnes odpykávať trest vo väzení. Anat Kammová tvrdí, že k skopírovaniu vyše 2000 dokumentov z počítačov izraelských ozbrojených síl v rokoch 2005-2007 ju viedol jej svetonázor. Pracovala na pozícii nižšej administratívnej pracovníčky v kancelárii veliteľa izraelskej armády pre oblasť Predjordánska. Ako napísala agentúra AP, po prepustení z pracovného pomeru odovzdala dokumenty investigatívnemu reportérovi ľavicového denníka Haarec. V materiáloch, ktoré takto unikli, sa nachádzali informácie o plánovaných vojenských operáciách a rozmiestnení vojakov i zistenia tajných služieb. Kammová minulý týždeň súhlasila s dohodou o vine a treste, keď sa priznala k špionáži a rozširovaniu utajených vojenských informácií. Organizácia Reportéri bez hraníc (RSF) odporučila vo štvrtok médiám, aby dočasne pozastavili vysielanie žien do Egypta po dvoch správach o sexuálnych útokoch na novinárky v krajine. Vyhlásenie RSF uvádza, že najnovšou obeťou sa stala francúzska novinárka, ktorú vo štvrtok napadli muži, keď pracovala v Káhire. K útoku došlo po napadnutí prominentnej americkej autorky egyptského pôvodu Mony Eltahawyovej, ktorá vo štvrtok na sociálnej sieti Twitter uviedla, že ju egyptskí policajti po zatknutí sexuálne napadli, bili a zaviazali jej oči. Podľa RSF "neexistuje iné riešenie" ako pozastaviť vysielanie novinárok do Egypta. Vo februári bola v Egypte terčom sexuálneho útoku rozvášneného davu reportérka americkej televízie CBS Lara Loganová

Copyright © TASR 2011

Asociácia televíznych organizácií (ATO) dnes podpísala so spoločnosťou Mediaresearch zmluvu o meraní sledovanosti televízneho vysielania. ČTK o tom informovalo ATO. Podpis zmluvy je posledným krokom, ktorý otvára cestu novému peoplemetrového merania v rokoch 2013 až 2017, uviedla asociácia. Nova uzavretie zmluvy neuznáva a považuje ho za protiprávny. "Spoločnosť CET 21 (vlastník licencie na vysielanie televízie Nova) neuznáva podpis zmluvy so spoločnosťou Mediaresearch konateľkou ATO Vlastom Roškotovou. Konateľka ATO sa týmto krokom dopustila protiprávneho konania a závažným spôsobom prekročila svoje právomoci v rámci ATO," povedala ČTK hovorkyňa Novy Marie Fianová. ATO rozhodla na základe odporúčania hodnotiacej komisie, ktorá v septembri ako víťaza zákazky s predpokladanou cenou 300 miliónov korún odporučila práve Mediaresearch. Rozhodovala sa medzi ponukami štyroch záujemcov o peoplemetrové meranie, dva uchádzačov ale vyradila pre formálne nedostatky, tretí vraj nesplnil súťažné podmienky. Súťaže sa okrem Mediaresearch zúčastnili GfK Slovakia, ACNielsen Slovakia a TNS AISA. Nove sa nepáči vyradenie zostávajúcich uchádzačov a navrhla zrušenie a opakovanie celého tendra. "Výsledok tendra pre nás nie je v žiadnom prípade uspokojivý. Preto sme navrhli ho zrušiť a okamžite vypísať tender nový. Stanoviť také podmienky, aby z formálneho hľadiska nebolo pochýb o tom, kto má byť vyradený alebo nemá a veľmi rýchlo pokračovať k výberu víťaza," povedal generálny riaditeľ televízie Jan Andruško. Tender prešetruje Úrad pre ochranu hospodárskej súťaže (ÚOHS). Andruško upozornil na to, že ÚOHS môže za nejaký čas rozhodnúť, že sa tender neuskutočnil v súlade so zákonom. "Naše stanovisko v tejto veci je nemenné, trváme na tom, že vyhlásenie spoločnosti Mediaresearch víťazom tendra je protiprávne, a teda aj podpis realizačné zmluvy s touto spoločnosťou je nezákonné. Nedokážem si predstaviť, aký tlak je vyvíjaný na konateľka ATO, keď sa rozhodla takto zásadným a úplne zjavným spôsobom porušiť všetky písomné dohody, vrátane niekoľkých úplne jasných ustanovení stanov ATO, "povedal ČTK Andruško. Zástupcovia Českej televízie a Primy už skôr súhlasili s tým, aby sledovanosť merala Mediaresearch. "Ja absolútne nevidím žiadny dôvod, prečo nevyužiť výsledkov hodnotenia komisie a nepodpísať zmluvu s Mediaresearch," povedal už skôr riaditeľ TV Prima Marek Singer.

Copyright © ČTK

Kto pôjde odpočí /ú/vať 20 ? To je ten zvrat ?

Kto pôjde odpočí /ú/vať 20 ?
To je ten zvrat ?

Riaditeľ Vojenského obranného spravodajstva (VOS) Pavol Brychta v priebehu dnešného dňa v rámci preverovania úniku utajovaných informácií o odpočúvaniach odhalil pravdepodobného vinníka. Pomohlo tomu zverejnenie spisu, ktorý držal v rukách len obmedzený okruh osôb, podpredsedom opozičného Smeru-SD Robertom Kaliňákom. Na dnešnej tlačovej konferencii to uviedol exminister obrany Ľubomír Galko (SaS). "Prvým krokom bolo preverenie úzkeho okruhu ľudí na tzv. detektore lži. Výsledky všetkých osôb boli negatívne s výnimkou jednej, ktorá odmietla tento úkon absolvovať. Bol to jeden zo starších vedúcich dôstojníkov VOS," informoval Galko. Na základe rozhodnutia riaditeľa VOS bol tento pracovník ihneď preradený na pracovisko, kde neprichádza do styku s utajovanými skutočnosťami. "V týchto chvíľach riaditeľ VOS pripravuje trestné oznámenie," zdôraznil exminister obrany. Po dnešnom zistení je Galko presvedčený, že všetky dokumenty, ktoré by sa ešte v budúcnosti objavili, sú už dlho u niekoho odložené. "Postupne sa môžu dávkovať s cieľom diskreditácie mojej osoby a strany SaS," povedal Galko. Tvrdenia Kaliňáka, ktorému mali chodiť dokumenty na stôl, postupne Galko označil za lož. Napriek tomu, že prezident Ivan Gašparovič odobral Galkovi poverenie na výkon funkcie ministra obrany, on tvrdí, že rezort stále riadi. "Ešte nemám svojho nástupcu, to znamená, ja na úrade normálne fungujem a keď príde môj nástupca, tak mu odovzdám celý rezort," povedal Galko.

Copyright © TASR 2011

Uvidíme aj v TV !

Uvidíme aj v TV !
Uvidíme aj v TV !

