DALITO!

21. 4. 2012

Žartovníci

Žartovníci
Akadémia médií v Bratislave bude v nasledujúcom školskom roku 2012/2013 vyučovať na bakalárskom stupni program manažment médií. Nový program jej schválila Akreditačná komisia. "Je to prvý program takéhoto zamerania na Slovensku," uviedol riaditeľ akadémie Ján Füle. Absolventov chce škola pripravovať na teoretické i praktické zvládanie základných problémov pri riadení mediálnych podnikov. Oboznámiť by sa mali aj s riadiacimi a výrobnými procesmi v tlačených a elektronických médiách, filme aj reklame. "Súčasťou teoretickej výbavy bude aj znalosť marketingových procesov, marketingovej komunikácie, ale i silné kultúrne zázemie a jazykové znalosti. Medzi predmety budú patriť napríklad základy marketingu, manažérska etika a vedenie ľudí, finančný manažment, personálny manažment, nové médiá, cross media marketing, ale aj typografia a polygrafia," doplnil Füle. Súhlas na vznik Akadémie médií, odbornej vysokej školy mediálnej a marketingovej komunikácie dala vláda SR v auguste 2011. S výučbou študijných programov mediálna komunikácia a marketingová komunikácia začala v akademickom roku 2011/2012.
Copyright © TASR 2012

20. 4. 2012

Novinárska cena 2011- koflikt záujmov ?

Novinárska cena 2011-
koflikt záujmov ?

Podľa predsedu Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) Miloša Mistríka vzniká podozrenie, že Rada súťaže Novinárskej ceny 2011 neprihliadla pri zostavovaní poroty na možný konflikt záujmov. Reagoval tak na udelenie Novinárskej ceny 2011 za najlepší rozhovor, besedu, diskusiu v elektronických médiách relácii Lampa: Cervanová, ktorú odvysielala Slovenská televízia. "Štvorčlenná porota, ktorá udelila relácii Lampa Novinársku cenu 2011, bola zložená z dvoch členov Rady RTVS, predsedu Miroslava Kollára a členky Ildikó Nagyovej a z dvoch zahraničných členov, Václava Moravca a Lenky Polákovej, obaja pracujú pre Českú televíziu," poukázal Mistrík. Pritom pripomenul, že členovia Rady RTVS Kollár a Nagyová nesú spoluzodpovednosť za etiku vysielania RTVS, ako aj za prípadné porušenia zákona. RVR túto reláciu posúdila ako porušujúcu zákon a boli jej uložené sankcie – povinnosť odvysielať oznam o porušení zákona, ako aj finančná pokuta 50.000 eur.

Copyright © TASR 2012

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

"Ja som veľmi rád, že aj v Organizácii spojených nádorov, názorov, spojených nádor, spojených národov, kde sa rozhoduje o veľmi dôležitých veciach, vždy nájdeme spoločnú reč." Ivan Gašparovič

„ Na Slovensku Benca nepôsobil. Je svetoznámy cez Spojené štáty americké, Metropolitan, Vatikán a inde. V Prahe dostal Masarykovu cenu.“ Karol Géci, predseda predstavenstva , Bratislavská lodná spoločnosť

"Väčšina poroty sa rozhodla, že nominuje aj túto reláciu. Treba byť odvážny aj s rizikom, že sa spôsob realizácie nie vždy bude páčiť niektorým regulačným orgánom." Miroslav Kollár , predseda Rady RTVS

„ Bolo by absurdné, keby Európska únia stanovila okrem finančných podmienok aj iné podmienky rokovaní Maďarska o pôžičke od Medzinárodného menového fondu V diskusiách s EÚ dosahujeme každým dňom určitý pokrok, veci sa uberajú správnym smerom, aj keď rýchlosť sa nezdá byť veľká. Egypt požiadal MMF o pôžičku spolu s Maďarskom a už mu poskytli financie, aj keď z pohľadu politickej stability nie je možné porovnávať Egypt s Maďarskom.“ Viktor Orbán

"Neuznávam nórske súdy. Dostali ste svoj mandát od politických strán, ktoré podporujú multikulturalizmus. Priznávam sa k týmto činom, nie však ku kriminálnej vine.“ Anders Behring Breivik

„ Myslím, že je tu jistý pud sebevraždy. Tato strana ničí sebe samu, ale ostatní kolem sebe taky. Ne, to nemá s logikou vůbec co dělat. Je to naprosto iracionální. Logické je, řekněme, to, že vás chce někdo okrást. Nebo že vás politická strana chce zničit. Ale u VV je to čistě sebevražedné.“ Karel Schwarzenberg

„ Kapitola sama o sobě je pan Kalousek. Nechali jsme nejbohatšího člověka v této zemi – díky miliardovým tendrům na obraně, díky smlouvě na výběr mýta s firmou Kapsch, což je také jeho práce, i díky softwaru pro ministra Drábka, v němž má dle mých informací také prsty – dělat ministra financí. Jak může politik, který toto organizoval a s velkou pravděpodobností si nakradl hezké miliardy, být šéfem státní pokladny? To je opravdu kozel zahradníkem." Radim Jančura, Student Agency

"Myslím si, že sme si svoje témy, hlavne európske, zastali. Museli sme veľa ustúpiť v občianskych slobodách, z toho sme sa do budúcna veľmi poučili." Stanislav Fořt , exposlanec SaS

„ Zákony nevznikajú tak, že si niekto niečo šnupne a napíše ich. Rozhodnúť len tak, že si niekto večer len tak pri 'jointíku' niečo napíše, to odmietam. Vo vzťahu k ústave je to absolútne neúctivé a neprofesionálne." Robert Fico

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Kanadský novinár Tom Nicholson, ktorému súd zastavil vydanie knihy o kauze Gorila, rozbieha projekt investigatívnej žurnalistiky na internete a zakladá občianske združenie Pod Povrchom. Nicholsona začali ľudia finančne podporovať na základe výzvy Aliancie Fair -play a on by chcel tieto peniaze využiť na financovanie spomínaného projektu. "Chcel by som vytvoriť inštitucionálnu možnosť kontroly, ako sa využívajú poslané príspevky od ľudí," povedal Nicholson pre agentúru SITA. Novinár by do projektu vložil aj výnos z knihy, ak by napokon vyšla. Časom chce spustiť webstránku a plánuje založiť internetové noviny. "Som presvedčený, že tejto krajine by prospelo viac investigatívnej žurnalistiky než menej, dlhšie a lepšie spracované témy ako krátke a plytké správy, viac kontextu a nuansy, menej bezohľadnej, tupej novinárskej agresivity. Tým nechcem ospravedlniť zločiny ani odľahčovať korupciu. Ale nepáči sa mi, ako sa Gorila už vidí za každým rohom a za každou kauzou. Inými slovami – nie, všetci nie sú rovnakí. Toľko k úlohe lepšie tlmočiť moc ľuďom a ľudské očakávania moci," napísal Nicholson na svojom blogu. Podľa Nicholsona je zrejmé, že tieto noviny nebudú zamestnávať veľa ľudí, keďže hlavným finančným zdrojom budú príspevky od ľudí. "Ale nemusí to znamenať, že majú skromné ciele. Obávam sa, že média na Slovensku sa pomaly stávajú irelevantné, lebo sa už ani nesnažia prezentovať komplexný obraz dnešnej reality. Nefungujú ako most, ktorý má spájať ľudí a moc," napísal Nicholson. Podľa neho média na jednej strane trvajú na bezúhonnom type politika, ktorý momentálne nemá na Slovensku vytvorené podmienky vzhľadom na stav spoločnosti a systém financovania politických strán. "Odmietajú skoro všetko, čo je dnes v politike v ponuke, a nie sú už ani ochotní rozoznať schopnú politiku od neschopnej". Na strane druhej neponúkajú ľudom alternatívu ani cestu, ako sa k lepšiemu stavu dopracovať. "Sú zdrojom skôr frustrácie než inšpirácie". Nicholson má v pláne popri novinárčine navštíviť gymnáziá a vysoké školy a presvedčiť mladých ľudí o tom, aké je dôležité, aby sa venovali veciam verejným. "V zmysle ukázať, že ide o beh na dlhú trať, chcem v septembri obehnúť Slovensko, od Skalice do Sniny, a každý deň navštíviť iné gymnázium. Zbieral by som kontakty od študentov, ktorí majú záujem o verejné veci; tento zoznam by neskôr fungoval ako národná platforma pre aktivizmus mladých ľudí," píše novinár v svojom blogu. Nicholson potvrdzuje, že bude naďalej sledovať vyšetrovanie spisu Gorila a bude sa naďalej snažiť vydať knihu.

© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Novinárska cena 2011

Novinárska cena 2011

Ôsmy ročník Novinárskej ceny už pozná svojich víťazov. Porota zložená zo 43 odborníkov zo Slovenska i zahraničia vyberala v tomto roku z celkom 685 príspevkov od 409 autorov, ktoré boli zaradené do 16 rôznych kategórii. Medzi víťazmi tohto ročníka sa ocitol známy investigatívny novinár Tom Nicholson za svoj príspevok v časopise .týždeň i Radovan Stoklasa z Tlačovej agentúry SR za fotografické zaznamenanie stretu fanúšikov futbalového klubu Spartak Trnava s políciou. Najviac ocenení si v tomto roku odniesli príspevky časopisu .týždeň. Zvíťazil v kategóriách najlepšia reportáž, najlepší rozhovor a najlepší analyticko-investigatívny príspevok v printových médiách. Na jeho stránkach bola zverejnená aj najlepšia reportážna fotografia minulého roku, ktorú zaznamenal Matúš Zajac. Päticu ocenení uzatvára spomínaný Tom Nicholson, ktorý viac ako pol roka pred zverejnením spisu Gorila písal o prepisoch rozhovorov medzi vysokopostavenými politikmi, štátnymi zamestnancami a spolumajiteľom bratislavskej finančnej skupiny, za čo mu bola udelená Cena otvorenej spoločnosti. Tá bola v tomto roku udelená aj Nataši Holinovej za sériu investigatívnych článkov o Reedukačnom domove Spišský Hrhov. Darilo sa v tomto roku aj verejnoprávnemu Rozhlasu a televízii Slovenska (RTVS). V kategórii najlepšia rozhlasová reportáž zvíťazila Soňa Gyarfašová v konkurencií kolegov z verejnoprávneho rozhlasu, kam poputuje aj cena za najlepší regionálne odvysielaný príspevok. Ocenenie si odnesie aj Štefan Hríb za Lampu venovanú kauze Ľudmily Cervanovej. Rada pre vysielanie a retransmisiu pritom vlani za jej odvysielanie uložila RTVS sankciu 50.000 eur, pretože mala porušiť ustanovenie zákona o ochrane ľudskej dôstojnosti. Tri ceny si odniesli z tohto ročníka novinári z vydavateľstva Petit Press. Porota ho ocenila za najlepší komentár na stránkach denníka SME, inovatívnu profesionálnu online žurnalistiku webu sme.sk i najlepší regionálne publikovaný príspevok v Košickom Korzári. Dvojnásobne ocenenie si za prácu v roku 2011 zaslúžil Ján Maloch z TV Markíza. Víťazstvo si odniesol v kategórii najlepšia televízna reportáž i za odhalenie kauzy platina v kategórii najlepší analyticko-investigatívny príspevok v elektronických médiách. Novinárska cena putovala aj do redakcii Hospodárskych novín za sériu karikatúr Fedora Vica či Pravdy, ktorá dostala Cenu Združenia vydavateľov periodickej tlače Slovenska. Najlepšiu športovú fotografiu vlani zaznamenal Jozef Jakubčo z agentúry SITA. Česko-slovenskú cenu verejnosti získala Sabina Slonková za príspevok Přísně tajné platy. Inovatívnu občiansku online žurnalistiku podľa poroty vlani najlepšie reprezentoval Martin Filko v sérii blogpostov o slovenskom zdravotníctve. Špeciálnu cenu British Council za podporu medzikultúrneho dialógu si odniesla RTVS za program Hádaj, kto nás pozval.

Copyright © TASR 2012

19. 4. 2012

Zomrel Dick Clark

Zomrel Dick Clark
Vo veku 82 rokov zomrel americký producent a zabávač Dick Clark, ikona americkej televízie a dlhoročný realizátor tanečnej šou Bandstand. Informoval o tom v noci nadnes jeho hovorca Paul Shefrin. Clark v stredu podľahol následkom silného infarktu. Diváci na celom svete ho poznali vďaka vysielaniu tradičných silvestrovských programov z Times Square v New Yorku. Tanečná šou Bandstand umožnila rock and rollu presadiť sa v hlavnom americkom hudobnom prúde. V Spojených štátoch patril Clark k najznámejším televíznym osobnostiam. Vďaka mladistvému vzhľadu, ktorý si udržal až do sedemdesiatky, získal prezývku "najstarší americký tínedžer".

