DALITO!

24. 11. 2017

Zomrela Božena Čonková-Mačingová

Zomrela Božena Čonková-Mačingová


Vo veku 95 rokov vo štvrtok (23.11.) v Košiciach zomrela spisovateľka Božena Čonková-Mačingová. TASR o tom v piatok informovala predsedníčka Regionálnej organizácie Slovenského syndikátu novinárov v Košiciach Beáta Penxová-Mačingová.
Autorka literatúry pre deti a mládež Etela Božena Čonková, rodená Mačingová, sa narodila v Košiciach 2. júna 1922. Meštiansku školu absolvovala v roku 1937 v rodnom meste, kde potom pracovala ako úradníčka v advokátskej kancelárii. Do roku 1950 žila a pracovala v Prešove a vo Veľkom Šariši. Od roku 1952 až do odchodu do dôchodku v roku 1982 bola redaktorkou a dramaturgičkou košického rozhlasového štúdia Československého rozhlasu.
Teta Božena, ako ju volali nielen jej verní čitatelia, ale aj kolegovia a známi, napokon mnohé svoje diela publikovala práve pod týmto pseudonymom. Používala tiež pseudonym Božena Baurová a teta Betka. Má na svojom konte má viac ako desať kníh pre deti a mládež, veľký počet rozhlasových hier pre dospelých, viaceré rozhlasové a televízne dramatizácie, vrátane večerníčkových cyklov a ďalšie publicistické počiny.
Svoje dve prvotiny pre najmenších čitateľov z roku 1947 - Lapajove dobrodružstvá a Šibalstvá mravčeka Štipka - boli zúročením vlastnej fantázie autorky, ktorú využívala pri uspávaní svojich detí. V tom istom roku v anonymnej súťaži Československého rozhlasu v Prahe získala hrou Čarovný lampáš, určenou dospelým poslucháčom, jednu z desiatich cien. V nejednej slovenskej domácnosti sú v knižnici niektoré z jej ďalších kníh, napríklad Bosí hrdinovia (1949), Plechové srdiečka (1953) či Danuška (1962). Mnohé z detí uspávali televízne večerníčkové seriály Ježko Pichliačik (1976) a Gaštanko a Gaštaník (1978), ktoré teta Božena spracovala do televíznej podoby podľa námetov svojich rovnomenných kníh. Z jej pera vzišla aj psychologická novela Taký veľký deň (1968) a autobiografická próza pre mládež Betka a Veterné mesto (1983). Najmenším čitateľom sa po rokoch opäť prihovorila v próze Barborka a jej babka Robotka (1989), My spod Vrabčej skaly (2000). Pre dospelých napísala poviedkovú knihu Najkrajší dar (1962).
Popri viacerých rezortných oceneniach za svoju publikačnú činnosť získala Božena Čonková-Mačingová v roku 1997 aj Cenu mesta Košice. Bola aktívnou členkou Spolku slovenských spisovateľov, Literárneho fondu a od roku 1954 aj členkou Československého, neskôr Slovenského syndikátu novinárov. Už v roku 1955 Božena Čonková-Mačingová založila v Knižnici pre mládež mesta Košice tradíciu podujatia Týždeň detskej knihy.
Posledná rozlúčka s Boženou Čonkovou-Mačingovou bude v stredu 29. novembra o 14.00 h na Verejnom cintoríne v Košiciach.

Copyright © TASR 2017


Stanovisko strany Smer-SD

Stanovisko strany Smer-SD


Strana SMER – SD nebude komentovať neoficiálne informácie a špekulácie médií. Tak ako sme sa vyjadrili už v minulosti, pokiaľ dôjde v strane k zmenám, budeme o tom verejnosť informovať.