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

„ Nemyslím si, že dostať sa do parlamentu je náročné. Treba to nechať na ľuďoch, a keď to nebolo ťažké pre tých, ktorí sú tam dnes, tak to nebude ťažké ani pre mňa. Ja nehovorím, že chcem ísť do vlády. Ja chcem ísť do parlamentu, a už len preto, aby si nemohol každý robiť, čo chce. To isté počúvame 20 rokov - o HDP, o DPH, o eurovale, a nič sa nerobí. Stále si len nadávajú a mne hovoria, že som vulgárna. Chcem sa prihovárať najmä mladým ľuďom, ktorí chcú zmenu. Nedám ani cent na billboardy, nebudem sa fotiť ako teľa s rukou pod bradou. Kampaň bude aj osobná, možno pôjdem na nejaké podujatia, kde Braňo hrá a oni chcú, aby som prišla. Nič megalomanské to nebude." Nora Mojsejová

"Nezakladali sme hnutie aby sme ho mali, ale aby sme mohli kandidovať do parlamentu. My nechceme napodobňovať politické strany, chceme sa im vysmiať." Igor Matovič

„ Dúfam, že minister obrany Ľubomír Galko si už spisuje demisiu pre odpočúvanie novinárov Vojenským obranným spravodajstvom.„Verím, že minister Galko bude mať toľko charakternej sily, že nezradí tak, ako zradila SaS-ka svojich voličov pri vládnych limuzínach, že nezradí tak ako zradili ich obľúbených gejov a marihuanu a verejne sa prihlási k zodpovednosti za takéto odposluchy a okamžite odstúpi.“ Andrej Danko, SNS

„ Krátko nato redakcie dostali anonymný tip na nákup nákladných vozidiel , o pár dní nato na nákup troch vojenských sanitiek, dnes dve médiá zverejnili informácie o tom, že VOS odpočúvala novinárov. Je to ešte niekomu okrem mňa podozrivé? „ Ľubomír Galko

„Povedal som vám všetko, čo som vedel. Vnímam to aj ako kampaň proti nám. Každú chvíľu sa niečo objaví, raz je to kauza nákladných áut, potom sanitky. Blížia sa voľby.“ Richard Sulík

„Nie sme v osemdesiatomôsmom roku a vy nie ste šéf ŠTB. „ Robert Kaliňák Galkovi

„Vy ste šéf ŠTB, vy ste.“ Ľubomír Galko Kaliňákovi

„***** v hovore uviedol, že po stretnutí s MiO pochopil niektoré súvislosti, ktoré ho deprimovali do takej miery, že sa musel opiť. V tejto súvislosti povedal, že požíva alkohol denne, keďže bez neho už ani nie je schopný zaspať.“ „V tejto súvislosti sa ***** vyjadrila na adresu MiO, citujem: ,malý, hrbatý, krivučký, uškriekaný, no zabiješ ho?‘, v pani profesorke vzbudzuje materský inštinkt.“ „Taktiež uviedla, že MiO chodí od predsedu parlamentu nadupaný a vtedy nepotrebuje od nikoho rady.“ „***** uviedla, že MiO sa v predmetnom materiáli sústreďuje na maličkosti typu ukončenia činnosti folklórneho súboru Jánošík. Podľa jej názoru tieto veci by mali byť v SHO, avšak podstatou materiálu má byť vízia do budúcnosti, čo MiO údajne nepochopil.“ „MiO údajne tento tlak nemenovaných osôb nezvládal, chytal záchvaty zlosti, pričom ***** opísala jeho správanie slovami, ako napr. vydesený, rozladený, zľaknutý, posr***.“„***** opätovne komentovala správanie MiO. Ten na ňu údajne nakričal za to, že si nespravila svoju prácu, čo po nej MiO žiadal. ***** uviedla, že si nacvičí hysterický záchvat, ktorý v príhodnej chvíli zahrá pred MiO.“„ OSZ na adresu MiO povedal, že sa údajne stále radí s VOS-kou, ktorú pomenoval ako záploťáci.“ Z prepisov odpočúvania najbližších spolupracovníkov ministra Galka /MiO/ .

" Je to ochrana investície dodávateľa." Miloslava Zemková k spornému dodatku, ktorý podpísala s dodávateľom.

Tlaková níž

Tlaková níž

Nebíčko v papuľke , 24.11.2011: 85 tisíc divákov,
1,8 % sledovanosť, 4,6 % podiel

RTVS, ochrana investície dodávateľa ,a.s. informuje

RTVS, ochrana investície dodávateľa ,a.s.
informuje
Pravdepodobne najdrahším dodatkom k zmluve, ktorú verejnoprávne médium podpísalo v tomto roku, sa bude zaoberať Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). Na svojom dnešnom rokovaní o tom rozhodli členovia Rady Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS). Celková hodnota dodatku na štyri roky sa pohybuje vo výške 2,8 až 5,6 milióna eur. Dodatok bol podpísaný bez verejného obstarávania, čo podľa predsedu rady Miroslava Kollára nemuselo byť v súlade s metodickým usmernením ÚVO. Ekonomický riaditeľ RTVS Peter Ondro priznáva, že sa o dodatku dozvedel až po jeho podpise. "Ja som vôbec nebol informovaný o dodatku. Robím analýzu a potom sa k tomu vyjadrím," konštatoval dnes pre médiá Ondro. RTVS však všetky obvinenia z pochybení pri podpise odmieta. Od konsolidácie dátových služieb si sľubuje ročnú úsporu 100.000 eur. Pri výbere sa navyše mala údajne rozhodovať medzi dvoma operátormi, s ktorými už má uzatvorené zmluvy. Problém nevidí ani v tom, že o zmluve ekonomický riaditeľ nevedel. "Gestorom zmluvy a dodatku je Sekcia strategického rozvoja a techniky, z jej prideleného rozpočtu sú hradené a budú hradené elektronické komunikačné služby... Okrem toho v čase podpisu dodatku bol na pracovisku len jeden štatutár a mal právo v plnom rozsahu zastupovať generálnu riaditeľku," vysvetlil hovorca RTVS Richard Šümeghy. Dodatok sa týka zmluvy z roku 2006. Jeho obsahom je nákup dátových služieb od spoločnosti GTS Slovakia pre Slovenský rozhlas i Slovenskú televíziu. Šéfovi Rady RTVS sa nepozdáva, že dodatok je prakticky nevypovedateľný. Inštitúcia sa podľa neho zaväzuje platiť takmer celú sumu aj po prípadnom odstúpení. "Vo chvíli, keď nejakú z tých služieb odoberáme a prestaneme ju odoberať z dôvodov, ktoré sú na našej strane, podľa konštrukcie vypovedania tej zmluvy, sme povinní doplatiť do konca," poznamenal. "Je to ochrana investície dodávateľa," obhajovala dodatok generálna riaditeľka RTVS Miloslava Zemková. Podľa nej by žiaden dodávateľ nešiel do podobnej investície s rizikom, že ju po realizovaní technologickej infraštruktúry objednávateľ vypovie. "Budeme platiť za reálne využívanie služieb," povedala. Zemková sa domnieva, že ÚVO pochybenie nenájde, keďže zákon umožňuje výnimku pri obstarávaní na verejné elektronické komunikačné služby a elektronickú komunikačnú sieť. "Podľa môjho osobného názoru podlieha zákonu o verejnom obstarávaní," oponoval Kollár na margo dodatku. Dodatkom by sa mala podľa Kollára zaoberať aj prokuratúra. Trestné oznámenie v súvislosti s touto vecou podal človek, ktorý má byť údajne prepojený s bývalým systémovým administrátorom STV Petrom Mihálikom. Ten už v minulosti Zemkovú obviňoval zo zavádzania pri vysvetľovaní výpadku webu verejnoprávnej televízie.