Copyright © TASR 2012

RADA RTVS

RADA RTVS

Príjmy Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) dosiahli po prvých troch kalendárnych mesiacoch hodnotu 28.643.000 eur. Najväčšiu časť z toho predstavovali zisky z úhrad za služby verejnosti (tzv. koncesionárskych poplatkov), ktoré dosiahli sumu takmer 20,4 milióna eur. Výdavky verejnoprávneho média v tom istom čase boli na úrovni 26.573.000 eur, čo je 23,6 percenta z výdavkov naplánovaných na rok 2012. Radu RTVS o hospodárení média dnes informovala ekonomická riaditeľka RTVS Daniela Vašinová. Rada sa dnes zaoberala aj účtovnou závierkou RTVS za rok 2011. Verejnoprávne médium vlani dosiahlo pozitívny hospodársky výsledok vo výške 22,23 milióna eur. Po odpočítaní poskytnutej dotácie vo výške 19,5 milióna eur predstavuje hospodársky výsledok zisk vo výške 2,73 milióna eur. Informácia o tom, že Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) prišiel po marcových parlamentných voľbách o veľký počet spravodajcov, nie je pravdivá. Podľa generálnej riaditeľky verejnoprávneho média Miloslavy Zemkovej ich počet naopak od začiatku roku vzrástol aj napriek tomu, že televíziu skutočne opustili traja spravodajcovia, ktorí odišli pracovať k ministrom novej vlády. Medzi nimi sú napríklad Magda Tóth-Želeňáková a Zuzana Gulová, ktoré odišli pracovať na ministerstvo pôdohospodárstva. "Rozhodne nejde o žiadne zemetrasenie v spravodajstve a rozhodne nejde o odchod kľúčových ľudí v spravodajstve... My sme predpokladali, že sa toto stane," povedala šéfka telerozhlasu počas rokovania Rady RTVS. Voči hodnoteniu Zemkovej sa však ohradila bývalá redaktorka verejnoprávnej televízie Gulová. Pripomenula, že v redakcii spravodajstva pracovala viac ako sedem rokov, počas ktorých pripravila 1300 reportáži. "Vyprosujem si od pani Zemkovej akékoľvek posudzovanie mojej práce... STV, ktorá ma novinársky vychovala, ma, žiaľ, nielenže nevedela zaplatiť, ale ani presvedčiť, že v tejto práci mám pokračovať," konštatovala v stanovisku pre médiá. Svoj odchod zdôvodnila vyčerpanosťou a demotivovanosťou pokračovať v práci. Nízke finančné ohodnotenie redaktorov na rokovaní potvrdila aj samotná Zemková. V centre spravodajstva Slovenského rozhlasu počet interných zamestnancov od začiatku roka vzrástol o jednu osobu na 73 ľudí a počet externistov až o 5 ľudí na 54. Zvýšil sa aj počet televíznych redaktorov a moderátorov. K 15. aprílu ich bolo 85 zamestnaných interne a ďalších 25 externe.

Copyright © TASR 2012

18. 4. 2012

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Odchádzajúci ruský prezident Dmitrij Medvedev v utorok podpísal dekrét o zriadení novej verejnej televízie, ktorá má začať vysielať 1. januára 2013. Táto celoštátna televízia by mala plniť verejný záujem a byť nestranná. Opozičné strany v krajine dlhodobo žiadajú takúto televíznu stanicu. Od začiatku minulého desaťročia sú všetky existujúce ruské televízie pod kontrolou Kremľa alebo provládnych podnikateľov. Rozhodnutie o novej ruskej verejnej televízii privítala Organizácia pre bezpečnosť a spoluprácu (OBSE). "Je to dlhoočakávaný pozitívny vývoj. Ponukou pluralistických a objektívnych informácií divákom môžu verejní vysielatelia hrať zásadnú úlohu v posilňovaní demokracie," uviedla predstaviteľka OBSE pre slobodu médií Dunja Mijatovičová. Za dôležité označila, aby správna rada televízie bola zložená z nezávislých osobností zastupujúcich čo najväčšie spektrum ruskej spoločnosti. Potrebný je tiež podľa nej pevný právny rámec, ktorý zaistí finančnú a redakčnú nezávislosť verejného vysielateľa. Opozícia obviňuje Kremeľ zo zamlčiavania kritikov vlády a z manipulácie s verejnou mienkou.

Rozsiahla panoráma Tokia privítala včera novinárov, čo dostali ako prví príležitosť navštíviť najvyšší voľne stojaci televízny a rozhlasový vysielač sveta, ktorý sa pre verejnosť otvorí 22. mája. Developer zástupcom médií povedal, že veža má osobitnú technológiu na kontrolu vibrácií, ktorá ju má chrániť pred - v Japonsku častými - zemetraseniami. Veža Tokyo Skytree je vysoká 634 metrov a je druhou najvyššou budovou sveta po mrakodrape Burdž Chalífa (828 metrov) v Spojených arabských emirátoch, v Dubaji, ktorý bol sprístupnený v januári 2010. Informoval o tom majiteľ televíznej veže, spoločnosť Tobu Tokyo Skytree. Cesta rýchlovýťahom na dolnú vyhliadkovú plošinu, ktorá sa nachádza vo výške 350 metrov, trvala iba 50 sekúnd a na hornú vyhliadkovú plošinu, vo výške 450 metrov, ďalších 30 sekúnd. Cez priehľadné sklo pod nohami uvidia návštevníci priamo dolu. Po závrat budiacom pohľade sa môžu posadiť v reštaurácii či jednej z dvoch kaviarní na veži. Núdzové schodisko má 2523 schodov. Tokyo Skytree pripomína vizuálne ihlu, popisuje agentúra AP. Oceľové trubky, obklopujúce centrálny betónový stĺp, stoja separátne a boli navrhnuté tak, aby v prípade zemetrasenia kompenzovali vzájomný pohyb. Podľa developera bude veža pevne stáť, aj keby jej základy zasiahli otrasy zeme s magnitúdou 7,0. Povedal, že stavbu veže nijako nepoškodilo ani vlaňajšie zemetrasenie s magnitúdou 9,0, ktoré zasiahlo severovýchodné pobrežie Japonska. Majitelia veže dúfajú, že okrem služieb vysielača sa stane novou turistickou atrakciou Tokia.

Novú televíznu tolkšou Juliana Assangea, zakladateľa investígatívnej stránky Wikileaks, odvysielala včera ruská televízna sieť RT, predtým známa ako Russia Today. V prvej epizóde Assange spovedal vodcu šiitského hnutia Hizballáh Hasana Nasralláha. Program s názvom The World Tomorrow (Svet zajtra) bude mal mať v prvej fáze 12 častí, ktoré sú už nakrútené. Súbežne sa bude vysielať v angličtine, arabčine a španielčine s týždennou periodicitou, pričom každá časť bude mať 26 minút. Zakladateľ WikiLeaks prisľúbil svojim fanúšikom, že jeho hostia budú môcť na televízii RT povedať veci, ktoré by nemohli v tradičných televíziách zaznieť. Rozhovory sa nakrúcali v Assangeovom domácom väzení v Anglicku, kde čaká na rozhodnutie o odvolaní voči svojmu vydaniu do Švédska. Assange je vo Švédsku stíhaný pre podozrenie zo znásilnenia, sexuálneho zneužitia a nátlaku. Jeho zástancovia však tvrdia, že ide o vykonštruovaný proces, za ktorým stoja politické sily, ktoré ho chcú zdiskreditovať alebo zneškodniť. Mnohí kritizovali Assangea za to, že sa rozhodol uvádzať svoju šou na kanáli prevádzkovanom štátom vlastnenou tlačovou agentúrou RIA Novosti.

