DALITO!

11. 3. 2017

OTO - 17. ročník

OTO - 17. ročník

Včera večer spoznala slovenská verejnosť víťazov 17. ročníka ankety OTO - Osobnosti televíznej obrazovky za rok 2016. Do siene slávy uviedli herečku Božidaru Turzonovovú, ktorú diváci v sále odmenili zaslúženým standing ovation.
Cenu absolútny OTO za najväčší počet hlasov spomedzi všetkých víťazov získala Adela Banášová, ktorá získala ocenenie aj v kategórii moderátor televíznych programov.
V priamom prenose Jednotky RTVS si na javisku opery novej budovy Slovenského národného divadla ocenenie v kategórii moderátor spravodajstva prevzala Adriana Kmotríková, v kategórii redaktor spravodajstva patrí ocenenie in memoriam redaktorke Leone Kočkovičovej – Fučíkovej, osobnosťou televíznej publicistiky je Patrik Herman, dve sošky v kategórii komentátor aj moderátor športu je Marcel Merčiak.
Hlasovanie divákov rozhodlo o tom, že spevákom roka je opäť Adam Ďurica, rovnako speváčkou roka opäť Kristína, v kategórii skupiny si ocenenie odnáša skupina IMT Smile. Hercom roka je Michal Hudák, herečkou roka Táňa Pauhofová.
Najúspešnejším zábavným programom je Milujem Slovensko z produkcie RTVS, seriálom roka Horná Dolná, programom roka Tvoja tvár znie povedome, oba z produkcie televízie Markíza. Cenu týždenníka Plus 7 dní získal režisér Peter Núňez.
OTO (Osobnosť televíznej obrazovky) je divácka anketa, v ktorej televízni diváci raz ročne hlasujú o svojich najobľúbenejších televíznych osobnostiach a programoch. Jej vyhlasovateľom je týždenník Plus 7 dní, organizátorom agentúra APA. Hlasovanie prebiehalo v dvoch kolách prostredníctvom webových stránok alebo anketového lístka, uverejneného v printových médiách. Rekordérkou v počte ocenení je Adela Banášová, má ich trinásť, Marcel Merčiak desať, osem herečka Zdena Studenková.

Copyright TASR ©2017

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americká herečka Rachel Bilson sa predstaví v hudobnom seriáli z prostredia country Nashville (2012). Tridsaťpäťročná predstaviteľka Summer Roberts zo seriálu O. C. California (2003 - 2007) sa objaví v druhej polovici piatej sezóny projektu. Medzi nováčikov v obsadení patrí aj herečka Kaitlin Doubleday. "Vítame Rachel a Kaitlin v našom naozaj talentovanom obsadení," uviedol Marshall Herskovitz, spoluscenárista a výkonný producent seriálu, v ktorom účinkujú aj Hayden Panettiere, Clare Bowen, Charles Esten, Chris Carmack, Jonathan Jackson alebo Sam Palladio.
Rachel Bilson sa pred spomínaným seriálom O. C. California ukázala aj v roku 2003 v projekte Buffy, premožiteľka upírov (1997-2003) či v roku 2004 v Tie roky sedemdesiate... (1998-2006). Hrala tiež vo filmoch Posledný bozk (2006), New York, milujem ťa (2009), Denník slobodnej matky (2011) alebo Ako na to (2013). Stvárnila aj lekárku Zoe Hart v seriáli Doktorka Zoe (2011 - 2015).