Copyright © TASR 2011

24. 11. 2011

V prestávke Lampy na STV :-)

V prestávke Lampy na STV :-)
Čo ste povedali pani? Kde sa to dá kúpiť?” „Hovor hlasnejšie, chlapče!” Aj Vy chcete počuť všetko, o čom je reč vo Vašom okolí, však? Predstavujeme Vám fantastický EAR ZOOM, pomocou ktorého môžete počuť oveľa viac ako pred tým. EAR ZOOM môže vnímať zvuky až z 25 metrovej diaľky a zosilniť ich aj viac ako o 60 decibelov. Je pohodlný a diskrétny ,flexibilný, jednoduché použitie , individuálne nastavenie hlasitosti ,kompaktný, ľahký , 3 veľkosti – zapadajú do každého ucha ,so vstavaným minimikrofónom ,môže zosilniť zvuky aj v 25m-vom okolí, aby ste ich počuli lepšie,EAR ZOOM sa líši od tradičných strojčekov na zosilnenie zvuku. EAR ZOOM nie je nápadný, lebo vyzerá ako moderné slúchadlo do ucha k mobilným telefónom (headset). Nemusíte sa hanbiť, nikto nebude ani tušiť, že nosíte strojček na zosilnenie zvuku. V balení obdržíte aj 3 páry mäkkých, ergonomických gumených sedielok rôznych veľkostí. Vďaka týchto nastaviteľných sedielok, pomocou ktorých možno umiestniť strojček na ucho, ho môžete nosiť pohodlne aj po celý deň. Je ideálny: v rodine ,počas športových podujatí,pri prechádzke, v prírode ,pri cestovaní, bicyklovaní ,v práci ,v škole . Užívajte si znovu štebotanie vtákov, smejte sa so svojimi vnúčatami a porozprávajte sa so svojimi susedmi! Objednajte si aj Vy Ear Zoom a svet sa okolo Vás oživí!

Reakcia na článok v Plus 7 dní o predaji pozemkov v Turzovke

o predaji pozemkov v Turzovke
Sme sklamaní, že týždenník Plus 7 dní dva týždne po sebe ignoruje naše stanovisko. Plus 7 dní úmyselne zamlčuje fakt, že mesto Turzovka si uplatnilo vecné bremená na danú komunikáciu na pozemkoch ŽSR, čo je zaväzujúce nielen pre ŽSR, ale aj budúceho vlastníka. To znamená, že používanie chodníkov a ciest bude občanom mesta naďalej bezplatne umožnené a ani ŽSR, ani budúci vlastník to nemôže zvrátiť. Napriek tomu, že si mesto Turzovka uplatnilo vecné bremená nielen na dané komunikácie, ale aj na najväčší pozemok z predmetného súboru ponúkaných pozemkov, nezaplatilo mesto ŽSR dodnes žiadnu odplatu za uplatnenie týchto vecných bremien. Štátny majetok sa nepredáva zadarmo, pri prevodoch ŽSR postupujú v súlade s príslušnými právnymi predpismi, najmä ak sme v hospodárskej kríze. ŽSR nikdy nepredali v minulosti bezodplatne žiaden pozemok ani inú nehnuteľnosť v správe ŽSR. Navyše máme podozrenie, že mesto sa snaží získať pozemok zadarmo, len aby ho potom samo mohlo výhodne predať. Asi aj preto predstavitelia mesta klamú a mrzí nás, že aj napriek vysvetleniu ministerstva a ŽSR týždenník Plus 7 dní toto klamstvo pomáha šíriť. Martin Krajčovič hovorca MDVRR SR Martina Pavliková hovorkyňa ŽSR

Kto pôjde odpočí /ú/vať 19 ?