Copyright © TASR 2012

Voľba člena Rady Rozhlasu a televízie Slovenska - výzva

Voľba člena Rady Rozhlasu a
televízie Slovenska - výzva

Právna pomoc novinárom pôsobiacim v zahraničí

Právna pomoc novinárom
pôsobiacim v zahraničí
Slovenský syndikát novinárov sa pripojil k iniciatíve viacerých členských organizácií Európskej federácie novinárov (EFJ), ktoré sa dohodli na vzájomnej právnej pomoci pre novinárov, dlhodobo pôsobiacich v niektorej zo zúčastnených krajín dohody. Právna pomoc sa bude týkať dvoch skupín možných prípadov: I. Základná právna pomoc – konzultácie a) príprava zmlúv, dohôd a podobných dokumentov b) pomoc v pracovno-právnej oblasti c) pomoc pri vymáhaní pohľadávok d) pomoc v prípade porušovania autorských práv novinára Prípadná pomoc bude poskytnutá výhradne na základe oficálnej žiadosti členskej organizácie, nie individuálneho člena. V rámci tejto skupiny sa členské organizácie zaväzujú poskytnúť právnu pomoc aj v prípade občiansko-právnych a trestných žalôb voči novinárom, ak priamo súvisia s výkonom ich povolania. II. V nadväznosti na skupinu I. sa zúčastnené organizácie zaväzujú uhradiť náklady na vyššie uvedenú právnu pomoc podľa tých istých pravidiel, ktoré uplatňujú v prípade svojich vlastných členov. Právna pomoc zahŕňa aj zastupovanie kvalifikovanou osobou v záujme urovnania sporu, resp. dosiahnutia dohody. Ak urovnanie sporu alebo dohoda nebude možná, zúčastnená organizácia sa zaväzuje poskytnúť právne zastupovanie aspoň po úroveň prvostupňového súdu za podmienky, ak má prípad perspektívu minimálne 50% úspešnosti. Táto dohoda sa týka členov SSN, ktorí dlhodobo pôsobia v zahraničí (korešpondenti, vyslaní redaktori a pod.) v členských krajinách EFJ, ktoré pristúpili k dohode. V prípade potreby právnej pomoci je však nevyhnutné požiadať o ňu prostredníctvom SSN, nie priamo. Zdenko Cho

Úrad vlády žiada denník SME o profesionálny prístup k informovaniu

Úrad vlády žiada denník SME o
profesionálny prístup k informovaniu
V zmysle korektnej spolupráce Úradu vlády SR s médiami považujeme za potrebné požiadať redakciu denníka SME o profesionálny prístup ku krokom vlády, ktorý sa neprejavil v dnešnom vydaní tohto denníka, konkrétne v prípade v článku, resp. titulku: „Fico chce na východe úrad, ktorý tam je“. Uvedený titulok, ktorý sa týka sídla Úradu splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity navodzuje dojem, resp. priamo tvrdí, že vláda má zámer presídliť úrad na miesto, kde sa už tento nachádza. Toto tvrdenie je však v rozpore s reálnym stavom. V regióne východného Slovenska, konkrétne v Košiciach, Prešove, Spišskej Novej Vsi a Rimavskej Sobote sa dnes nachádzajú Regionálne kancelárie Úradu splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity, nie hlavné sídlo tohto úradu. Zámerom vlády je však na východ Slovenska, konkrétne do Spišskej Novej Vsi, presídliť hlavné sídlo tohto úradu, ktoré sa dnes nachádza na Cukrovej ulici v Bratislave. Cieľom tohto zámeru vlády je priblížiť hlavné pôsobisko tohto dôležitého úradu k regiónu s vyšším zastúpením rómskej komunity, aby tento vedel lepšie ako doposiaľ reagovať na reálne potreby riešenia tejto problematiky, vyplývajúce z každodennej reality života tejto skupiny občanov. Keďže v prípade uvedeného titulku ide zo strany denníka SME o zjavné skreslenie zámeru vlády, chceme redakciu denníka požiadať, aby sa vyhlo možnej umelej snahe spochybniť akýkoľvek krok vlády a takpovediac „hľadať muchy aj tam, kde tieto zjavne nie sú“. S vierou v korektný a profesionálny vzájomný dialóg vopred redakcii ďakujeme za správne pochopenie a naplnenie našej žiadosti.

Tlačový a informačný odbor Úradu vlády SR

RADA RTVS

RADA RTVS

Kábloví operátori varujú verejnosť pred podvodníkmi

Kábloví operátori
varujú verejnosť pred podvodníkmi

Asociácia prevádzkovateľov káblovej televízie (APKT) varuje verejnosť pred podvodníkmi, ktorí ako podomoví predajcovia navštevujú užívateľov káblovej televízie a nezákonným spôsobom ich oberajú o peniaze. Podvodníci sa zameriavajú najmä na starších ľudí, ktorých už poškodili o niekoľko desiatok a v niektorých prípadoch až o stovky eur. „Podvodníci používajú stále sofistikovanejšie metódy manipulácie a komunikujú veľmi presvedčivo. Podobné nekalé praktiky sme evidovali aj v minulosti, no tento krát to má už celoplošný rozsah. Prípady podvodov zo strany podomových predajcov máme hlásené takmer zo všetkých miest a regiónov, celkovo je to už viac ako dve tisícky podobných prípadov. Keďže takéto konanie môže domácnostiam spôsobiť výrazne škody, rozhodli sme sa podať trestné oznámenie pre podozrenie zo spáchania trestného činu podvodu,“ povedal prezident APKT Robert Ťavoda. Podvodníci sa predstavujú ako externí podomoví predajcovia ponúkajúci služby telekomunikačného operátora Slovak Telekom. Domácnosti zavádzajú tvrdením, že ich káblový operátor končí s poskytovaním služieb, a že na základe dohody so Slovak Telekomom sa automaticky stávajú zákazníkmi tejto firmy. Súčasne im predkladajú vopred vyplnené formuláre s výpoveďou zmluvy ich dovtedajšiemu operátorovi, ak aj novú zmluvu s firmou, ktorú zastupujú. Ak domácnosť s podpisom novej zmluvy váha, podvodníci ju zastrašujú, že v danom prípade nadlho ostanú bez televízneho signálu a internetového pripojenia. V niektorých prípadoch sa podvodníkom podarilo vylákať aj údajnú zálohu za inštaláciu nových služieb alebo za prijímacie zariadenia. Podomoví predajcovia vystupujú v komunikácii so zákazníkmi veľmi presvedčivo a zároveň ich v časovej tiesni a pod nátlakom uisťujú, že za nich vybavia aj výpoveď zákazníckej zmluvy, ktorú majú so svojim súčasným operátorom. Domácnosti taktiež zavádzajú tvrdím, že napriek predčasnému ukončeniu zmluvy im nehrozí žiadna sankcia. Podpisom novej zmluvy sa domácnosti pritom zaväzujú platiť za výrazne drahšie produkty, ktoré starší ľudia často nepotrebujú ani nijako nevyužijú. Zákazníci týmto prichádzajú o peniaze, aj o televízne či internetové služby. Domácnostiam, ktoré majú skúsenosť s podobným nekalým konaním, preto APKT odporúča kontaktovať svojho operátora a obrátiť sa na políciu.

