11. 7. 2016

SLOVAK MEDIA LAW NEWS

SLOVAK MEDIA LAW NEWS

Prispôsobiť pravidlá v oblasti audiovizuálnych mediálnych služieb v Európskej únii zmenám na trhu, v technológiách a v správaní sa spotrebiteľov je cieľom návrhu na zmenu európskej smernice o audiovizuálnych mediálnych službách. Uvádza sa to v predbežnom stanovisku k návrhu modernizácie smernice, ktoré Ministerstvo kultúry (MK) SR predložilo do 19. júla do medzirezortného pripomienkového konania. Návrh zmien smernice je súčasťou zapracovania Stratégie jednotného digitálneho trhu v Európe do noriem platných v Európskej únii (EÚ). V spomínanej Stratégii jednotného digitálneho trhu v Európe sa vyzýva na modernizáciu smernice o audiovizuálnych mediálnych službách (smernica o AVMS). Európska komisia (EK) v hodnotení poukázala na oblasti, v ktorých je priestor na zjednodušenie bez toho, aby boli ohrozené ciele smernice o AVMS, informuje ministerstvo kultúry v materiáli zverejnenom na právnom a informačnom portáli Slov-Lex.
Medzi najdôležitejšie zmeny, ktoré navrhuje EK, patria rozšírenie rozsahu pôsobnosti o platformy na zdieľanie videí, vyrovnanie podmienok regulácie pre televízne vysielanie a audiovizuálne mediálne služby na požiadanie v oblasti ochrany maloletých, zavedenie povinnej 20-percentnej kvóty pre európske diela v katalógoch a povinnosti propagovať európske diela pre audiovizuálne mediálne služby na požiadanie, zavedenie možnosti pre členské štáty vyžadovať finančné príspevky od prevádzkovateľov audiovizuálnych mediálnych služieb usídlených v iných členských štátoch, ale aj uvoľnenie pravidiel pre objem reklamy v televíznom vysielaní. Zmeny navrhnuté EK sú zapracované do predloženého návrhu smernice a ich konečná podoba bude výsledkom rokovaní o návrhu, ktoré sú v súčasnosti na úrovni Rady EÚ.
Ministerstvo kultúry upozorňuje, že audiovizuálne mediálne prostredie sa rýchlo mení a dôvodom je čoraz väčšie zbližovanie televízneho vysielania a služieb šírených cez internet. Najmä mladí spotrebitelia sledujú na internete videá, vrátane obsahu vytvoreného používateľmi. "Tradičné vysielanie v EÚ si aj naďalej zachováva význam z hľadiska počtu divákov, príjmov z reklamy a investícií do obsahu. Začínajú sa však objavovať aj nové podnikateľské modely. Vysielatelia rozširujú svoje činnosti online a nové subjekty ponúkajúce audiovizuálny obsah na internete sú čoraz silnejšie a súťažia o rovnaké publikum. Na televízne vysielanie, video na požiadanie a obsah vytvorený používateľmi sa však vzťahujú odlišné pravidlá a rozdielne úrovne ochrany spotrebiteľa," upozorňuje MK SR v predkladacej správe k materiálu. Kompletný návrh je dostupný na https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy/SK/LP/2016/694.


©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.