©2017, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Významná funkcia predstaviteľa Organizácie pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE) pre slobodu médií zostane od soboty neobsadená, pretože členské krajiny OBSE sa nedokázali dohodnúť na nástupcovi Dunje Mijatovičovej, uviedli dnes diplomati.
Táto bosnianska expertka na médiá vo svojom rozlúčkovom prejave tento týždeň varovala, že "v mnohých, mnohých štátoch visí sloboda médií na nitke".
Jej riadne funkčné obdobie sa skončilo už pred rokom, ale krajiny OBSE sa rozhodli predĺžiť ho do tohto týždňa po tom, ako Rusko zablokovalo kandidáta, ktorý vzišiel z niekoľkých nominovaných ako pravdepodobný nový predstaviteľ OBSE pre slobodu médií.
OBSE sa počas uplynulého roka nepodarilo nájsť jeho nástupcu, pretože organizácia prijíma rozhodnutia konsenzom všetkých 57 členských krajín.
Pokračujú snahy o ďalšie predĺženie mandátu Mijatovičovej, tentoraz o kratšie obdobie, čo by umožnilo diplomatom nájsť riešenie, povedali tlačovej agentúre DPA diplomatické zdroje. Dohodnúť sa na takomto dočasnom opatrení si však vyžiada niekoľko dní.
Spojené štáty hľadajú "nebojácneho, rozhodného a efektívneho nástupcu, ktorý ďalšej posilní inštitúciu predstaviteľa pre slobodu médií a bude stavať na úspechoch pani Mijatovičovej", povedal agentúre DPA hovorca americkej misie pri OBSE Jonathan Lalley.
Mijatovičová vo svojej činnosti nezávislého pozorovateľa upozornila na problémy v rade krajín vrátane Ruska a USA. Upozorňovala na odvetné opatrenia proti novinárom, ale tiež na narastajúci problém propagandy a falošných správ.

Televízny kanál HBO pripravuje sfilmovanie nedávnej kampane pred prezidentskými voľbami v Spojených štátoch. Názov, herecké obsadenie a termín vysielania prvej časti miniseriálu zatiaľ nie sú známe. Režisérom produkcie bude Jay Roach, ktorého slovenskí diváci môžu poznať vďaka viacerým komédiám ako napríklad Bruno, Foter je lotor, Jeho foter, to je lotor, Blbec na večeru či Pr(e)dvolebné sľuby.
Meno režiséra Jaya Roacha sa spája aj s dokumentárnou drámou Recount (Nové sčítanie hlasov) o škandále na Floride pri prezidentských voľbách 2000 a so snímkou spoločnosti HBO Game Change o zákulisí kampane pri prezidentských voľbách v roku 2008, ocenenou celkovo piatimi televíznymi cenami Emmy.
Predlohou nového ministeriálu bude podobne ako v prípade Game Change kniha dvojice novinárov Mark Halperin-John Heilemann o nečakanom víťazstve republikánskeho kandidáta Donalda Trumpa nad favorizovanou kandidátkou demokratov Hillary Clintonovou vo vlaňajších voľbách najvyššieho predstaviteľa USA.

Copyright TASR ©2017

TO JE TV!

TO JE TV!

10. 3. 2017

Zomrel Robert James Waller

Zomrel Robert James Waller

Americký spisovateľ Robert James Waller, ktorého bestsellerový trpkosladký román Madisonské mosty z roku 1992 spracovali do filmu s Meryl Streepovou a Clintom Eastwoodom v hlavných úlohách, ale aj do muzikálu na Broadwayi, zomrel v štáte Texas vo veku 77 rokov. Oznámila to dnes autorova literárna agentka Lucy Childsová z agentúry Aaron M. Priest.
Waller zomrel buď vo štvrtok, alebo dnes skoro ráno, uviedla Childsová. Podľa denníka Washington Post mal Waller početné myelómy (zhubné nádory kostnej drene).
Mimoriadne úspešný román Madisonské mosty napísal autor za povestných 11 dní - v diele strávi fotograf štvordňový ľúbostný vzťah so ženou z Talianska, ktorá je vydatá za prakticky založeného farmára z amerického štátu Iowa. Farmár si nevestu priviedol domov z vojny v zahraničí.
Wallerov román sa dostal na prvú priečku v uznávanom zozname bestsellerov denníka New York Times a zostal tam nasledujúce tri roky. Film z roku 1995, ktorý Eastwood aj režíroval, zarobil po celom svete 182 miliónov dolárov.