Robert Ťavoda, prezident Asociácia prevádzkovateľov káblovej televízie

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS
1. TELEVÍZNE NOVINY – Markíza ; 2. MODRÉ Z NEBA– Markíza ; 3. NOVINY TV JOJ - TV JOJ ; 4. FARMA – Markíza ; 5. NAJLEPŠIE POČASIE – TV JOJ ;6. ŠPORT- TV JOJ ; 7. Počasie – Markíza ; 8. HLAS ČESKO SLOVENSKA – Markíza ; 9. ŽREBOVANIE SMS - 10 VÝROČIE- TV JOJ ; 11. ŠPORTOVÉ NOVINY – Markíza ; 12. HLAS – vstup – Markíza ; 13. KRIMI- TV JOJ ; 14. KENO 10, Loto, Joker, Loto 5 z 35 – Markíza ; 15. Panelák- TV JOJ

17. 4. 2012

Slnko v sieti 2012

Slnko v sieti 2012

Slávnostné udeľovanie národných filmových cien Slnko v sieti 2012 ovládli snímky Dom a Cigán, ktoré kraľovali aj zoznamu kandidátov, keď mali v hre zhodne po 12 nominácií. Za najlepší film vyhlásili v novej budove Slovenského národného divadla snímku Dom, ktorá získala spolu šesť ocenení, vrátane trofeje za scenár pre Zuzanu Liovú, a absolútne ovládla herecké kategórie. Slnko v sieti za ženský herecký výkon v hlavnej úlohe získala Judit Bárdos, za mužský herecký výkon v hlavnej úlohe ocenili českého herca Miroslava Krobota, vedľajšia rola vyniesla ocenenie českej herečke Taťjane Medveckej, ktorá v ďakovnej reči predviedla aj svoju bezchybnú slovenčinu, a v rovnakej mužskej kategórii akademici ocenili Mareka Geišberga. Rovnako šesť národných filmových cien získal Cigán Martina Šulíka, ktorý zvíťazil v kategóriách Najlepšia filmová réžia, Najlepšia filmová kamera (Martin Šec), Najlepší filmový strih (Jiří Brožek), Najlepší filmový zvuk (Peter Mojžiš), Najlepšia pôvodná filmová hudba (Vladimír Godár) a Najlepšie návrhy kostýmov (Katarína Hollá). Režisér Martin Šulík si pritom prevzal aj cenu za najlepší dokumentárny film, ktorým sa stala jeho snímka 25 zo šesťdesiatych alebo Československá nová vlna I. a II. "Neberiem to ako cenu pre mňa, ale cenu pre všetkých tých, ktorí v šesťdesiatych rokoch točili filmy," povedal pri preberaní ocenenia filmár, ktorý bol podľa vlastných slov prekvapený, pretože si myslel, že jeho snímka vyhrať nemôže, lebo je "atypická". Prvú cenu večera si za animovaný film Kamene prevzala režisérka Katarína Kerekesová. Slnko v sieti za najlepší výtvarný počin si prevzali Jan Švankmajer a Veronika Hrubá za výtvarné riešenie animácií a architektonické riešenie filmu Prežiť svoj život. Cenu za krátky hraný film Ľahký vánok dostala afganská filmárka Sahraa Karimi. Za najlepší zahraničný film v slovenskej distribúcii vyhlásili Melanchóliu Larsa von Triera. Počas galavečera si mohli diváci postupne pozrieť aj zostrihy najlepších slovenských filmov z päťdesiatych, šesťdesiatych, sedemdesiatych, osemdesiatych a deväťdesiatych rokov 20. storočia. V úlohách významných hostí sa predstavili herci a herečky zastupujúci jednotlivé obdobia, ako Mária Kráľovičová, Eva Krížiková, Ladislav Chudík, Stano Dančiak, Marián Labuda, Leopold Haverl, Emil Horváth, Ľubomír Paulovič, Milka Zimková, Zdena Studenková, Andy Hryc a Maroš Kramár. Nechýbala ani prezidentka Slovenskej filmovej a televíznej akadémie Emília Vášaryová, ktorá odovzdala ceny za Výnimočný prínos slovenskej kinematografii. Tie získali kameraman Tibor Biath a režisér a scenárista Eduard Grečner. Osemdesiatšesťročný Biath sa však zo zdravotných dôvodov na podujatí nemohol zúčastniť a preto cenu v jeho mene prevzal syn. O ocenenia sa v aktuálnom ročníku uchádzali slovenské filmy a s nimi spojené tvorivé výkony, ktoré mali premiéru v rokoch 2010 a 2011.

Prehľad víťazov a víťaziek národných filmových cien Slnko v sieti 2012

Najlepší celovečerný film: Dom (Zuzana Liová)

Najlepší dokumentárny film: 25 zo šesťdesiatych alebo Československá nová vlna I. a II. (Martin Šulík)

Najlepší animovaný film: Kamene (Katarína Kerekesová)

Najlepší krátky hraný film: Ľahký vánok (Sahraa Karimi)

Najlepšia filmová réžia: Martin Šulík (Cigán)

Najlepší filmový scenár: Zuzana Liová (Dom)

Najlepšia filmová kamera: Martin Šec (Cigán)

Najlepší filmový strih: Jiří Brožek (Cigán)

Najlepší filmový zvuk: Peter Mojžiš (Cigán)

Najlepšia pôvodná filmová hudba: Vladimír Godár (Cigán)

Najlepší výtvarný počin: Jan Švankmajer, Veronika Hrubá (Prežiť svoj život - architektonické riešenie filmu a výtvarné riešenie animácií)

Najlepšie návrhy kostýmov: Katarína Hollá (Cigán)

Najlepší ženský herecký výkon vo vedľajšej úlohe: Taťjana Medvecká (Dom)

Najlepší mužský herecký výkon vo vedľajšej úlohe: Marek Geišberg (Dom)

Najlepší ženský herecký výkon v hlavnej úlohe: Judit Bárdos (Dom)

Najlepší mužský herecký výkon v hlavnej úlohe: Miroslav Krobot (Dom)

Najlepší zahraničný film v slovenskej distribúcii: Melanchólia (Lars von Trier)

© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Bývalý moderátor televízneho spravodajstva Rastislav Žitný pôjde za nehodu z leta 2008 na dva roky do väzenia. Rozhodol o tom dnes Krajský súd v Bratislave. Pri nehode medzi obcami Rohožník a Kuchyňa Žitný zrazil vo vysokej rýchlosti cyklistov, päťročný Tomáš Žilavý nehodu neprežil. Exmoderátor si trest odsedí vo väzení s minimálnym stupňom stráženia. Okrem toho dostal zákaz viesť motorové vozidlá na päť rokov. Rozsudok je právoplatný. Krajský súd dnes rozhodoval o odvolaniach voči poslednému rozsudku Okresného súdu v Malackách. V októbri 2011 Žitného odsúdil na 2,5 roka väzenia a zakázal mu šoférovať päť rokov. Voči rozsudku sa odvolala prokuratúra, pretože trest sa jej zdal mierny, obžalovaný, lebo súd vraj neprihliadol na dôkazy v jeho prospech a odvolal sa aj zástupca poškodených, pretože ich súd s náhradou škody 1300 eur odkázal na občiansko-súdne konanie. Žitného obhajca Ladislav Kuruc dnes pred súdom povedal, že nepodmienečný trest väzenia nie je podľa neho potrebný a stačilo by iba podmienečné odsúdenie. "Nebránime sa ani prísnejšiemu trestu zákazu činnosti (viesť motorové vozidlo – pozn. TASR)," povedal Kuruc. Prokuratúra žiadala prísnejší ako 2,5-ročný trest, ktorý Žitnému uložil okresný súd. Hrozilo mu najviac päť rokov. Krajský súd znížil Žitnému trest väzenia o pol roka, pretože podľa neho ide o nedbanlivostný prečin a zohľadnil aj poľahčujúce okolnosti. Zároveň vydal nariadenie na nástup na výkon trestu. "Akonáhle dostane pán Žitný výzvu, tak nastúpi," povedal po rozsudku jeho obhajca. Sudca Okresného súdu v Malackách pri vyhlasovaní októbrového rozsudku zdôraznil, že všetky tri znalecké posudky, ktoré pre tento prípad vypracovali znalci, hovorili o tom, že Žitný šiel v kritický čas 29. júna 2008 o 12.50 h neprimeranou rýchlosťou. Sudca tento fakt ustanovil za jednoznačnú príčinu nehody. Zavinenie nehody cyklistami vylúčil. Žitného obranu, že v dôsledku bolesti stratil vedomie a preto havaroval, súd odmietol. "V čase, ktorý skúmame, obžalovaný nebol mimo vedomia," vyhlásil vtedy sudca. Okresný súd najskôr bývalého moderátora odsúdil na 2,5-ročný trest trestným rozkazom. Keďže sa Žitný odvolal, nasledoval súdny proces. Na jeho konci obžalovaného znovu odsúdili za usmrtenie a ublíženie na zdraví na 2,5 roka. Po odvolaní Krajský súd v Bratislave rozsudok zrušil pre procesné pochybenia a prikázal vykonať ďalšie dôkazy. Súd znovu vypočul svedkov a dal vypracovať ďalší znalecký posudok. Podľa znaleckého posudku z Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline šiel Žitný tesne pred nehodou rýchlosťou 139 kilometrov za hodinu. Do cyklistov narazil rýchlosťou 90 až 100 km/h a do stromu za nimi 85-kilometrovou rýchlosťou. Hraničná rýchlosť, ktorou bývalý moderátor mohol zákrutu zvládnuť, bola podľa posudku 129 km/h. Exmoderátor viní za nehodu jeho problémy s chrbticou. V kritickej chvíli údajne pocítil prudkú bolesť a na chvíľu stratil vedomie. Keď precitol, vraj už nehode nedokázal zabrániť.