Kto pôjde odpočí /ú/vať 19 ?
Podpredseda SaS a exminister obrany Ľubomír Galko dnes poprel úvahy, že stojí za zverejnením prepisov odpočutých rozhovorov podpredsedu Smeru-SD Roberta Kaliňáka s novinárkou Pravdy Vandou Vavrovou. "Odmietam úvahy, že by som ja niekde zverejňoval, alebo podsúval obsahy prepísaných rozhovorov," povedal Galko na dnešnej tlačovej konferencii za prítomnosti predsedu SaS Richarda Sulíka. "Neviem vylúčiť, či tie informácie sú vôbec pravdivé," reagoval Galko na otázku, či tieto prepisy nezverejnil niekto z jeho blízkych spolupracovníkov. Dodal, že mal pochybnosti o pravosti zverejnených prepisov, ich pravosť však podľa neho "v priamom prenose" potvrdil Kaliňák. "Kaliňák sa pred necelou hodinou trasľavým hlasom priznal, že riadi denník Pravda a že disponuje minimálne jedným celým spisom Vojenského obranného spravodajstva (VOS)," vyhlásil Galko. "Ja vôbec neviem o akom spise sa hovorí, lebo ja som počas celého svojho pôsobenia na ministerstve nevidel žiaden otvorený spis VOS. V tomto smere mám vážne medzery oproti podpredsedovi strany Smer-SD Robertovi Kaliňákovi," vyhlásil Galko. "Treba si položiť otázku, ako sa k tomu spisu dostal a kde nabral tú drzosť, že ho zdvihol na kameru. Ja si myslím, že je jasne zodpovedaná otázka, odkiaľ úniky tajných informácií z tajných služieb vlastne chodia," zdôraznil Galko. Dodal, že neobviňuje Kaliňáka z toho, že prepisy rozhovorov s Vandou Vavrovou zverejnil on. "Hovorím o tom, že na internete boli včera zverejnené nejaké papiere, kde neboli žiadne pečiatky, ani mená, nič. A pán Kaliňák sa v priamom prenose priznal k pravosti týchto dokumentov," dodal Galko, podľa ktorého Kaliňák de facto potvrdil pravosť obsahu zverejnených prepisov. Na margo svojich vyjadrení, podľa ktorých avizoval zverejnenie prepojení medzi denníkom Pravda a opozičnými politikmi Galko zdôraznil, že z nich nevplýva, že prepisy odposluchov na internete zverejnil on. "Odmietam takéto úvahy," zopakoval. Sulík ho doplnil, že všetky odposluchy vykonané za čias Ľubomíra Galka boli zákonné a boli vykonané so súhlasom sudcu. Podľa Sulíka bola realizovaná iba polovica odposluchov, ako za rovnaké obdobie za ministrovania Jaroslava Bašku (Smer-SD). "Galko podal 14 trestných oznámení," zdôraznil Sulík, podľa ktorého si Galko postupom proti korupcii vytvoril vplyvných nepriateľov. "Popretŕhal som obrovské množstvo špinavých biznisov na Ministertve obrany (MO), z ktorých tiekli peniaze na všetky strany. Častokrát sa mi stalo, keď som sa stretol s niekým, kto mi bol naklonený, mi povedal, aby som s tým prestal, lebo z toho budú problémy," vyhlásil Galko. Dodal, že mu viacerí ľudia hovorili o vzťahoch Roberta Kaliňáka s redaktormi Pravdy. Sulík krátko reagoval aj na otázku, či má SaS stále záujem obsadiť post ministra obrany. "S pani premiérkou Ivetou Radičovou som hovoril ešte pred včerajšou tlačovou besedou a od včerajšku sa zmenilo len to, že som požiadal pána prezidenta o stretnutie," vyhlásil Sulík. Zároveň potvrdil, že SaS je naklonená podporiť v parlamente návrh zákona, ktorý by sprísnil kontrolu tajných služieb. "Pred pár mesiacmi podobný návrh predložil pán Galko na Koaličnej rade," povedal Sulík. Podľa Galka iniciatívu SaS predložiť návrh zákona o spravodajských službách, ktorý mal sprísniť parlamentnú kontrolu služieb, všetky tri ostatné koaličné strany na Koaličnej rade pred približne šiestimi mesiacmi "zhodili zo stola". "Kto vietor seje, môže búrku zožať," reagoval Sulík na informáciu, že Robert Kaliňák podáva na Ľubomíra Galka trestné oznámenie. Doplnil, že jeho osobne zaujíma najmä únik infomácií z VOS.
Poslanec Smeru-SD Robert Kaliňák dnes informoval, že podáva trestné oznámenie na exministra obrany Ľubomíra Galka (SaS). Dôvodom je údajné zneužitie nezákonných odposluchov. Viacero médií zverejnilo prepisy telefonátov medzi Kaliňákom a redaktorkou Pravdy Vandou Vavrovou, kde s ňou poslanec aktívne diskutuje o obsahu jej článkov. Kaliňák je presvedčený, že za zverejnením prepisov je Galko. "Dokazuje to svojimi vyhláseniami, ktoré zverejnil počas zasadnutia brannobezpečnostného výboru, ako aj včera (23.11.) na svojej tlačovke, kde uviedol, že v najbližšej budúcnosti sa zverejnia dokumenty, ktoré budú hovoriť o prepojení politika a novinára," zdôraznil Kaliňák. Podľa jeho slov nie je podstatný obsah rozhovoru s Vavrovou, ale "obludnosť konania podpredsedu SaS, ktorý odpočúval bez zákonných dôvodov politikov, novinárov, svojich kolegov aj ochrankárov". "Galko špicľuje ľudí a zisťuje informácie pre svoj osobný politický boj. Môžeme veľakrát riešiť, či som v súkromnom rozhovore použil nevhodný tón, podstatné je, že neexistoval žiaden zákonný dôvod na odposluch novinára a opozičného politika," tvrdí exminister vnútra a šéf výboru NR SR na kontrolu činnosti SIS. Na Generálnu prokuratúru SR tiež Kaliňák posúva spis Vandy Vavrovej. Ten obsahuje aj záznamy, ktoré sa môžu vyhotovovať len vtedy, ak sa majú informácie získané cez ITP použiť v trestnom konaní. "VOS predložila súdu žiadosť o predĺženie tohto dopočúvania približne v druhej tretine rozhovorov. Argumentovali aj tým, že bolo zistené ohrozenie štátneho tajomstva. Ak ste čítali ten prepis, viete, že taká informácia sa tam nenachádzala. Na základe tejto žiadosti bolo povolené predĺženie odpočúvania novinára a mňa, aby mal Galko možnosť zistiť, ako sa jeho tender, ktorým ukradol vojakom dva milióny eur, vyvíja," povedal. Kaliňák je teda presvedčený, že vojenskí agenti oklamali sudcu, ktorý predĺženie odpočúvania povolil. "Rád by som vedel, ako tento rozhovor ohrozil obranu štátu. Galko oživil v 21. storočí ŠtB. Človek, ktorý si vytvorí vlastnú ŠtB, je najväčším ohrozením demokracie," vyhlásil. Na otázku, či vie o ďalších odpočúvaných novinároch, priamo neodpovedal. "Až budem mať istotu aspoň na 80 percent, tak vám poviem, ale nie som ďaleko. Ja nie som ten, kto obviňuje ľudí z niečoho, čo nie je pravda. Ak sa niečo objaví, určite zvolám tlačovku," avizoval. Žiadne páky na denník Pravda nemám, a to sa potvrdilo aj tým, že som im dal "tutovku" (informácie o tendri bez súťaže na MO, pozn. TASR) a tri týždne sa nič neudialo. Na dnešnej tlačovej konferencii to vyhlásil poslanec Smeru-SD Robert Kaliňák na margo prepisov súkromných rozhovorov medzi ním a redaktorkou Pravdy Vandou Vavrovou, ktoré dostali viaceré redakcie. Poslanec v prepise s novinárkou aktívne diskutuje o obsahu jej článkov. Kaliňák tiež od Vavrovej žiada, aby sa podrobne zaoberala porušením rýchlostných predpisov, ktorých sa dopustil vtedajší minister obrany Ľubomír Galko (SaS). Novinárku, ktorá mala byť niekoľko mesiacov terčom odpočúvania Vojenského obranného spravodajstva (VOS), mal navyše Kaliňák postaviť do pozície svojej spojky. "Ty budeš môj komunikačný prostriedok k Nore (šéfredaktorka Pravdy, pozn. TASR), takže choď Nore povedať moje stanovisko. A že si fakt želám, aby som jej nemusel volať," píše sa v prepisoch. Kaliňák sa dnes ospravedlnil za vulgarizmy použité v rozhovore. Zdôraznil, že jeho výroky boli pod vplyvom emócie a v skutočnosti sa ich obsah nezhoduje s realitou. V rozhovore sa politik napríklad vyhráža, že jedna z redaktoriek Pravdy skončí, ak sa on nahnevá. "To je emotívny prejav, za ktorý som sa ospravedlnil. Výsledkom je, že každý v Pravde je na svojom mieste. Navyše ide o súkromný, nezákonne získaný rozhovor. Ak by som niekomu vynadal na verejnosti, tak sa máme, o čom baviť. Nie je k tomu viac čo povedať," uviedol. Rovnako odmietol, že Vavrová je jeho spojka. "Je to nezmysel. Ak si dáte rešerš článkov tejto novinárky o mojej osobe, nájdite taký, kde je aspoň jedna pochvala," vyzval. Kaliňák tvrdí, že sa len od denníka dožadoval rovnakého a férového prístupu. "Podstatné je vyrozprávať sa z toho, ja mám jednoducho túto povahu. Nie je podstatný obsah rozhovorov. Treba si uvedomiť, že sú tu porušované základné ústavné práva na ochranu súkromia," dodal. Prepisy telefonických rozhovorov do redakcií zaslal anonym podpísaný ako "priateľ skutočnej pravdy". Bývalý šéf rezortu vnútra mal podľa anonymných dokumentov bez špeciálneho označenia žiadať od Vavrovej napríklad aj to, aby sa podrobne zaoberala porušením rýchlostných predpisov, ktorých sa dopustil vtedajší minister obrany Galko. Novinárku, ktorá mala byť niekoľko mesiacov terčom odpočúvania Vojenského obranného spravodajstva (VOS), mal navyše Kaliňák postaviť do pozície svojej spojky. "Ty budeš môj komunikačný prostriedok k Nore (šéfredaktorka Pravdy, pozn. TASR), takže choď Nore povedať moje stanovisko. A že si fakt želám, aby som jej nemusel volať," píše sa v prepisoch. Galko ešte v utorok (22.11.) v parlamente poprel, že by mal prístup k prepisom nejakých rozhovorov. Súčasne však hypoteticky poukázal na to, že by považoval za tragédiu, ak by sa nejaký poslanec alebo politik vyhrážal redaktorke pomstou v prípade, že "nebude robiť isté kroky voči nejakému členovi vlády".