Copyright TASR ©2017

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Siedma sezóna seriálu Hra o tróny (2011) bude mať premiéru 16. júla. Tvorcovia obľúbeného projektu to oznámili prostredníctvom live streamu na sociálnej sieti Facebook. Počas neho sa z kocky ľadu, ktorú ošľahávali plamene, vynorili kovové číslice predstavujúce dátum vysielania prvej epizódy novej série. Fanúšikovia a fanúšičky si vzápätí mohli pozrieť nový teaser trailer, v ktorom možno vidieť rozpadávajúce sa symboly jednotlivých rodov naznačujúce príchod Veľkej vojny.
Doterajšie sezóny Hry o tróny mali premiéry spravidla v apríli. Aktuálnu sériu museli tvorcovia odložiť na neskôr, aby mohli prispôsobiť nakrúcanie viacerým podmienkam, medzi ktoré patrilo aj ponuré počasie. Na rozdiel od doterajších sezón, ktoré ponúkli vždy po desať epizód, bude mať očakávaná séria o tri časti menej. V nových epizódach sa opäť predstavia Peter Dinklage, Kit Harington, Lena Headey, Emilia Clarke či Nikolaj Coster-Waldau.
Príbeh Hry o tróny sa odohráva vo fiktívnom svete Siedmich kráľovstiev na kontinentoch Západozem a Essos, kde v období podobnom stredoveku bojuje o Železný trón niekoľko urodzených rodín. Prichádza však zima, ktorá môže trvať dlhé roky. Dej sa začína v čase, keď sa za slabo stráženou severnou Stenou aktivizuje armáda nekorunovaného kráľa Mancea Raydera a tiež desiví Bieli chodci. Za morom zas krásna Daenerys Targaryen túži po tróne, ktorý jej rodine patril dlhé roky, a na dosiahnutie svojho cieľa má nebezpečnú zbraň - tri draky. Hoci predlohou seriálu je knižná séria Pieseň ľadu a ohňa Georgea R. R. Martina, od piatej sezóny sa seriál uberá vlastnou cestou. Tvorcovia už totiž použili všetok materiál z doteraz vydaných kníh. Martin v súčasnosti pracuje na šiestej knihe z plánovaných siedmich. Seriál by mal skončiť ôsmou sezónou v roku 2018. Televízia HBO, ktorá za projektom stojí, uvažuje aj o možnom prequeli.

Americký herec a režisér Sean Astin si zahrá v seriáli The Alienist televízie TNT. Rodák z kalifornskej Santa Monicy stvárni ambiciózneho a zásadového newyorského policajného komisára a neskoršieho amerického prezidenta Theodorea Roosevelta, ktorý je rozhodnutý zbaviť sa korupcie v polícii. Aj napriek tomu, že je zvyknutý na kriminalitu, keď v meste začnú vraždiť deti, pobúri ho to a horlivo sa podujme pátrať po ich vrahovi.  
Seriál je adaptáciou rovnomenného románu Caleba Carra (v češtine vyšiel pod názvom Psychiatr, pozn. SITA) a bude sa odohrávať na konci 19. storočia v New Yorku. O réžiu sa postará Jakob Verbruggen. V novinke sa tiež predstavia aj nemecký herec Daniel Brühl a jeho waleský kolega Luke Evans. Brühl stvárni neúnavného kriminalistického psychológa Lászloa Kreizlera, ktorého spolu s jeho priateľom, novinárom Johnom Mooreom v podaní Evansa privolajú k vraždám mladých prostitútov v meste. Spomínaný Theodore Roosevelt ich poverí tajným preskúmaním prípadu, pričom sa dvojica s pomocou psychológie a rôznych nových metód vyšetrovania dostane na stopu jednému z prvých masových vrahov v New Yorku. Okrem nich si v projekte, ktorý momentálne nakrúcajú Budapešti, zahrajú aj Dakota Fanning, Robert Wisdom, Q'orianka Kilcher, Matt Lintz, Matthew Shear a Douglas Smith. Seriál začnú vysielať koncom tohto roka. 