Copyright © TASR 2012

BINGO !

BINGO !

V roku 2008 malo spravodajstvo STV priemerný týždenný RTG 7.4 % , v roku 2009 to bolo 5.47 %, v roku 2010 5.63% a v roku 2012 už spravodajstvo rastie a rastie a rastie - BINGO 3.33% RTG.

Na desátý v dubnu den setý býva krásny len

Na desátý v dubnu den setý
býva krásny len
Jednotka a Dvojka nad 10 percent - spolu 11,44 %.
Jednotka a Dvojka horšie.
Markíza lepšie. TV Doma tiež lepšie.
JOJ a JOJ PLUS takmer rovnako, o chĺpoček lepšie.
TA 3 horšie.
Jednotka - 8.92 % ;
Dvojka - 2.52 % ;
Markíza - 25.97 % ;
TV DOMA - 7.18 % ;
TV JOJ – 20.94 % ;
JOJ PLUS- 4.92 % ;
TA 3 - 1.92 %

16. 4. 2012

The Pulitzer Prizes

The Pulitzer Prizes

Noviny Philadelphia Inquirer získali prestížnu Pulitzerovu cenu za službu verejnosti, a to za "prieskum všadeprítomného násilia v školách mesta". Informovala o tom dnes Kolumbijská univerzita, ktorá tieto americké ocenenia v oblasti žurnalistiky udeľuje. Cena za investigatívne spravodajstvo putuje Mattovi Apuzzovi, Adamovi Goldmanovi, Eileen Sullivanovej a Chrisovi Hawleymu z tlačovej agentúry Associated Press. Zamerali sa na utajenú špionáž v radoch moslimskej komunity v New Yorku, ktorú vykonávala miestna polícia. Americký Kongres v tejto veci vyzval na federálne vyšetrovanie. Jeffrey Gettleman z denníka New York Times získal cenu za zahraničné spravodajstvo, keď písal o hladomore a konflikte vo východnej Afrike. Prvýkrát po desiatkach rokov komisia, ktorá o cenách rozhoduje, neudelila Pulitzerovu cenu za beletriu. Vo finále boli traja spisovatelia. Komisia neoznámila, prečo žiadneho z nich nevybrala. Pulitzerove ceny nesú meno známeho novinára a vydavateľa Josepha Pulitzera (1847-1911) a sú dotované sumou 10.000 dolárov (7611 eur).