Copyright © TASR 2011

AFTER RADA RTVS Ochrana investíciií dodávateľov, a.s.

AFTER RADA RTVS
Ochrana investíciií dodávateľov, a.s.
Úrad pre verejne obstarávanie (ÚVO) dostane po dnešnom rokovaní Rady Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) dva podnety na kontrolu. Rada RTVS a generálna riaditeľka Miloslava Zemková sa dnes rozišli v názore na zmluvy, ktoré verejnoprávne médium uzatvorilo so spoločnosťami Datalan a Ditec. Už doobeda sa rada uzniesla, že jej predseda osloví ÚVO so žiadosťou o preverenie dodatku k zmluve s GTS Slovakia na dátové služby. Obe spochybňované zmluvy sa týkali nákupu výpočtovej techniky pred fúziou verejnoprávneho rozhlasu a televízie. "Z kontrolnej skupiny vyšiel záver v tom zmysle, že mohlo dôjsť k porušeniu zákona o verejnom obstarávaní v štyroch rôznych bodoch. Tie sa týkajú jednak prekročenia celkového rámca vysúťaženého pre dodávku tohto typu tovarov a prekročenia jednej z uvedených rámcových zmlúv s jednou z tých spoločností," zdôvodnil predseda rady Miroslav Kollár. Kontrolná skupina navyše dospela k podozreniu, že boli porušené termíny zverejňovania informácii vo vestníku verejného obstarávania. Šéfka RTVS sa so závermi komisie nestotožnila. Poukázala však aj na to, že Rada má právo sa na kontrolný úrad obrátiť. "Porušili sa administratívne prístupy a niektoré povinnosti zo zákona, ktoré som aj ja našla v kontrole, ktorú som urobila vo vnútri. Ide o chyby v postupe a chyby možno v nedôslednej kontrole. Ale znova, to je len podozrenie, niečo takéto môže skonštatovať len úrad na to zmocnený," uviedla. Za paradoxné však považuje, že postup výberu ako i uzavretie rámcovej zmluvy s Datalanom už ÚVO v minulosti kontroloval. Rada RTVS zároveň odporučila Zemkovej na základe zistení prijať päť opatrení. Tie sa týkajú najmä vnútorných nastavení v rámci inštitúcie. "Napríklad, aby o spôsobe uplatňovania zákona o verejnom obstarávaní rozhodovali osoby na to odborne spôsobilé, alebo aby neboli nezrovnalosti pokiaľ ide zaraďovanie nakupovaných tovarov do majetku," priblížil Kollár.
Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) evidoval po trištvrte roku príjmy 77.804.320 eur a výdavky 65.544.000 eur. "Celkový prebytok je vo výške 7,8 milióna eur, treba ale povedať, že prebytok je tvorený aj v dôsledku, že sme dostali financie na zmluvu so štátom," informoval dnes členov Rady RTVS ekonomický riaditeľ RTVS Peter Ondro. Podľa generálnej riaditeľky RTVS Miloslavy Zemkovej sa telerozhlasu nepodarí minúť všetky financie zo zmluvy so štátom v zákonom stanovenej lehote. Zdôvodňuje to tým, že sa táto dohoda uzatvárala v priebehu roka, v dôsledku čoho došlo k časovému sklzu. "Ak bude štát súhlasiť s tým, že sa časť prostriedkov môže presunúť na budúci rok, tak ich dočerpáme," povedala. Podľa Ondra by toto nemalo byť problém, keďže médium už informovalo ministerstvo kultúry o zámere presunúť do budúceho roku. Predseda Rady RTVS Miroslav Kollár hodnotí hospodárenie verejnoprávneho média ako najpozitívnejšiu časť jeho fungovania od fúzie SRo a STV. "Vďaka oddlženiu sa nám podarí zbaviť sa tých starých záťaží po STV, ale treba povedať, že časti tých starých záťaží sme sa už zbavili aj vďaka dobrému hospodáreniu RTVS. Pôvodne plánovaná strata na tento rok v rozpočte, ktorý sme prijímali, bola mínus päť miliónov eur, ale podľa tých informácií, ktoré máme, mal by byť vyrovnaný," komentoval. Inštitúcia by chcela do konca roku 2012 dosahovať sledovanosť 15 percent, v súčasnosti sa to pohybuje na hranici desiatich. "Budem im držať palce, pretože je to nesmierne ťažká úloha, vzhľadom na to, ako sa ten trh vyvíja. Na druhej strane žiadnu inú ambíciu ani mať nemôžu, pokiaľ chcú vôbec udržať legitimitu fungovania RTVS," komentoval zámer predseda rady. RTVS v súčasnosti zamestnáva necelých 1400 ľudí, Zemková avizovala, že má v zámere pokračovať v prepúšťaní zamestnancov. V celej RTVS by sa ich počet mal ešte zmenšiť o približne 200 ľudí. Prijatie nových pracovníkov riaditeľka pripustila len v niektorých častiach televízie.

Copyright © TASR 2011

Rada RTVS

Rada RTVS
Pravdepodobne najdrahším dodatkom k zmluve, ktorú verejnoprávne médium podpísalo v tomto roku, sa bude zaoberať Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). Na svojom dnešnom rokovaní o tom rozhodli členovia Rady Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS). Celková hodnota dodatku na štyri roky sa pohybuje vo výške 2,8 až 5,6 milióna eur. Dodatok bol podpísaný bez verejného obstarávania, čo podľa predsedu Rady Miroslava Kollára nemuselo byť v súlade s metodickým usmernením ÚVO. Ekonomický riaditeľ RTVS Peter Ondro priznáva, že sa o dodatku dozvedel až po jeho podpise. "Ja som vôbec nebol informovaný o dodatku. Robím analýzu, a potom sa k tomu vyjadrím," konštatoval dnes pre médiá Ondro. RTVS však všetky obvinenia z pochybení pri podpise odmieta. Od konsolidácie dátových služieb si sľubuje ročnú úsporu 100.000 eur. Pri výbere sa navyše mala údajne rozhodovať medzi dvoma operátormi, s ktorými už má uzatvorené zmluvy. Problém nevidí ani v tom, že o zmluve ekonomický riaditeľ nevedel. "Gestorom zmluvy a dodatku je Sekcia strategického rozvoja a techniky, z jej prideleného rozpočtu sú hradené a budú hradené telekomunikačné služby... Okrem toho v čase podpisu dodatku bol na pracovisku len jeden štatutár a mal právo v plnom rozsahu zastupovať generálnu riaditeľku," vysvetlil hovorca RTVS Richard Šümeghy. Dodatok sa týka zmluvy z roku 2006. Jeho obsahom je nákup dátových služieb od spoločnosti GTS Slovakia pre Slovenský rozhlas i Slovenskú televíziu. Šéfovi Rady RTVS sa nepozdáva, že dodatok je prakticky nevypovedateľný. Inštitúcia sa podľa neho zaväzuje platiť takmer celú sumu aj po prípadnom odstúpení. "Vo chvíli, keď nejakú z tých služieb odoberáme a prestaneme ju odoberať z dôvodov, ktoré sú na našej strane, podľa konštrukcie vypovedania tej zmluvy, sme povinní doplatiť do konca," poznamenal. "Je to ochrana investície dodávateľa," obhajovala dodatok generálna riaditeľka RTVS Miloslava Zemková. Podľa nej by žiaden dodávateľ nešiel do podobnej investície s rizikom, že ju po realizovaní technologickej infraštruktúry objednávateľ vypovie. "Budeme platiť za reálne využívanie služieb," povedala. Zemková sa domnieva, že ÚVO pochybenie nenájde, keďže zákon umožňuje výnimku pri obstarávaní na telekomunikačné služby. "Podľa môjho osobného názoru podlieha zákonu o verejnom obstarávaní," oponoval Kollár na margo dodatku.