Sean Patrick Astin je známy najmä ako hobit Samved Mukro z trilógie Pán prsteňov (2001, 2002, 2003). Hral napríklad aj vo filmoch The Goonies (1985), Vojna Roseovcov (1989), Rudy (1993), 50x a stále po prvý raz (2004), Klik (2006), Forever Strong (2008), Amazing Love (2012), Do You Believe? (2015) či The Do Over (2016). Ako režisér spolupracoval na seriáloch Perversions of Science (1997) alebo Angel (1999 - 2004). 

©2017, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

OTO - 17. ročník 11. marca na Jednotke

OTO - 17. ročník

  11. marca na Jednotke

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

„Partajníci zo SNS na čele s predsedom zabúdajú, že Bugár je Maďar, ktorý nebude cítiť po slovensky a nebude mu ležať na srdci osud slovenského národa, ale maďarského. Slovákom sa smeje do tváre a predseda Slovenskej národnej strany hrdo, odborne a slušne rád poslúži. Voliči SNS musia mať vlčiu tmu, keď nevidia túto do neba volajúcu drzosť a neznalosť histórie, ktorú tu predvádza Andrej Danko. Ak by bol líder „národniarov“ Slovák, nikdy by nevstúpil do koalície s maďarskou národnostnou stranou a nebratal by sa s Bélom Bugárom. Kapitán Andrej Danko hovorí, že treba konať tak, aby sme mali čo zanechať ďalším generáciám. Nuž, ak bude takto pokračovať, zanechá im obkrájané Slovensko a jeho deti i vnuci sa budú učiť po maďarsky. Nakoniec vodca SNS už s výučbou maďarského jazyka začal: tá jeho šifrovaná slovenčina je vlastne maďarčina, ktorú Slováci síce neovládajú, ale Béla Bugár jej rozumie výborne.“
Lenka Eremiášová,ExtraPlus


"Samozrejme, že ženy musia zarábať menej ako muži. Pretože sú slabšie, menšie a menej inteligentný, musí tiež menej zarábať."
Janusz Korwin-Mikke ,poľský europoslanec
 

"Gratulujem legendám, teším sa ako oni všetci. Ale nech košickí fanúšikovia nezabúdajú, že len jeden Maradona je v Košiciach."
Vincent Lukáč

X.Y.: ahoj mojenko, ešte si neni doma ? 
B.K.: Miláčik až 13 teho
B.K.: Ale potom sa chcem s tebou hneď vidieť
X.Y.: jaaj tak, ja už že si doma 
X.Y.: no to je jasnaa vec 
B.K.: Chcem taaaaa
X.Y.: už za chvíľu ma budeš mať 
B.K.: Vysukaaaaame saaaaaaaaaa
B.K.: Pomilujem si ta
X.Y.: uuh tak to už aby si bol domaa :))
B.K.: Už coskoro
X.Y.: už aby to bolo 
B.K.: Teším sa na teba
X.Y.: aj ja na tebaa 
Boris Kollár, poslanec NR SR