Copyright © TASR 2010

Zemková Strikes Back

Zemková Strikes Back
„Že situácia nebola optimálna a v krátkom časovom horizonte ani nemôže byť, upozorňovalo súčasné vedenie RTVS pred rokom pri nástupe do funkcie. Očakávať zásadné zmeny za jeden rok v inštitúcii typu RTVS je viac ako iluzórne. Projekt je stavaný na 5 rokov a ak si politici nevšimli za rok žiadne zmeny, je to síce mrzuté, ale symptomatické. Neviem si predstaviť robiť ďalšie zmeny v spravodajských reláciách v spolupráci s ministrom kultúry – neumožňuje to súčasný zákon o RTVS ani štatút jeho programových pracovníkov a v európskom kontexte by to bolo prinajmenšom neštandardné. RTVS ani jeho spravodajstvo nemôžu riadiť politici ani štátna exekutíva, pokiaľ má byť spravodajstvo naozaj objektívne, nezávislé a apolitické. RTVS nie je príspevková ani rozpočtová organizácia zriadená a riadená ministerstvom kultúry, je to samostatná verejnoprávna inštitúcia zriadená zákonom a plní zákonné úlohy, nie úlohy ministerstva kultúry. Ohradzujem sa proti výrokom ministra na adresu riaditeľky Centra spravodajstva RTVS za jej údajný ironický až posmešný postoj voči jej predchodcom, považujem ich za nemiestne a nevhodné, nič podobné by som si ako GR RTVS nedovolila voči zamestnancom ministerstva kultúry. STV mala dlhodobo klesajúci trend sledovanosti všetkých svojich programov. Týkalo sa to aj spravodajských relácií. Tento trend sme zastavili a stúpame. V súčasnosti je sledovanosť hlavnej spravodajskej relácie STV stabilizovaná v priemere na úrovni nad 9%, v niektorých dňoch dosahuje 11%, teda nad úroveň priemeru stanice. Pán minister pracuje so starými číslami: po presune vysielacieho času na 19.00 (v januári 2012) došlo k skokovému nárastu sledovanosti v časovom slote 19:00 – 19:40 o takmer 80%. Takže ak predtým naozaj dosahovala len okolo 5%, teraz sme ju vytiahli z programového suterénu a dostali sme ju na úroveň priemeru Jednotky. Spravodajstvo nie je len jedna relácia. Športové spravodajské relácie dosahujú štandardne 15%, relácia O 5 minút dvanásť, ktorú tiež vyrába Centrum spravodajstva RTVS, dosahuje 30%, vo svojom vysielacom čase je lídrom na trhu, je výrazne mienkotvorná a citovaná v ostatných médiách. Ani minister nemôže narábať s číslami účelovo, nech je jeho motivácia akákoľvek. (Z hodnotenia MEMO 98 vychádza predvolebné vysielanie RTVS vrátane jeho spravodajstva prvý krát po dlhej dobe pozitívne, v tomto kontexte môže jeho neobjektívna kritika od vládnych politikov vyznievať ako útok na nezávislosť.) Spravodajstvo ČT je v identickej trhovej pozícii ako naše spravodajstvo – je tiež trojkou na trhu, komerčné spravodajstvo je niekoľkonásobne sledovanejšie ako verejnoprávne. Rovnaká situácia je u nás. No kým ČT si môže vďaka svojim finančným zdrojom dovoliť aj personálne, vizuálne, technologické a štúdiové zmeny v úplne inom tempe ako si to môžeme dovoliť my, nie je možné porovnávať celkové výkony STV s výkonnosťou ČT. (ČT má štvornásobne vyšší príjem ako STV, cca trojnásobne vyšší ako celá RTVS.) Najjednoduchšia cesta k zvyšovaniu sledovanosti spravodajstva vedie cez bulvarizáciu jeho obsahu, celý televízny trh to veľmi dobre vie. Za takúto cenu trhový podiel zvyšovať nechceme. Ani ďalšie zmeny, ktoré pripravujeme, sa touto cestou neuberajú. Našou snahou je mať televízne spravodajstvo 1. spoľahlivé, 2. dôveryhodné, 3. mienkotvorné, 4. sledované. Presne v tomto poradí. Téza o mienkotvornosti v korelácii s určitou (bližšie nešpecifikovanou) mierou sledovanosti a počúvanosti, je politický bonmot, dá sa použiť v rôznych situáciách rôznym spôsobom. A nielen pri spravodajstve. Pán minister hovorí aj o spravodajstve v Slovenskom rozhlase. Skutočnosť je podľa posledných prieskumov počúvanosti taká, že počas troch hlavných denných spravodajských relácií (Rádiožurnál) je Rádio Slovensko lídrom na rozhlasovom trhu. Ani to nestačí? Televízne spravodajstvo v RTVS má ešte potenciál rastu, ale nie vtedy, keď doňho budú akýmkoľvek spôsobom zasahovať politici a ministri. Prvým predpokladom všeobecného akceptovania spravodajských relácií je to, že do ich tvorby politici nezasahujú, aspoň vo vyspelých európskych štátoch je to tak. STV sa dodnes trápi s reliktným imidžom „politickej slúžky“ a návrat k tejto „funkcii“ zničí nielen celé spravodajstvo, ale celú RTVS.Pán minister akosi pozabudol na fakt, že aj verejnoprávna televízna tvorba je audiovizuálnou tvorbou a pokiaľ úhrady na samozrejmú vec – televíznu tvorbu v jej zákonnom rozsahu nestačia, RTVS ju musí saturovať aj inštitútom zmluvy so štátom. Na to bola zmluva so štátom vymyslená – napráva zle riešený zákon o úhradách. Jedna z najchudobnejších televízií v Európe nemôže nahrádzať ešte aj absenciu štátnych filmových ateliérov alebo nedostatočný grantový systém a sama sa pritom zadlžovať do horibilných súm. (A zároveň zvyšovať deficit verejných financií.) Je to cesta do pekla. Návrh dodatku k zmluve na každý rok predkladá RTVS ministerstvu kultúry, nie naopak. Problémy s rokom 2010, kedy ministerstvo kultúry televízii nadiktovalo tituly, z ktorých viaceré mali byť mnohomiliónovými „katedrálami“ a nijako nesúviseli s programovou štruktúrou STV, budeme riešiť ešte niekoľko rokov, aj súdnymi spormi. Takáto cesta je neschodná. Ak má ministerstvo záujem výrazne podporovať nezávislú audiovizuálnu produkciu a nie verejnoprávnu audiovizuálnu produkciu, nemôže ako lievik na štátne peniaze použiť rozpočet RTVS. Má na to iné nástroje a iné inštitúcie. V takom prípade bude RTVS nakupovať vysielacie práva formou akvizícií, nie koprodukčným vkladom. Rozpočet RTVS nikdy nemôže fungovať ako grantový systém, riadi sa zákonom o rozpočtových pravidlách verejnej správy.“ © 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Situácia v RTVS nie je optimálna

Situácia v RTVS nie je optimálna
Situácia v Rozhlase a televízii Slovenska (RTVS), konkrétne v televízii, nie je podľa premiéra Roberta Fica optimálna. Ako povedal pri dnešnom uvedení do úradu ministra kultúry Mareka Maďariča, vedenie RTVS bude musieť urobiť príslušné opatrenia a rozhodnutia. K tomuto záveru dospel hlavne z hľadiska sledovanosti Hlavných správ televízie. Tá sa blíži k päťpercentnej úrovni. Na to, že má poskytovať objektívne informácie verejnoprávneho charakteru, to považuje za veľmi nízke číslo. "Očakával by som, že sa bude verejnoprávna televízia blížiť k svojim štandardom. K tomu, čo vidíme na obrazovkách Českej televízie," podotkol. Maďarič pripomenul, s akou iróniou až posmechom sa vyjadrovala súčasná riaditeľka centier spravodajstva STV a SRo Anna Sámelová na adresu svojich predchodcov ohľadom nízkej sledovanosti STV. "A nevidíme žiadnu nápravu," dodal s tým, že je dôležité, aby spravodajstvo verejnoprávnej televízie bolo mienkotvorné, ale to je iba vtedy, ak má aj určitú mieru sledovanosti. Premiér i minister majú rovnaký názor na zachovanie úhrad za služby verejnosti, v minulosti známych ako koncesionárske poplatky, v roku 2013. Tie by sa na základe zákona, ktorý schválila predchádzajúca vláda, mali budúci rok zrušiť. Súčasný kabinet na to však vzhľadom na zlý stav verejných financií nevidí priestor. Maďarič avizoval, že v prípade zachovania koncesií, bude naďalej pokračovať aj zmluva so štátom, ktorá je jedným zo základných zdrojov príjmov RTVS. Minister ale trvá na tom, aby sa peniaze z tejto zmluvy použili v prvom rade na pôvodnú tvorbu. "Nie ako je tomu dnes, keď sa míňajú na tie programy a relácie, ktorú má STV robiť ako samozrejmú vec zo zdrojov získaných z koncesií," upozornil.