VÝROKY TÝŽDŇA

          VÝROKY TÝŽDŇA



„Posielam pánovi prezidentovi list, v ktorom ho žiadam, aby uhradil milión eur za používanie lietadla na súkromné cesty domov. Hovorím to s plnou vážnosťou, bez akéhokoľvek hnevu. Jednoducho, niekto má dnes milión eur zaplatiť za používanie štátneho lietadla na cesty domov, pretože ja nepoznám žiadneho robotníka, žiadnu predavačku, žiadneho hutníka, žiadneho učiteľa, ktorému by štát platil cestovanie lietadlom domov zadarmo.“
Robert Fico



„Ty píčo zasraná.“
Jan Macháček,predseda správnej rady Babišovho Institutu pro politiku a společnost a komentátor Lidových novin tak nazval pri natáčaní relácie pre Český rozhlas Moniku Pajerovú

Slovensko aj napriek neúspechu v súboji o sídlo Európskej agentúry pre lieky zamiešalo karty pri finálnom hlasovaní o víťazovi.“
Tomáš Drucker

"Ak chce byť EÚ spravodlivá v sankciách a všetkých veciach, tak by som niektoré produkty, ktoré sa v Rusku dejú, nevidel."
Andrej Danko



"Ja som tu dva dni, len čítam, čo mi napísali."

Ing. Monika Kohútová, MBA , generálna riaditeľka a predsedníčka Rady banky Eximbanka na zasadnutí finančného výboru parlamentu, kde predkladala rozpočet 


„Mečiar možno ukradol ten alebo onen podnik, ale Dzurinda s Miklošom nám ukradli budúcnosť."
Anton Hrnko

MEDIA NEWS



MEDIA NEWS




Džihádistická organizácia Islamský štát (IS), ktorá na internetovej sociálnej sieti Telegram denne zverejní zvyčajne niekoľko vyhlásení, sa od stredy na viac ako 24 hodín odmlčala. Informoval o tom na svojej webovej stránke francúzsky týždenník Le Point.
      Charlie Winter z Medzinárodného centra pre štúdium radikalizácie a politicky motivovaného násilia uviedol, že IS na šifrovanej sieti Telegram nezverejnila žiadne vyhlásenie od stredy 10.00 h SEČ do štvrtka 11.01 h SEČ.
      Winter dodal, že isté "zvoľnenie" v produkcii IS na sieti Telegram bolo síce v posledných týždňoch citeľné, ale "nikdy sa úplne neodmlčala na 24 hodín".
      IS na Telegrame zvyčajne denne zverejní viac ako desať materiálov: textových či zvukových posolstiev, ale aj fotografií o každodennom živote civilistov v kalifáte. Posolstvá sú zvyčajne vo viacerých jazykoch.
      V stredu však bol IS na internete aktívny len 30 minút. Všetky ďalšie aktivity prerušil až do štvrtka, keď sa na sieti objavil štvorminútový audiozáznam o vojenských operáciách v Iraku a Sýrii, pričom bol zhotovený len v arabčine.
      IS za uplynulé mesiace prišiel takmer o všetky územia, ktoré obsadil v roku 2014 v Sýrii a Iraku a vyhlásil tam svoj kalifát. V súčasnosti ovláda len malé a od seba vzdialené územia v púšti.
      Podľa Le Pointu sa medzinárodná koalícia vedená Spojenými štátmi v poslednom období osobitne zameriava na tých príslušníkov IS, ktorí sa aktívne venujú šíreniu džihádistickej propagandy na sociálnych sieťach. Práve tento fakt by podľa Wintera mohol objasniť nečakané odmlčanie sa IS na sieti Telegram.
      "Infraštruktúre médií Islamského štátu bola v posledných mesiacoch zasadená silná rana, čoho dôsledkom je, že sa veci menia," uviedol Winter. Podľa neho IS zrejme premiestňuje svoje mediálne bázy a ľudí, ktorí v nich pôsobili.
      Winter však pripustil, že IS teraz, keď prišla o územie a mení svoj charakter, možno aj začína s novou mediálnou stratégiou.



Copyright TASR ©2017


Kontroverznej maďarskej novinárke Petre László, ktorá sa "preslávila" najmä zábermi z roku 2015, na ktorých kopala do utekajúcich utečencov, zakázali vo štvrtok vstup na pôdu maďarského parlamentu. Zákaz bude platiť do konca práve prebiehajúcej schôdze, teda do polovice decembra. Jeho dôvodom nie je jej násilné správanie sa voči utečencom, ale to, že na pôde parlamentu neslušne vynadala poslancovi za krajne pravicovú stranu Jobbik Gyorgymu Szilágyiovi.
Novinárka, ktorá kedysi pracovala pre internetovú televíziu N1TV, blízku Jobbiku, neudržala svoje nervy na uzde po tom, ako ju poslanec obvinil, že prešla k podpore strany Fidesz maďarského premiéra Viktora Orbána a začala sa podieľať na vládnej propagande.
V roku 2015 vyvolali v Maďarsku zdesenie zábery zo srbsko-maďarskej hranice, na ktorých vidno László, ako - držiac kameru - kope do zhruba desaťročného dievčaťa a neskôr potkýna staršieho pána bežiaceho s malým dieťaťom v náručí, ktorí následne obaja padajú na zem. Novinárka dostala za toto násilné správanie sa trojročný podmienečný trest.


