8. 2. 2015

REFERENDUM NEWS

REFERENDUM NEWS

Médiá si počas kampane k referendu plnili svoju úlohu. Domnievajú sa to viacerí odborníci na túto oblasť, ktorých oslovila TASR. Kritika na prácu novinárov zaznela najmä z radov organizátorov referenda – Aliancie za rodinu (AZR).
„Obyčajne tí, ktorým nevyjdú nejaké zámery, hľadajú dôvody prečo a médiá sú vždy vďačným cieľom a objektom takýchto kritík,“ uviedol riaditeľ Tlačovej rady SR Július Lörincz. „Tlačené médiá dávali priestor aj takým, aj takým názorom,“ domnieva sa, že väčšina printov sa v kampani správala vyvážene.
Problém bol podľa predsedu Tlačovej rady v samotných referendových otázkach, ktoré navodili prostredie a ovplyvnili diskusiu. „To je v pozadí a nie médiá,“ doplnil.
Predseda Správnej rady Slovenského výboru Medzinárodného tlačového inštitútu (IPI) Pavol Múdry si nemyslí, že médiá dokázali ovplyvniť výsledok referenda, ktoré skončilo neúspešne. „Plnili si svoju úlohu a informovali. Keď sa niekomu zdalo, že majú svoje zameranie, no tak médiá mávajú svoje zameranie. Majú právo na svoj názor. Nemyslím si však, že by to preháňali so zverejňovaním jednostranných informácií,“ uviedol šéf IPI Slovensko.
O tom, že mediálna rozprava nepoškodila organizátora referenda, je presvedčený prezident Mediálneho inštitútu Andrej Zmeček. „Správali sa viac-menej štandardne a snažili sa hľadať akýsi racionálny výstup zo situácie, keď sa ocitli medzi dvoma mlynskými kameňmi a oboma stranami mohli byť obviňovaní z tendenčnosti a neférového správania.“
Zmeček sa domnieva, že samotná Aliancia za rodinu vstúpila do kampane s vyhroteným názorom a používala nemej štandardné komunikačné nástroje. „Nemôže byť preto prekvapená reakciou médií, ktoré sa snažili správať štandardne v tom nie veľmi regulovanom prostredí,“ pripomenul odborník, že legislatíva ohľadom referenda je, čo sa týka médií, najmenej prepracovaná.
Zástupcovia AZR vo viacerých vyhláseniach uviedli, že médiá nezvládli svoju úlohu, informovali nevyvážene a neboli moderátormi diskusie k referendu.
"Na Slovensku sme videli, že médiá majú veľmi jasne vyhranený názor na tieto otázky a veľmi tvrdo ho presadzujú a dokonca napádajú zástancov opačného názoru," vyhlásil napríklad Peter Kremský z AZR. Ako dodal, médiá, ktoré sa označujú ako nezávislé, by mali zvážiť prístup k hodnotovým otázkam a dávať viac priestoru obidvom stranám.

Copyright © TASR 2015