Copyright © TASR 2011

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Novinárka Patrícia Poprocká, ktorá mala byť jednou z odpočúvaných Vojenským obranným spravodajstvom (VOS), zatiaľ nebude platiť pokutu 15.000 korún, ktorú jej v roku 2007 uložil Národný bezpečnostný úrad (NBÚ). Poprocká vtedy v dnes už neexistujúcom týždenníku Žurnál publikovala článok o úniku tajných informácií z vojenskej kontrarozviedky. NBÚ ju potrestal pokutou za to, že v rozpore so zákonom neodovzdala príslušným úradom dokumenty s utajovanými skutočnosťami a že o nich nezachovala mlčanlivosť. Poprocká v článku s názvom Prievan v tajných trezoroch písala o úniku tajných informácií z VOS, ktoré sa týkali snahy vojenských spravodajcov nadviazať kontakt s jedným z ruských diplomatov. Najvyšší súd (NS) SR dnes povedal, že rozhodnutie NBÚ o priestupku bolo zdôvodnené príliš nekonkrétne, NBÚ sa nevyrovnal s obranou novinárky a úrad ani nezdôvodnil, prečo ju potrestal najvyššou možnou pokutou. NS SR prvostupňové aj druhostupňové rozhodnutia NBÚ zrušil a prikázal mu, aby o priestupku novinárky znovu rozhodol. Právny zástupca Poprockej a poslanec Národnej rady SR za KDH Radoslav Procházka vníma dnešné rozhodnutie ako víťazstvo. "Vecne správne podľa môjho názoru nie je uloženie najvyššej možnej pokuty za konanie, ktoré sledovalo verejný záujem," povedal Procházka. Za porušenie zákona v tomto prípade bola od NBÚ rovnakou pokutou potrestaná aj bývalá šéfredaktora Žurnálu, dnes šéfredaktora denníka Pravda Nora Slišková. Podľa Procházku NS SR v jej prípade ešte nerozhodol. Obe novinárky boli pred uložením pokuty od NBÚ stíhané za ohrozenie dôvernej a vyhradenej skutočnosti. Po potrestaní prokuratúra trestné stíhanie zastavila. Poprocká spolu s ďalšími dvoma redaktormi denníka Pravda mali byť podľa informácií, ktoré sa tento týždeň dostali na verejnosť, odpočúvaní VOS. Ľubomíra Galka (SaS) táto kauza už stála kreslo ministra obrany. Okrem iného sa bránil tým, že ak existuje podozrenie zo spáchania trestného činu, neexistuje rozdiel medzi politikom, bežným človekom, ani novinárom.

Copyright © TASR 2011

Dnes Večer pod lampou

Dnes Večer pod lampou
Diskusná relácia Večer pod lampou s pozmeneným názvom, ale tým istým moderátorom Štefanom Hríbom. Do debaty sa môžete zapojiť aj vy, ak nám na adresu podlampou@stv.sk pošlete svoje názory a pripomienky. Prvá téma: Deti, ktorým sa zle žije Hostia: Ľubomír Galko Pred diskusiou premietneme film Sedem magických odposluchov. Diskusia na témy: - Koľko detí u nás má veľký problém v mobilom? - Ako to vieme a čo s tým robíme? - Čo je normálne odpočúvaná rodina? Druhá téma: Prežije euro? Hostia: Ľubomír Galko Diskusia na témy: - Prežije odpočúvanie ? - Čo je kľúčový problém? - Existujú alternatívy ? - Ako sa teraz bude vyvíjať odpočúvanie a EÚ?

Dôležité vyhlásenie

Dôležité vyhlásenie
My agenti, príslušníci SIS a VOS, protestujeme voči kazeniu dobrého mena našich služieb niektorými nezodpovednými jedincami, ktorí za judášsky groš sa znižujú k výpredaju informácií, k svojvoľnému zhromažďovaniu info na kohokoľvek, k sledovačke na objednávku atď. Dištancujeme sa od takýchto praktík a sľubujeme, že takýchto jedincov budeme odhaľovať na stránkach našich denníkov. Hanba im. Copyright František Palonder

Trou de fer: Železná diera

Trou de fer: Železná diera

23. 11. 2011

Plop, Plop, Fizz, Fizz, Oh, What a Pravda it is!

Plop, Plop, Fizz, Fizz, Oh, What a Pravda it is!

Stanovisko šéfredaktorky Pravdy Nory Sliškovej

Stanovisko šéfredaktorky Pravdy Nory Sliškovej
"To sú brutálne útoky na slobodu médií a ich novinársku činnosť. Je neprípustné, aby bol na novinárov nasadzovaný represívny aparát za to, že tajné služby sú v chaose a že im unikajú dokumenty. Týždenník Žurnál v roku 2007 upozornil na takýto únik. Konali sme vo verejnom záujme, bolo našou povinnosťou o tom informovať. Z našej strany nebolo čo riešiť, inak by sme išli proti podstate svojho povolania. Proti pokute NBÚ sme podali opravný prostriedok, momentálne o tom rozhoduje Najvyšší súd SR."

Kto pôjde odpočí /ú/vať 18 ?

Kto pôjde odpočí /ú/vať 18 ?

Odpočúvanie niekdajšej redaktorky týždenníka Žurnál Patrície Poprockej (predtým Ďuriškovej) v roku 2007 bol legálny a opodstatnený. "Nasadenie informačno-technického prostriedku súviselo so zverejnením časti dokumentov, ktoré obsahovali informácie o pôsobení cudzích spravodajských služieb na Slovensku, teda o ohrození bezpečnosti štátu," uviedol dnes pre TASR exminister obrany Jaroslav Baška (Smer-SD). V rezorte nahradil Františka Kašického, ktorý v uvedenom čase bol ministrom. Na to, že Poprockú odpočúvalo nielen súčasné Vojenské obranné spravodajstvo (VOS), ale aj kontrarozviedka za vlády Roberta Fica (Smer-SD), dnes upozornil denník Hospodárske noviny. Podľa dokumentov, ktoré vtedy unikli z rezortu obrany, súd vyhovel žiadostiam VOS piatimi rozhodnutiami. Okrem odpočúvania dvoch telefónov novinárky dovolil aj vyhotovovanie obrazových a zvukových záznamov. Baška dnes poukázal na to, že podklady o úniku utajovaných informácií zdokumentované VOS boli vtedy odstúpené orgánom činným v trestnom konaní. "Tie začali trestné stíhanie za prečin ohrozenia dôvernej a vyhradenej skutočnosti a Národný bezpečnostný úrad uložil pokutu 15.000 korún," konštatoval exminister obrany. Podľa HN však toto rozhodnutie súdu stále nie je právoplatné.