Copyright © TASR 2012

Tak teda, hurá

Tak teda, hurá

ROZHLAS SA SPÁJA S TELEVÍZIOU

ROZHLAS SA SPÁJA S TELEVÍZIOU

15. 4. 2012

Ceny TýTý

Ceny TýTý

Česká verzia zábavnej relácie Partička v sobotu večer ovládla českú anketu televíznej popularity TýTý. Zlaté zrkadlo získala v kategórii Program roka a jeden z jeho protagonistov - Ondřej Sokol - získal ocenenie pre najobľúbenejšiu tvár televíznej zábavy. "Ďakujem všetkým. Nedá sa nič robiť, talent neschováš," povedal v ďakovnej reči ďalší improvizátor z Partičky Richard Genzer. Okrem Sokola a Genzera v tejto relácii vystupujú Igor Chmela a Michal Suchánek, o živú hudbu sa stará Slovák Marián Čurko. Partička, ktorú vysiela televízia Prima, porazila v kategórii Program roka zábavnú gastronomickú šou Prostřeno, publicistickú reláciu Soukromá dramata, talkšou Karla Šípa Všechnopárty i najsledovanejšiu spravodajskú reláciu Televizní noviny. Najpopulárnejším seriálom roka 2011 sa stal retroseriál Českej televízie Vyprávěj. Objavom roka je podľa divákov oceňovaný pesničkár Tomáš Klus. Do Dvorany slávy vstúpil herec Radoslav Brzobohatý, ktorému cenu odovzdala herečka Jiřina Bohdalová. Medzi herečkami triumfovala Hana Maciuchová, ktorú diváci poznajú ako Miriam Hejlovú zo seriálu Ulice. V mužskej kategórii sa presadil ďalší herec zo seriálu Ulice - Rudolf Hrušínsky. Najobľúbenejšou osobnosťou televízneho spravodajstva sa stala Lucia Borhyová z Novy, ktorá moderuje spoločne s Reyom Korantengom Televizní noviny už od roku 1999. V kategórii športový moderátor, ktorú obnovili po šiestich rokoch, dostal najviac hlasov Vojtěch Bernatský z Českej televízie. Osobnosťou televíznej publicistiky sa stal moderátor Václav Moravec. Cenu TýTý pre speváka roka si prevzal Michal David, ktorý tak opäť pokoril legendárneho Karla Gotta. Medzi speváčkami podľa očakávania zvíťazila Lucie Bílá. Keďže je v súčasnosti na turné so skupinou Arakain, cenu prevzal jej brat. Slávnostné odovzdávanie cien TýTý sa konalo v pražskom Divadle na Vinohradech pod moderátorskou taktovkou herečiek Jitky Čvančarovej a Terezy Kostkovej.
© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Rozhlasové živé vstupy z parlamentu neprebiehali vždy za takých technických podmienok ako dnes. Začiatkom 90. rokov nemal Slovenský rozhlas v Slovenskej národnej rade vlastnú vysielaciu miestnosť a redaktori pracovali zo stolíka na balkóne starej budovy. "Stalo sa, že sme museli robiť potme," spomína v rozhovore pre TASR legenda Rádiožurnálu SRo Michal Tvarožek. Do roku 1989 sa podľa neho robilo len minimum živých vstupov. "Dobré ráno bolo prvé, ktoré začalo naživo vysielať. Po roku 1989 sa začali priame prenosy z Národnej rady. Vyzerali asi tak, že pod oknami starej Národnej rady stála veľká Avia, z nej išla hore do okna kopa drôtov a za tými oknami sme sedeli na balkóne my," hovorí. "Stalo sa nám napríklad aj to, že Národná rada skončila, my sme ešte išli vysielať "zhrňovačku" do večerného žurnálu o šiestej hodine. Pani upratovačka si nás hore nevšimla, všetko zhasla a museli sme robiť potme," dodáva. Poslucháči však na informácie čakali a bolo treba ich odvysielať. "Napadlo mi, že sa tie texty dajú čítať pri zapnutom zapaľovači. Dlho ho ale neudržíte. Takže som po každých zhruba 30 sekundách musel škrtnúť znovu. V robote mi potom vynadali, že prečo musím pri vysielaní toľko fajčiť...," zasmial sa Tvarožek. Na otázku, či sa na technické problémy pokúsili upozorniť poslucháčov, poznamenal, že niečo také asi do éteru aj povedali, podstatné je, že sa nakoniec živý vstup podaril. Proces s bývalým moderátorom televízneho spravodajstva Rastislavom Ž. by sa mohol skončiť už v utorok 17. apríla. Na tento deň vytýčil Krajský súd v Bratislave verejné zasadnutie, na ktorom sa má rozhodnúť o odvolaniach voči predchádzajúcemu odsudzujúcemu rozsudku. Ak by ich súd zamietol, verdikt bude právoplatný. Okresný súd v Malackách odsúdil Rastislava Ž. za nehodu z leta 2008 na 2,5 roka vo väzení s minimálnym stupňom stráženia. Voči rozsudku z októbra 2011 podala odvolanie Okresná prokuratúra v Malackách, pretože žiadala vyšší trest a potom aj obžalovaný. Rastislav Ž. podľa obžaloby zrazil vo vysokej rýchlosti na ceste medzi obcami Rohožník a Kuchyňa dvoch cyklistov. Päťročný Tomáš Žilavý nehodu neprežil. Sudca pri vyhlasovaní posledného rozsudku zdôraznil, že všetky tri znalecké posudky, ktoré pre tento prípad vypracovali znalci, hovorili o tom, že Rastislav Ž. šiel v kritický čas 29. júna 2008 o 12.50 h neprimeranou rýchlosťou. Sudca tento fakt ustanovil za jednoznačnú príčinu nehody. Zavinenie nehody cyklistami vylúčil. Obranu Rastislava Ž., že v dôsledku bolesti stratil vedomie a preto havaroval, súd odmietol. "V čase, ktorý skúmame, obžalovaný nebol mimo vedomia," vyhlásil sudca. Súd uložil Rastislavovi Ž. okrem trestu väzenia aj zákaz riadenia motorových vozidiel na päť rokov. Okresný súd najskôr Rastislava Ž. odsúdil na 2,5-ročný trest trestným rozkazom. Keďže sa bývalý moderátor odvolal, nasledoval súdny proces. Na jeho konci obžalovaného znovu odsúdili za usmrtenie a ublíženie na zdraví na 2,5 roka. Po odvolaní Krajský súd v Bratislave rozsudok zrušil pre procesné pochybenia a prikázal vykonať ďalšie dôkazy. Súd znovu vypočul svedkov a dal vypracovať ďalší znalecký posudok. Podľa znaleckého posudku z Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline šiel Rastislav Ž. tesne pred nehodou rýchlosťou 139 kilometrov za hodinu. Do cyklistov narazil rýchlosťou 90 až 100 km/h a do stromu za nimi 85-kilometrovou rýchlosťou. Hraničná rýchlosť, ktorou Rastislav Ž. mohol zákrutu zvládnuť, bola podľa posudku 129 km/h. Exmoderátor viní za nehodu jeho problémy s chrbticou. V kritickej chvíli údajne pocítil prudkú bolesť a na chvíľu stratil vedomie. Keď precitol, vraj už nehode nedokázal zabrániť.

Copyright © TASR 2012

Reklamná pauza, teraz sa môžete...

Reklamná pauza, teraz sa môžete...

NEDEĽNÉ REZNE A KÁVA

NEDEĽNÉ REZNE A KÁVA

Hosťami diskusnej relácie V politike, ktorú televízia Ta3 odvysiela v premiére v nedeľu 15. apríla 2012 o 11:00 a v repríze v rovnaký deň o 20:00 a v pondelok 26. apríla 2012 o 13:00, budú budú štátny tajomník Ministerstva financií Peter Pelegrini (Smer-SD) a podpredseda Mostu-Híd Ivan Švejna. Témami diskusie budú štátny rozpočet, konsolidácia verejných financií, zvyšovanie daní a situácia na finančnom riaditeľstve.

Sledujte diskusiu O 5 minút 12 s moderátorom Borisom Chmelom v nedeľu 15. apríla 2012 o 11:55 na Jednotke.Téma diskusnej relácie O 5 minút 12: Systémové riešenia konsolidácie verejných financií, riešenia horúcich problémov finančnej správy a zdravotníctvaHostia: Peter Kažimír (Smer-SD), minister financií SR, Jozef Kollár (SaS), poslanec NR SR .

Hosťom Zlatice Puškárovej v jej politickej talkshow Na telo bude predseda vlády Slovenskej republiky Robert Fico (Smer – SD).Témami sú: obsadenie kabinetu a avizované celospoločenské zmeny po nástupe druhej Ficovej vlády.