©2017, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Satelitné televízne vysielanie má už 55 rokov

Satelitné televízne vysielanie 
má už 55 rokov 

Rok 1962 bol kľúčovým pre satelitné televízne vysielanie. V tomto roku totiž po prvý raz prekročil televízny signál Atlantický oceán. Milióny divákov v Spojených štátoch amerických, Európe a Japonsku mohli pozerať živý prenos tlačovej konferencie amerického prezidenta Johna F. Kennedyho. Tento historický moment sa uskutočnil vďaka maličkému satelitu Telstar 1 spoločnosti AT&T a zrodila sa ikonická značka „Naživo cez satelit“ (Live via satellite) ako aj samotné satelitné TV vysielanie. Ku koncu roka 1962 mohli diváci až v 16 krajinách sledovať americké TV programy.
      Technológia satelitného TV vysielania je spolu s GPS navigáciou jedinou vesmírnou technológiou, ktorá sa dožila masového využitia. Za svoje rozšírenie vďačí najmä rozvoju vesmírnych technológií počas studenej vojny v časoch vesmírnych „pretekov“ medzi najväčšími krajinami sveta. Avšak napríklad princíp takého raketového pohonu, ktorý bol základom pre vývoj satelitnej technológie, má svoje korene už na začiatku druhého tisícročia.
      Technologické pokroky, ako aj vypustenie prvého satelitu za účelom prenosu TV signálu v roku 1962, predurčili spustenie satelitnej televízie. Americká spoločnosť Public Broadcasting Service (PBS) v marci 1978 uviedla novinku, verejnú televíznu satelitnú službu. Tá sa stala jednou z najobľúbenejších služieb v Spojených štátoch a priniesla televízny signál zadarmo doslova všetkým americkým domácnostiam.
      Významné rozšírenie bezplatnej satelitnej televízie v USA a čoskoro aj v Európe nastal v 80-tych rokoch 20. storočia po uvedení satelitných prijímačov pre príjem „Direct-to-Home“ (DTH) televízie. Naozaj masový nástup satelitného vysielania nastal na začiatku deväťdesiatych rokov s príchodom digitálneho satelitného vysielania v Japonsku, Spojených štátoch a tiež v Európe. Na európskom kontinente to bola luxemburská spoločnosť Société Européenne des Satellites (SES), prvý európsky súkromný prevádzkovateľ satelitov so sídlom v Betzdorfe.
      Spoločnosť SES vypustila v roku 1988 svoj prvý satelit ASTRA 1A, ktorý bol umiestnený na orbitálnej pozícii 19,2°E. Niesol len 16 transpondérov, z ktorého každý dokázal prenášať TV signál jedného analógového programu. Bol tiež prvým satelitom, ktorý poskytoval stredne výkonné satelitné pokrytie západnej Európy s prenosom signálu v Ku-pásme a po prvýkrát umožnil príjem TV signálu len s malou (90cm) satelitnou parabolou.
      Cieľom SES nikdy nebolo umiestniť len jeden satelit na jednu orbitálnu pozíciu. Táto európska spoločnosť priniesla do tohto odvetvia revolučnú techniku, tzv. kolokáciu, čiže umiestnenie viacerých satelitov na takmer tú istú orbitálnu pozíciu. Satelity sa nachádzajú v tesnej blízkosti a prijímacie zariadenia na Zemi ich vnímajú ako na jednej orbitálnej pozícii. Kolokácia tiež umožnila vytvoriť unikátny priestor na obežnej dráhe. Takéto umiestnenie satelitov zabezpečilo plynulú prevádzku, takže pokiaľ sa na jednom satelite vyskytol problém, na rad prišiel zálohový transpondér na druhom satelite, ktorý bol okamžite k dispozícii.
      Po vypustení satelitu ASTRA 1A sa spoločnosti podarilo zdvojnásobiť satelitnú kapacitu v rámci jednej orbitálnej pozície vypustením satelitu ASTRA 1B, ktorý bol umiestnený v jeho blízkosti. Dnes disponuje satelitná flotila SES vyše 50 satelitmi na geostacionárnej obežnej dráhe a 12 satelitmi na strednej obežnej dráhe. Prenáša vyše 7740 televíznych programov (vrátane 2601 HD programov a 24 komerčných Ultra HD programov).
      Vývoj satelitnej technológie je nikdy nekončiacim príbehom. Od svojho zrodu prekonala už veľmi dlhú cestu a dnes je už každodennou súčasťou našich životov (prenáša množstvo programov, umožňuje dátový prenos a takisto poskytuje aj satelitné geolokačné služby), že ju možno väčšina ľudí už ani nevníma. 