Copyright © TASR 2011

Frekvencie naše každodenné

Frekvencie naše každodenné
Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) dnes na svojom zasadnutí rozhodovala o výsledkoch výberového konania na obsadenie frekvencií pre terestriálne rozhlasové vysielanie. Z 11 záujemcov, ktorí sa o frekvencie uchádzali, pridelila rada frekvencie piatim subjektom. Výkony jednotlivých frekvencií v tomto výberovom konaní boli v rozsahu 300 až 2000 wattov. Najväčší záujem bol o dve frekvencie v lokalite Košice. Spomedzi siedmich žiadateľov o frekvenciu 94,8 MHz ju získala spoločnosť GES Slovakia (programová služba Rádio Hey). O druhú košickú frekvenciu 93,8 MHz sa vo výberovom konaní uchádzali dvaja žiadatelia, spolu s frekvenciou 94,0 MHz Prešov ju získala spoločnosť Best FM Media (programová služba Rádio Best). Ďalšie frekvencie Čadca 87,9 získala spoločnosť Europa 2 (programová služba Europa 2), frekvencie Bánovce nad Bebravou 96,9 a Považská Bystrica 104,4 získal Marián Dokoupil – Doko Media (programová služba Rádio Go DeeJay), spoločnosť M Technologies (Rádio Wow) získala frekvencie Partizánske 93,6 a Prievidza 90,5 MHz. „Medzi siedmimi žiadateľmi o frekvenciu Košice 94,8 MHz v tomto výberovom konaní boli okrem vybranej spoločnosti GES Slovakia aj Rozhlas a televízia Slovenska a spoločnosť ČH Hornets,“ povedal na popoludňajšom stretnutí s médiami predseda RVR Miloš Mistrík. „Naša prvá úloha je obsahová stránka veci, to znamená, aké je to rádio, aký trend nielen hudby, ale obsahový, chceme, aby ten trh bol bohatý, diverzifikovaný, aby nebol len jeden typ pesničkových rádií, ale aby – ako je to známe v zahraničí – ten trh bol bohatý na rôzne typy rádií. Situácia rádií túto predstavu na našom trhu dosť limituje, lebo ak začnú vysielať žáner, ktorý nie je takzvaný stredný prúd, tak potom môžu mať aj finančné problémy. Toto sa snažíme brať do úvahy, aby trh bol dostatočne diverzifikovaný, druhá vec je potom udržateľnosť, ekonomické pozadie, či to rádio dokáže prežiť,“ uviedol Mistrík pre TASR.

Copyright © TASR 2011

Ktorý Ivko príde zajtra na Radu RTVS ?

Ktorý Ivko príde zajtra na
Radu RTVS ?

Citát zo stretnutia riaditeľov Gučíka, Zemkovej a Ťapákovej: „Dňa 16. 2. 2011 o 16.37 hod. bol OSZ GUČÍK kontaktovaný bližšie neustanovenou osobou. V tom čase mal OSZ stretnutie s generálnymi riaditeľkami TV Markíza a RTVS v kaviarni ********. Neustanovenou osobou, ktorá kontaktovala OSZ, bola pravdepodobne osoba ***** *****. Ten chcel hovoriť s riaditeľkou RTVS, ktorej dal OSZ telefón. Tá ho oslovila Ivko. V rozhovore s ***** povedal, že o chvíľu príde do kaviarne za nimi."

Kto pôjde odpočí /ú/vať 17 ?

Kto pôjde odpočí /ú/vať 17 ?
Ľubomír Galko (SaS) skončil vo funkcii šéfa rezortu obrany. V Prezidentskom paláci si dnes prevzal dekrét, ktorým mu hlava štátu zrušila poverenie na výkon funkcie ministra obrany. S týmto návrhom dnes ráno prišla za prezidentom Ivanom Gašparovičom premiérka Iveta Radičová (SDKÚ-DS). Hlava štátu sa s ním stotožnila. Dôvodom na Galkov odchod z ministerského kresla je zlyhanie Vojenského obranného spravodajstva (VOS) v súvislosti s odpočúvaním novinárov. VOS priamo podlieha rezortu obrany. Zatiaľ nie je známe, kto povedie ďalej rezort. Ako avizovali obaja ústavní činitelia, túto otázku doriešia v piatok 25. novembra. Gašparovič preto dnes nepoveril nikoho dočasným vedením ministerstva. Na jeho čele tak zatiaľ bude stáť štátny tajomník MO Róbert Ondrejcsák. "Pán Galko bude vo svojom úrade dovtedy, kým ho neodovzdá tak, ako sa štandardne odovzdáva úrad," avizovala po odchode z Prezidentského paláca Radičová. Na to, koho navrhuje na uvoľnenú pozíciu, nechcela odpovedať. Neprezradila teda, či to bude minister zahraničných vecí Mikuláš Dzurinda (SDKÚ-DS). "Dali sme si s pánom prezidentom čas na premýšľanie o dvoch návrhoch do piatka," podčiarkla. Galko na otázky novinárov nereagoval, takže sa nedozvedeli, či si uplatní nárok na poslanecký mandát. Na Generálnej prokuratúre (GP) SR bol zriadený špeciálny tím, ktorý prešetruje kauzu odpočúvania novinárov. Tím bol zriadený pod vedením námestníka generálneho prokurátora Dobroslava Trnku. V dohľadnom čase zastupujúci generálny prokurátor a prvý námestník Ladislav Tichý rozhodne, kto bude v tejto veci vykonávať dozor, uviedla dnes pre TASR hovorkyňa Generálnej prokuratúry Jana Tökölyová. V kauze odpočúvania novinárov Vojenským obranným spravodajstvom (VOS) začala GP SR konať už v pondelok 21. novembra. "Prokurátor preverí všetky dostupné skutočnosti a rozhodne o ďalšom postupe. Detailnejšie informácie v súčasnosti nebudeme poskytovať," uviedla vtedy hovorkyňa Tökölyová. Podľa informácií TASR GP SR začala vtedy najskôr konať na základe informácií, ktoré v tejto kauze odzneli v médiách. Teda bez podnetu a vtedy ešte nie na základe podnetu jedného z vydavateľstiev či spravodajskej televízie, kde pracujú novinári, ktorí mali byť odpočúvaní. Ministerstvo spravodlivosti (MS) nemá možnosť preveriť vecnú správnosť rozhodovania sudcov v kauze odpočúvanie. "Ministerstvo nemôže, nerobí to a je to aj správne, že to nerobí, neposudzuje vecnú správnosť rozhodovania súdov a sudcov ani pri použití informačno-technických prostriedkov," uviedla po dnešnom rokovaní vlády šéfka rezortu Lucia Žitňanská. Poznamenala, že v demokratickom štáte je neprípustné, aby ministerstvo bolo arbitrom v prípade vecného rozhodovania súdov. To môže podľa jej slov v prípade sťažnosti posúdiť napríklad Ústavný súd SR. Žitňanská ozrejmila, že ministerstvo môže v tomto prípade kontrolovať dodržiavanie ustanovení zákona o ochrane utajovaných skutočností, ako aj v spolupráci s predsedom súdu vykonať dohľad, či sú splnené všetky zákonné podmienky na vydávanie rozhodnutí. Poukázala na to, že kontroly dodržiavania právnej normy o ochrane utajovaných skutočností sa realizujú pravidelne. Podľa jej slov v nej uspel aj trenčiansky krajský súd, ktorého sudcovia odobrili odpočúvanie novinárov. Kontrola sa mala zamerať na obdobie rokov 2009 až júl 2011. Priblížila tiež, že požiadala o vykonanie dohľadu na trenčianskom súde. Premiérka Iveta Radičová v utorok (22.11.) v súvislosti s kauzou odpočúvania, ktoré podpísali sudcovia, avizovala, že v tejto súvislosti už v rámci svojich kompetencií koná ministerstvo spravodlivosti. To malo podľa jej slov prešetriť rozhodnutia sudcov, ktorí odpočúvania legalizovali. "O výsledkoch tohto šetrenia bude verejnosť informovaná," deklarovala Radičová.