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Novinám a časopisom verí len tretina Čechov, televízii o dve percentá viac, rádiám 45 percent. Podľa štúdie Masarykovej univerzity v Brne vyčítajú čitatelia novinárom predovšetkým to, že sú príliš bulvárni - a takisto podplatiteľní. Informoval o tom dnes na svojom portáli Český rozhlas (ČRo).
V marci 2004 dve tretiny opýtaných Čechov agentúre CVVM uviedli, že veria tomu, čo vidia a počujú v televíznych správach. Vlani v októbri odpovedala na túto otázku kladne iba tretina ľudí. Ostatné masmédiá strácajú dôveru verejnosti len o trochu pomalšie.
Príčiny poklesu dôvery hľadala Masarykova univerzita a venovala tomu štúdiu, ktorú zverejnili Václav Moravec, Marína Urbaníková a Jaromír Volek. Podľa štúdie sú niektoré príčiny súčasnej krízy žurnalistiky jasné, niektoré odborníci "len tušia". Jednotlivé prejavy úpadku žurnalistiky v čase jej najväčšej technologickej explózie súvisia s dvojitou stratou dôvery - klesá nielen dôvera verejnosti voči práci novinárov, respektíve spravodajských médií, ale súčasne narastá aj skepsa samotných novinárov voči súčasnému smerovaniu spravodajských médií, uvádza sa v štúdii.
Výskumníci analyzovali prieskumy verejnej mienky z rokov 2004 a 2016. Podľa výsledkov nastal prudký pokles dôvery najmä u najmladšej sledovanej skupiny, teda u mladých dospelých vo veku 18 až 29 rokov. Pred 13 rokmi médiám neverilo 18 percent týchto mladých ľudí, vlani už nadpolovičná väčšina.
Nedôvera voči médiám sa čoraz častejšie spája s dvoma ďalšími faktormi: s nízkym vzdelaním a so "slabou konzumáciou", teda s tým, ako často respondenti skutočne sledujú nejaké médium. V súčasnosti teda nedôverujú médiám konzumenti s najnižším formálnym vzdelaním, u nich narástla nedôvera najvýraznejšie - z 19 percent na 49 percent.
Vôbec najčastejšia je nedôvera voči médiám medzi nezamestnanými a nízkopríjmovými skupinami obyvateľstva. "Novinári pracujúci pre 'veľké médiá' sú vnímaní ako tí, čo stoja na strane úspešných ľudí," uvádza sa v štúdii.
Nedôveru voči médiám majú podstatne častejšie voliči ľavice, ktorí sú zároveň v populácii mierne početnejší. Novinári sú navyše vnímaní ako súčasť establishmentu. Avšak je tu aj ďalší pozorovaný jav: medzi samotnými novinármi je ľavicová politická orientácia pomerne zriedkavá, novinári sú skôr zástancami stredopravicovej liberálnej ideológie.
V českom verejnom mediálnom priestore teda stále trvá hodnotová asymetria. Ľavicovo orientovaní ľudia majú podľa štúdie pocit, že ich záujmy sú nedostatočne reprezentované, a logicky reagujú silnejšou nedôverou aj voči novinárskej profesii.
Českí novinári vynaložili veľa profesijných síl na podporu nového politického režimu, s ktorým podstatná časť žurnalistov spojila svoje kariéry aj životy. Ich silné stotožnenie sa s budovaním pluralitnej demokracie sa však postupne začalo vzďaľovať od väčšinovej populácie, v ktorej narastala nespokojnosť z nerealizovaných očakávaní a nenaplnených sľubov. Mediálni konzumenti vnímali novinárov v prvom ponovembrovom desaťročí ako ľudí, ktorých mali na svojej strane; potom sa však toto vnímanie zmenilo.
Najnovšie údaje ale ukazujú, že v posledných rokoch sa situácia vyrovnáva: od roku 2003 výrazne ubudlo novinárov, ktorí sa hlásia k pravici.
Respondenti odpovedali aj na otázku, ako si predstavujú typického novinára. A medzi negatívnymi prívlastkami uviedli bulvárnosť - tak označila žurnalistov takmer polovica populácie.
Takmer polovica obyvateľstva pokladá novinárov za nezávislých, teda oligarchizáciu českých médií nepovažujú Česi za ohrozenie novinárskej autonómie, napísali autori štúdie.
"Stabilný je aj podiel respondentov, ktorí vidia novinárov ako podplatiteľných. Je to stále druhý najnegatívnejší prívlastok spájaný s obrazom novinárov," dodali autori, ktorých citoval portál Českého rozhlasu.
Podľa výskumníkov je drastický prepad dôvery voči spravodajským médiám možné pozorovať aj v mnohých západných krajinách s rozvinutou demokraciou. Médiá a ich novinári tam strácajú pozíciu obhajcov ľudí v núdzi a pozíciu strážcov demokracie, uzavreli experti v štúdii.

