25. 3. 2015

Stanovisko Predstavenstva Dopravného podniku Bratislava, a.s.

Stanovisko Predstavenstva
 Dopravného podniku Bratislava,a.s.

Predstavenstvo spoločnosti Dopravného podniku Bratislava, akciová spoločnosť (ďalej len „DPB, a.s.“) vydáva k informáciám, ktoré zazneli v posledných dňoch v médiách od pána primátora hlavného mesta SR Bratislavy Iva Nesrovnala v rámci prípravy návrhu rozpočtu hlavného mesta SR Bratislavy na rok 2015 nasledovné stanovisko:

a) Nákup elektrickej energie
Nie je pravda, že DPB, a.s. má dvakrát drahšiu energiu ako Dopravný podnik mesta Košice, a.s.
Prehľad vývoja cien za 1 MWh za VN v DPB, a.s. od roku 2012 je nasledovný:
- V roku 2012 bola cena za 1 MWH v € bez DPH a SpDvo výške 68,29 €.
- V roku 2013 bola cena za 1 MWH v € bez DPH a SpDvo výške 64,20367 €, čo predstavuje medziročný pokles oproti predchádzajúcemu roku o 5,98 %.
- V roku 2014 bola cena za 1 MWH v € bez DPH a SpDvo výške 53,40406 €, čo predstavuje medziročný pokles oproti predchádzajúcemu roku 16, 82 %.
- V roku 2015 bola cena za 1 MWH v € bez DPH a SpDvo výške 49,115 €, čo predstavuje medziročný pokles oproti predchádzajúcemu roku o 8,03 %.

Pre úplnosť informácie dodávame, že v zmysle Zmluvy o združenej dodávke elektriny zo dňa 21.10.2013 zmluvná cena elektriny Dopravného podniku mesta Košice, a.s. je pre rok 2015 vo výške 49,77 €/MWh bez DPH, čo je viac o 1,33 % ako má DPB, a.s. pre rok 2015.
Náklady DPB, a.s. na nákup elektrickej energie za veľkoodber boli v roku 2014 oproti roku 2012 nižšie v absolútnom vyjadrení o cca 1 mil. €.
DPB, a.s. ďalej uvádza, že nie je možné porovnávať ceny veľkoodberov jednotlivých inštitúcii, nakoľko na cenu silovej elektriny má okrem množstva vplyv aj odberový diagram odberateľa, cena na komoditnej burze, zásahy štátu prostredníctvom svojej legislatívnej činnosti, ako i rozhodnutia ÚRSO a to všetko v momente verejného obstarávania.

b) Nákup PHM
Nie je pravda, že DPB, a.s. nakupuje drahšiu motorovú naftu, ako iní dopravcovia.
Cena motorovej nafty DPB, a.s. je naviazaná na priemernú cenu motorovej nafty za 1 l bez DPH, ktorú zverejňuje Štatistický úrad SR na svojej webovej stránke cca každé 2 týždne. V zmysle zmluvy teda cena nafty bez DPH kopíruje priemernú cenu v SR bez DPH podľa Štatistického úradu SR, pričom táto je ponížená o 7,486%.
V roku 2014 sme nakúpili motorovú naftu v hodnote 9 760 672, 73 € bez DPH. Oproti cene zverejnenej Štatistickým úradom SR sme teda v roku 2014 ušetrili 789 809,07 € bez DPH. Oproti finančnému plánu spoločnosti pre rok 2014 sme šetrili sumu 451 327, 27 €. Aj vďaka priaznivej ceny motorovej nafty sa podarilo súčasnému vedeniu znížiť náklady spoločnosti a v roku 2014 dosiahnuť zisk.
Pre úplnosť informácie uvádzame, že pred nástupom tohto vedenia bola cena motorovej nafty nižšia len o cca o 1% oproti cene Štatistického úradu SR.


c) Poistenie
DPB, a.s. k poisteniu finančných škôd spôsobených spoločnosti uvádza, že predmetným poistením je poistená spoločnosť, nie manažment spoločnosti, ako je niekedy nesprávne tvrdené. Ide o bežné poistenie, ktoré využíva aj iná korporátna klientela poisťovní.
Výšku poistenia určuje poisťovňa na základe svojich vzorcov (poistného rizika), pričom zohľadňuje aj výsledky hospodárenia spoločnosti – jeho bonitu.
V roku 2009 za bývalého vedenia spoločnosti bola výška poistného až vo výške 319 559,49 €. Súčasnému vedeniu úpravou rozsahu poistenia sa podarilo znížiť výšku poistného na sumu 189 700 € pre rok 2014. Vzhľadom na kladný hospodársky výsledok (zisk), ktorý sa prvýkrát v histórii spoločnosti podaril dosiahnuť v roku 2014 za súčasného vedenia, je pravdepodobné, že v roku 2015 poistenie opäť klesne.

