17. 2. 2014

VOĽBY NAŠE PREMILENÉ

VOĽBY NAŠE PREMILENÉ

Pravidlá k prezentácii kandidátov na prezidenta SR podrobne na svojej webstránke komentuje Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR). Do pôsobnosti licenčnej rady totiž okrem iného patrí dohliadať na dodržiavanie povinností verejnoprávnych (zo zákona) a súkromných (s licenciou) elektronických vysielateľov. "Za kampaň sa podľa RVR považuje tak klasická politická reklama, ako aj špecializované volebné vysielanie venované jednotlivým kandidátom, napr. vo forme diskusie," píše okrem iného RVR v komentári k zákonnej úprave vysielania v čase voľby prezidenta SR. Rada popri výklade pravidiel kampane pripraví aj monitoring vysielania počas nej.
Napriek tomu, že kandidáti na prezidenta sa už niekoľko mesiacov objavujú na bilbordoch a organizujú rôzne stretnutia s občanmi, kampaň sa oficiálne začne až 28. februára. Začne sa presne 15 dní pred voľbou, teda 28. februára o 7:00 a skončí sa 48 hodín pred začiatkom voľby, teda 13. marca o 7:00. Vedenie kampane mimo času zákonom stanovenej kampane je zakázané. Za bilbordy či stretnutia s občanmi sankcie zo zákona však nie sú. Nespokojní kandidáti, ktorí si myslia, že takáto kampaň mala vplyv na výsledky volieb, sa môžu obrátiť na Ústavný súd SR, doplnila pre agentúru SITA zapisovateľka ÚVK Eva Chmelová. Zákon o voľbách prezidenta označuje za kampaň "činnosť kandidátov, politických strán a hnutí, prípadne ďalších subjektov v prospech voľby kandidáta, vrátane inzercie alebo reklamy prostredníctvom rozhlasového a televízneho vysielania, hromadných informačných prostriedkov, veľkoplošných nosičov, plagátov a iných nosičov informácií". Verejnoprávny Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) zo zákona musí informovať o kandidátoch, súkromné televízie a rádia môžu, ale aj nemusia. Maximálny vysielací čas venovaný prezentácii kandidátov je obmedzený, a spolu je to 10 hodín, pričom jeden kandidát nemôže dostať viac ako jednu hodinu. Kandidáti musia dostať rovnaký priestor, nikto nesmie byť znevýhodnený. Vysielateľ pritom nenesie zodpovednosť za spôsob využitia vysielacieho času, ktorý si kandidát zvolil.
Za kampaň sa podľa RVR "považuje tak klasická politická reklama, ako aj špecializované volebné vysielanie venované jednotlivým kandidátom, napr. vo forme diskusie". Súkromné rádiá a televízie nemusia, ale aj môžu vysielať predvolebnú kampaň. Podľa zákona ju však musia označiť ako platenú politickú reklamu, ktorá však nesmie byť súčasťou bežného reklamného vysielania. V RTVS sa vysielací čas pre kampaň hradí zo štátneho rozpočtu. V prípade súkromných vysielateľov si ju platia kandidáti na prezidenta. Všetci vysielatelia musia dať každému kandidátovi rovnaké podmienky. Ostatné spravodajské a publicistické relácie, ktoré sa týkajú volieb, musia pripravovať tak, aby boli vyvážené a nestranné. Kandidát má počas kampane právo na odpoveď, ak boli o ňom počas kampane odvysielané nepravdivé alebo pravdu skresľujúce informácie. Kampaň pred druhým kolom voľby sa začína vyhlásením výsledkov prvého kola voľby ústrednou volebnou komisiou a končí sa 48 hodín pred konaním druhého kola voľby, upozorňuje ďalej RVR. Pred druhým kolom majú dvaja postupujúci kandidáti opäť nárok na kampaň v médiách. Každý môže dostať spolu najviac hodinu vysielacieho času.
V prezidentských voľbách platí informačné moratórium. Moratórium sa začne 48 hodín pred začiatkom volieb a platí aj počas nich. Volebné moratórium sa pred prvým kolom voľby prezidenta začína vo štvrtok 13. marca o 7:00. V prípade, že sa uskutoční druhé kolo voľby, volebné moratórium pred druhým kolom voľby sa začne vo štvrtok 27. marca o 7:00. Znamená zákaz zverejňovať v rozhlase, televízii a v hromadných informačných prostriedkoch informácie o kandidátoch v ich prospech alebo v neprospech slovom, písmom, zvukom alebo obrazom. Zverejňovať výsledky prieskumov verejnej mienky možno najneskôr tri dni pred dňom konania voľby, t. j. najneskôr 12. marca (pri 2. kole 26. marca). Zákon zároveň zakazuje uverejňovať výsledky prieskumov hlasovania počas hlasovania. Volebné komisie, členovia ich odborných (sumarizačných) útvarov a zapisovatelia smú poskytovať informácie o priebehu a čiastkových výsledkoch hlasovania až po podpísaní zápisnice. Priebežné informácie o hlasovaní môže uverejňovať len ústredná volebná komisia.
Prvé kolo prezidentských volieb sa uskutoční v sobotu 15. marca. Ak v prvom kole ani jeden z kandidátov nezíska nadpolovičnú väčšinu hlasov voličov, druhé kolo volieb sa bude konať o dva týždne, v sobotu 29. marca. V ňom budú o prezidentské kreslo bojovať dvaja kandidáti, ktorí získajú najväčší počet platných hlasov v prvom kole. Voľby sa konajú od 7:00 do 22:00. V prípade, že si to vyžadujú miestne podmienky, môže starosta obce určiť skorší začiatok hlasovania. Volebné miestnosti však musia byť otvorené do 22:00. Nového prezidenta slávnostne inaugurujú 15. júna. Voliť prezidenta môžu v marcových voľbách všetci občania Slovenskej republiky, ktorí budú mať 15. marca najmenej 18 rokov a zdržiavajú sa v deň volieb na území Slovenskej republiky. O post hlavy štátu sa v marcových prezidentských voľbách pôvodne uchádzalo 15 kandidátov, čo je rekordný počet. Kandidatúru podali: Gyula Bárdos, Jozef Behýl, Ján Čarnogurský, Robert Fico, Viliam Fischer, Pavol Hrušovský, Ján Jurišta, Andrej Kiska, Milan Kňažko, Stanislav Martinčko, Milan Melník, Helena Mezenská, Peter Osuský, Radoslav Procházka a Jozef Šimko. Zo zoznamu pôvodne zaregistrovaných uchádzačov o prezidentský post vypadol Peter Osuský, ktorý sa vzdal kandidatúry 29. januára.

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.