Neoprávnené využívanie obsahu médií internetovými agregátormi a vyhľadávačmi ohrozuje udržateľný prístup občanov ku kvalitnému spravodajstvu, varovala dnes vo svojom vyhlásení rada Európskej aliancie tlačových agentúr (EANA). Vážne obavy to podľa nej vyvoláva najmä v súvislosti s falošnými správami a dezinformáciami, ktoré môžu ovplyvniť voľby a ďalšie demokratické procesy.
      Rada EANA vyjadrila svoje obavy po správach, že spravodajca Európskeho parlamentu (EP) pre navrhovanú smernicu o autorských právach odporučil, aby EP neschválil návrh Európskej komisie na ochranu tvorcov obsahu pred neoprávneným využitím ich spravodajstva.
      Rada EANA podporuje návrh EK na rozšírenie ochrany vydavateľov a zdôrazňuje, že táto ochrana musí zahŕňať aj obsah vytvorený tlačovými agentúrami.
      Udelenie licencie na využitie obsahu chráneného autorským právom je podstatou obchodnej činnosti tlačových agentúr a hlavným zdrojom financovania ich aktivít. Poplatky za využitie tohto obsahu preto tvoria základ pre udržateľnú a dlhodobú tvorbu nezávislého, nestranného a dôveryhodného spravodajského obsahu, pri ktorom sa môžu občania spoľahnúť, že ich bude informovať o vývoji vo všetkých oblastiach od politiky cez ekonomiku až po šport.
      Vyhľadávače sa stali databankami údajov využívajúcimi obsah, ktorý nevytvorili a za ktorý nezaplatili. Je preto veľmi dôležité, aby sa tzv. príbuzné práva súvisiace s autorským právom vzťahovali aj na tlačové agentúry a ďalších vydavateľov a pokrývali všetky činnosti komunikácie obsahu pre verejnosť, zdôraznila vo svojom vyhlásení Rada EANA.
      EANA, ktorej členom je aj Tlačová agentúra Slovenskej republiky (TASR), je tradičná stavovská organizácia tlačových agentúr z Európy. Jej úlohou je formulovať, koordinovať a spoločnými silami riešiť výzvy agentúrnej žurnalistickej práce v dynamicky sa meniacich trhových, legislatívnych a technologických podmienkach a v otázkach autorských práv.


Copyright TASR ©2017

MASS (Media Art Slovak Scene) 2017/vol. 1

 MASS (Media Art Slovak Scene) 2017/vol. 1 

Veľkoformátové projekcie súčasného video artu predstavuje výstava, ktorú včera otvorili v košickej Kunsthalle/Hale umenia. Pod názvom MASS (Media Art Slovak Scene) 2017/vol. 1 ponúka vybrané digitálne a interaktívne inštalácie, ako aj diela z oblasti game artu, ktoré reagujú na najnovšie trendy v hernom priemysle.
Ide o výber diel generácie študentov a absolventov ateliérov orientovaných na súčasné mediálne umenie z prostredia Fakulty umení Technickej univerzity (TU) v Košiciach, Akadémie umení (AU) v Banskej Bystrici a bratislavskej Vysokej školy výtvarných umení (VŠVU).
Výstava približuje rôzne prístupy v tvorbe využívajúcej rôzne technologické a inovatívne postupy, ako aj autorské koncepcie, ktoré charakterizujú stratégie v súčasnom umení. Podľa jedného z kurátorov výstavy a pedagóga Fakulty umení TU v Košiciach Richarda Kittu sa o mediaarte veľa hovorí, ale málokto vie a uvedomuje si, aké sú jeho základné východiská. "V Kunsthalle budú môcť návštevníci vidieť reálnu exhibíciu toho, čo vlastne generujú novomedialistické ateliéry na vysokých umeleckých školách na Slovensku a aký je ich skutočný potenciál, napríklad z pohľadu kreatívneho priemyslu," uviedol.
Organizátormi výstavy, ktorá potrvá do 16. apríla, sú Fakulta umení TU v Košiciach, DIG gallery, K13 – Košické kultúrne centrá a mesto Košice. Kurátormi sú okrem Richarda Kittu aj Michal Murin, Ján Šicko a Ján Adamove.
Prezentácia mediálneho umenia v Košiciach nie je náhodná. Metropola východu po získaní titulu Európske mesto kultúry (EHMK) 2013 sa usiluje o ďalší titul – UNESCO Creative City of Media arts.