d) Bankové úvery
Nie je pravda, že bankové úvery, ktoré boli uzatvárané za tohto vedenia spoločnosti sú neprimerane vysoké.
Predchádzajúce vedenie spoločnosti dňa 10.06.2010 uzatvorilo úver na kúpu autobusov vo výške 7,9% p.a.
Na financovanie 50 ks autobusov DPB, a.s. bral úver v roku 2014 vo výške 3M EURIBOR +2,35 % p.a.
Na financovanie 50 ks opčných autobusov DPB, a.s. oslovil 8 bankových inštitúcií, pričom výška úrokovej sadzby by nemala byť podľa ich ponúk vyššia ako 3M EURIBOR +1,7 % p.a.
DPB, a.s. ďalej uvádza, že nie je možné porovnávať výšku úrokovej sadzby úverov DPB, a.s. a hlavného mesta SR Bratislavy, nakoľko na výšku úrokovej sadzby má okrem výšky úveru vplyv aj dĺžka splácania, odklad splátok, účel, bonita klienta, spôsob zabezpečenia, ekonomická situácia na finančných trhoch a pod.


e) Tvrdenie, že hlavné mesto SR Bratislava nemá informácie o hospodárení v DPB, a.s.
DPB, a.s odmieta tvrdenie, že hlavné mesto SR Bratislava nemá informácie o hospodárení DPB, a.s.
Na webovej stránke DPB, a.s. sú zverejňované všetky zmluvy, objednávky, faktúry, výročné správy a aj verejné obstarávania. Zástupcovia poslancov mestského zastupiteľstva sú členmi dozornej rady spoločnosti. Okrem toho vedenie spoločnosti úzko spolupracuje s odbornými útvarmi hlavného mesta SR vo všetkých oblastiach týkajúcich sa dopravy v meste. Navyše v zmysle právnych predpisov predstavenstvo spoločnosti každoročne predkladá valnému zhromaždeniu individuálnu účtovnú závierku spoločnosti a výročnú správu spoločnosti na schválenie.

Záver
Súčasné vedenie je pripravené aj naďalej pokračovať v programe úspor, ktoré znamenalo pre roky 2012 – 2014 vyrovnané hospodárenie a za rok 2014 dokonca zisk. Tento prístup znamenal zastavenie zadlžovania DPB, a.s., a tým aj hlavného mesta SR Bratislavy.
Pre úplnosť uvádzame, že napriek programu úspor sa DPB, a.s. podarilo získať na obnovu vozidlového parku a modernizáciu údržbovej základne viac ako 200 mil. € z fondov EÚ.
Pokiaľ ide o rozpočet hlavného mesta SR Bratislavy na rok 2015, je povinnosťou predstavenstva DPB, a.s. poukazovať na záväzky jediného akcionára DPB, a.s. hlavného mesta SR Bratislavy, ktoré znamenajú nárast účelovo viazaných nákladov o cca 9,8 mil. €
(z toho cca 6,8 mil. € na 5 % spolufinancovanie projektov EÚ, cca 1,8 mil. € na splátky úveru na autobusy...). Hoci hlavné mesto SR Bratislava navrhuje navýšiť rozpočet pre DPB, a.s. v roku 2015 o cca 3,9 mil. €, táto suma nepokrýva náklady na istiny úverov, straty z BID (Bratislavská integrovaná doprava) a BMK (Bratislavská mestská karta). Najväčší problém je zníženie dotácie na prevádzku o 3,5 mil. €. To znamená celkový deficit vo výške 6,1 mil. €.
Na uvedené skutočnosti je potrebné poukazovať tak, aby sa poslanci mestského zastupiteľstva hlavného mesta SR Bratislavy mohli rozhodnúť.

Na záver predstavenstvo DPB, a.s. odmieta tvrdenie, že sa bráni auditu spoločnosti. Napokon, na základe podnetu pána primátora (v tom čase poslanca a predsedu finančnej komisie) bol vykonaný audit v spoločnosti pred cca 6 mesiacmi, pričom hlavný kontrolór hlavného mesta SR Bratislavy skonštatoval, že spoločnosť dobre hospodári a prijala úsporné opatrenia. Správa hlavného mesta SR Bratislavy bola predložená aj poslancom mestského zastupiteľstva na februárovom zasadnutí.