          Míľniky satelitného TV vysielania v Európe:

      - SES je prvým komerčným satelitným operátorom v Európe – spoločnosť bola založená v roku 1985 so sídlom v Luxembursku
      - Prvým satelitom, ktorý pokrýval územie Európy bol satelit ASTRA 1A vypustený v roku 1988 – prvýkrát bolo možné prijímať TV signál aj cez malú satelitnú parabolu o priemere 90cm
      - Kolokácia – táto inovácia spoločnosti SES prišla v roku 1991 – umožňuje znásobiť kapacitu na jednej orbitálnej pozícii a tým rozširuje aj možnosti poskytovaných služieb
      - V roku 1995 prichádza SES s technológiou digitálneho vysielania, ktorá oslovila mnoho poskytovateľov televíznych služieb
      - Prvým HD programom v Európe bol program „Euro 1080“ – vysielanie bolo spustené 1. januára 2004 a prenos bol zabezpečený cez satelity ASTRA
      - V roku 2013 raketa Falcon 9 spoločnosti SpaceX (nováčika v biznise nosných rakiet) vypustila na svojej prvej komerčnej misii do vesmíru satelit SES-8
      - V novembri 2014 bol koncert skupiny Linkin Park prvým koncertom prenášaným naživo v Ultra HD kvalite cez satelity SES v spolupráci so spoločnosťou Samsung
      - Historicky prvým globálnym komerčným Ultra HD programom bol Fashion One 4K – vysielanie bolo spustené v roku 2015
      - Prvý komerčný náklad, ktorý spoločnosť SpaceX vypustila na letom overenej rakete Falcon 9 (na už raz použitej rakete, ktorá sa vrátila z vesmíru a pristála na Zemi) bol satelit SES-10 – misia sa uskutočnila koncom marca 2017

23. 11. 2017

MEDIA NEWS



MEDIA NEWS


Spoločnosť Facebook v stredu oznámila, že vytvorí nový nástroj, ktorý umožní užívateľom zistiť, či sledovali ruské propagandistické príspevky na tejto sociálnej sieti alebo na Instagrame.
      K oznámeniu došlo v čase vyšetrovania falošného a zavádzajúceho obsahu plateného Ruskom, ktoré sa objavilo na sociálnych sieťach počas kampane pred minuloročnými prezidentskými voľbami v USA, pripomína agentúra DPA.
      Nový portál umožní užívateľom zistiť, či sledovali alebo lajkovali príspevky či stránky vytvorené agentúrou Internet Research Agency spojenou s Kremľom od januára 2015 do augusta 2017. Nový nástroj by mal byť k dispozícii do konca roku.
      Spoločnosť so sídlom v Kalifornii tiež uviedla, že najíma viac posudzovateľov reklamy, zdvojnásobuje bezpečnostné úsilie a spúšťa nové nástroje s cieľom zlepšiť reklamnú transparentnosť.

Copyright © TASR 2017

Reklamná pauza,môžete sa...

Reklamná pauza,môžete sa...
 