Copyright © TASR 2011

Rada RTVS

Rada RTVS

Kto pôjde odpočí /ú/vať 16 ?

Kto pôjde odpočí /ú/vať 16 ?
Sledovanie premiéra alebo premiérky v ktorejkoľvek krajine je podľa predsedníčky vlády Ivety Radičovej (SDKÚ-DS) neprípustné. "Áno, je to sklamanie a šok, pokiaľ je to pravda," skonštatovala po dnešnom rokovaní vlády v reakcii na medializované informácie o rozpracovaní jej osoby vojenskou kontrarozviedkou. Avizovala, že zverejnené informácie sa prešetria. Ako poznamenala šéfka exekutívy, o rozpracovaní svojej osoby má informácie iba z médií, kde sa o akcii ohľadne jej osoby píše ako o údajnej. Zároveň poukázala, že materiál, ktorý mal vzniknúť, je analytický a nevznikol na základe odpočúvaní, ale iných metód. Na margo dôvodu jeho vzniku poznamenala, že "asi na to mali dôvod", podčiarkla však, že údajný. Premiérka reagovala aj na vyhlásenie ministra obrany Ľubomíra Galka (SaS), ktorý dnes príde o svoju funkciu. Ten vyhlásil, že Radičová nebola zvedavá na informácie o závažnej korupcii, ktorá smeruje do najvyšších miest. S nimi sa jej vraj chceli zveriť riaditelia vojenského spravodajstva. Premiérka vysvetlila, že nie je úlohou tajnej služby, aby vykonávala trestné vyšetrovanie, jej kroky preto mali smerovať ku kompetentným orgánom. "Ten proces je spustený," doplnila. Predsedníčka vlády zatiaľ nevedela konkretizovať, kto zaujme pozíciu ministra Galka, ktorý odchádza pre kauzu odpočúvanie. Avizovala však, že nový minister menovaný nebude, Galkov nástupca bude iba v "dohľadom čase" poverený riadením rezortu. Ten by mal podľa jej slov riešiť aj personálnu výmenu na poste riaditeľa Vojenského obranného spravodajstva. "Prezident súhlasí s takýmto postom," uzavrela. Odchádzajúcemu Galkovi premiérka zaželala v jeho budúcej kariére veľa úspechov a poďakovala mu za odvedenú prácu. "Chcem všetkých ubezpečiť, že všetky kroky na trestnoprávne postupy vo všetkých kauzách sa nielen podniknú, ale už som ich podnikla a ubezpečujem, že všetky podania, či už podané alebo dodnes nepodané, budú vyriešené, budú vyšetrené bez ohľadu na to, koho alebo čoho sa týkajú," zhrnula.
Ak by mal byť niekto odvolaný za odpočúvanie, mal by to byť predovšetkým minister vnútra Daniel Lipšic (KDH), ktorý má podstatne viac masla na hlave než všetci ministri dokopy. Takýmito slovami reagoval na zbavenie poverenia viesť rezort obrany ministrom Ľubomírom Galkom (SaS) predseda opozičnej SNS Ján Slota. Šéf rezortu vnútra podľa Slotu odpočúva krížom-krážom už dávno, od svojho nástupu. "Pod kepienkom skúšobnej prevádzky, oficiálne či neoficiálne, uzatváranie zmlúv na nový systém odpočúvania za chrbtom celej koalície, vopred zaplatené hmlisté čiastky istej firme, zatajovanie reality okolo zmluvy... Toto je len zopár skutočností, za ktoré zodpovedá minister Lipšic," povedal predseda národniarov. Keďže premiérka Iveta Radičová zodpovedá za oboch ministrov, podľa Slotu musela vedieť o neporiadku v ich rezortoch a má zásadný podiel na neriešení problémov. "Jediným šťastím je, že ide o dosluhujúcu premiérku, ktorá nemá dôveru parlamentu, čiže by nemalo zmysel vyzývať ju na odstúpenie, je to predstaviteľka bez významu a vplyvu," podčiarkol. Premiérkino gesto zbaviť Galka funkcie je pre SNS trápne a smiešne. Podľa národniarov mala Radičová riešiť problém odpočúvania vytvorením skupiny poslancov z každej parlamentnej strany. "Títo poslanci by mali, viazaní presnými pravidlami, právo vstupovať do databáz všetkých štátnych orgánov, ktoré môžu zo zákona odpočúvať, aj právo vstupovať do živých odsúhlasených odpočúvaní a nebolo by potrebné traumatizovať spoločnosť takýmito kauzami," doplnil Slota. Minister obrany, ktorý by mal prísť o svoju funkciu, povedal, že nemá vedomosť o tom, že by premiérka bola odpočúvaná, ako to bolo dnes medializované. Dodal, že si to ani nevie predstaviť. "Treba na to súhlas sudcu, ja si neviem predstaviť, že by na to sudca súhlas dal," povedal Galko. Nevylúčil však, že nebola odpočúvaná osoba, ktorá s Radičovou telefonovala. "To je ale problém pani premiérky, prečo sa v jej blízkosti pohybujú takíto ľudia," uviedol. Zdôraznil, že Vojenské obranné spravodajstvo (VOS) dodržalo zákon. Galko povedal, že o údajnom odpočúvaní premiérky vie len z tlače. "Ak bol nasadený odposluch na nejakého človeka, ktorý bol podozrivý z poškodzovania vojenských - hospodárskych záujmov štátu a ak si tento človek s premiérkou telefonoval, tak sa to mohlo stať," pripustil minister. Zároveň uviedol, že premiérka mu nedala šancu obhájiť sa a postupovala oveľa prísnejšie ako voči ministrovi financií Ivanovi Miklošovi (SDKÚ-DS) v prípade kauzy budovy pre daňové úrady. Premiérka podľa Galka verejne prehlásila, že má informácie, že po Slovensku koluje množstvo spravodajských a utajovaných informácií, ktoré pochádzajú z tajných služieb. Galko tvrdí, že Radičová pozná cenník, podľa ktorého stojí informácia zo Slovenskej informačnej služby (SIS) 250 eur a z Vojenského obranného spravodajstva 150 eur. "Ak sme právny štát, tak sa pýtam, či únik informácií zo SIS nie je totožný s únikom informácií z VOS?" vyhlásil Galko. Podľa neho by teda mali platiť rovnaké pravidlá a za úniky zo SIS by mala niesť zodpovednosť Radičová. Galko pripomenul, že za obdobie, počas ktorého je vo funkcii, vojenské spravodajstvo realizovalo polovičný počet odpočúvaní ako jeho predchodca Jaroslav Baška (Smer-SD). Doplnil, že na základe získaných informácií podali 14 trestných oznámení. "Koľko trestných oznámení podal Baška a koľko z nich bolo dotiahnutých do konca?" pýtal sa Galko.

Copyright © TASR 2011