MEDIA NEWS



MEDIA NEWS

Český prezident Miloš Zeman sa v stredu pri Moskve stretol s ruským premiérom Dmitrijom Medvedevom. Príležitosť využil aj na to, aby sa ohradil proti článku uverejnenom na webe ruskej armádnej televízie TVZvezda.ru, ktorý obhajoval inváziu vojsk Varšavskej zmluvy do Československa v roku 1968. Od článku sa podľa Českej televízie dištancoval aj ruský premiér.
      Zeman text označil za čin "novinárskeho šialenca s vylízaným mozgom". Zároveň uviedol, že ak ruské vedenie článok jasne neodmietne, pôjde o "vážne narušenie česko-ruských vzťahov".
      Medvedev podľa servera Novinky.cz následne povedal, že článok je osobným názorom autora, na čo upozorňovala i redakcia webu, a neodráža stanovisko ruskej vlády.
      Článok okrem iného tvrdil, že Československo malo byť Sovietskemu zväzu vďačné za rok 1968, pretože invázia zabránila prevratu organizovanému Západom. V materiáli sa tiež upozorňuje na to, že Československo dodávalo hitlerovskému Nemecku počas druhej svetovej vojny zbrane a prispievalo tak k prelievaniu sovietskej krvi.
      Autor článku Leonid Maslovskij má povesť publicistu, ktorý sa usiluje rehabilitovať sovietske zriadenie. Maslovského články o histórii vychádzajú na webe každý týždeň, minule písal o udalostiach v Maďarsku v roku 1956 a týždeň predtým o povstaní v NDR v roku 1953, ktoré Sovieti tvrdo potlačili.
      Za nešťastný text hrubo prekrucujúci dejiny označil v stredu článok publikovaný na webe ruskej armádne stanice Zvezda aj štátny tajomník ministerstva zahraničných vecí SR Lukáš Parízek.
      "Myslím, že ten titulok je sám o sebe poburujúci. Nepochybne budeme vyžadovať reakciu a odôvodnenie z ruskej strany," povedal Parízek. Dodal, že Bratislava bude svoj postoj tlmočiť aj ruskému veľvyslancovi na Slovensku a že príslušné kroky uskutoční aj slovenský zastupiteľský úrad v Moskve.
      Redakcia internetovej stránky armádneho televízneho kanála Zvezda však v stredu prudko zmenila názor, napísal server Aktuálně.cz. Svoj pôvodný text, ktorý kritizoval prezident Zeman a dištancoval sa od neho aj ruský premiér, zo svojho webu stiahla.
      Nahradila ho novým článkom, ktorý inváziu do Československa označuje za "nezmyselnú". Českého prezidenta Miloša Zemana naopak oslavuje ako "odvážneho" a "principiálneho" človeka, ktorý sa už vtedy vedel sovietskej okupácii postaviť.


Rodina zavraždenej investigatívnej maltskej novinárky Daphne Caruanovej Galiziovej žiada, aby bol z objasňovania jej prípadu stiahnutý hlavný vyšetrovateľ. Odvoláva sa pritom na konflikt záujmov, ku ktorému podľa nej pri vyšetrovaní prípadu dochádza.
      Zástupca policajného komisára Silvio Valletta je totiž manželom Justyne Caruanovej, ktorá je ministerkou v maltskej vláde, priblížil v stredu denník Times of Malta.
      Právnici zastupujúci rodinu zosnulej novinárky napísali počas uplynulého víkendu policajnému komisárovi list, v ktorom ho žiadali, aby Vallettovi prípad v priebehu nasledujúcich troch dní odobral. Keďže nedostali žiadnu odpoveď, rozhodli sa v stredu požiadať o jeho stiahnutie maltský ústavný súd.
      Členovia rodiny a dediči zavraždenej novinárky požadujú, aby súd stanovil, že úloha Vallettu pri vyšetrovaní presiahla objektivitu a nestrannosť potrebnú pri riešení takéhoto prípadu. Terčom kritických článkov Caruanovej Galiziovej bol pritom v minulosti ako samotný Valletta, tak i jeho manželka.
      Caruanovú Galiziovú, známu 53-ročnú investigatívnu novinárku, blogerku a ostrú kritičku maltskej vlády - zabila 16. októbra bomba uložená v jej aute počas jazdy. K výbuchu došlo len niekoľko metrov od novinárkinho domu v dedine Bidnija.
      Maltská vláda ešte koncom októbra ponúkla odmenu milión eur za informácie vedúce k osobám zodpovedným za jej zavraždenie a takisto úplnú ochranu každému, kto s týmito informáciami predstúpi.

Copyright TASR ©2017