Copyright TASR ©2017

9. 3. 2017

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americká herečka Laverne Cox si zahrá v pilotnom filme pripravovaného seriálu Trustee. V projekte televízie ABC stvárni jednu z hlavných postáv, kriminálničku Amandu Jones, ktorá si záver svojho trestu odpykáva ako pomocníčka polície. Keď začne pomáhať tvrdohlavej detektívke Elize Radley v podaní Kanaďanky Meaghan Rath, ktorá má iný pohľad na zločiny a tresty, vznikne netradičné ale humorné partnerstvo.
Za vznikom komédie stoja Jay Scherick a David Ronn, o réžiu sa postará Michael Engler. Výrobu si vzali na starosť spoločnosti Warner Bros. TV a Brownstone Productions, ktorú vlastnia Elizabeth Banks a Max Handelman. Spomínaní Scherick, Ronn, Banks, Handelman, Engler a Jonathan Collier sa pod projekt podpíšu ako výkonní producenti.
Tridsaťdvaročná Laverne Cox je známa najmä ako Sophia Burset zo seriálu Orange Is the New Black (2013). Vďaka tejto úlohe sa stala prvým transrodovým človekom, ktorého nominovali na cenu Primetime Emmy v hereckej kategórii, pričom Cox sa uchádzala o trofej pre najlepšiu hosťujúcu herečku v komediálnom seriáli. Objavila sa aj vo filmoch ako Bronx Paradise (2010), Musical Chairs (2011), 36 Saints (2013), Grandma (2015) či televíznom muzikáli The Rocky Horror Picture Show: Let's Do the Time Warp Again (2016).

©2017, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané

Ukrajinský prezident Petro Porošenko chce iniciovať stanovenie kvót na uvádzanie televíznych programov v ukrajinčine. Jeho cieľom je popularizácia tohto jazyka.
Na dnešnom odovzdávaní cien pomenovaných po ukrajinskom básnikovi Tarasovi Ševčenkovi Porošenko podľa agentúry RIA Novosti uviedol, že vďaka prijatým zmenám v zákonoch sa zvýšil podiel ukrajinských piesní a používania ukrajinského jazyka v rozhlasovom vysielaní. Porošenko však vyhlásil, že podiel ukrajinčiny v televíznom vysielaní "je neprípustne nízky." Oznámil, že sa preto rozhodol iniciovať kvóty na používanie ukrajinčiny aj v televízii.
Zmeny v zákone o rozhlasovom a televíznom vysielaní platia na Ukrajine od novembra roku 2016. V súlade s nimi televízne a rozhlasové spoločnosti musia v prvom roku ich platnosti zabezpečiť, aby 25 percent vysielaných piesní bolo v ukrajinčine. V druhom roku sa má tento podiel zvýšiť na 30 percent a od tretieho roku platnosti na 35 percent.
Proti týmto zmenám v zákone pred časom protestovalo vyše 500 ukrajinských spevákov a skupín, ktoré zavedenie kvót na minimálny počet piesní v ukrajinčine označili za "populistický krok". Podľa nich rozdeľuje Ukrajincov na základe ich jazykovej príslušnosti, čo narušuje jednotu spoločnosti. Strana Opozičný blok sa obrátila na parlament so žiadosťou o zrušenie tohto zákona.

Copyright © TASR 2017

TO JE TV!

TO JE TV!

SMER-SD: Reakcia na článok na portáli denníka SME Fico recitoval, Glváč vtipkoval o domácom násilí. Ako vyzeral míting k MDŽ?

SMER-SD: 


 
Denník SME vo vlastníctve Penty vždy, keď ide o politickú stranu SMER – SD a jej aktivity, zavádza. Ak má uverejniť pozitívnu správu, tak ju relativizuje. Ak má uverejniť negatívnu správu, postupuje v zmysle starého slovenského – urobiť z komára somára. Včera webový portál denníka SME informoval, že „Na posledný míting Smeru k MDŽ v bratislavskom Národnom tenisovom centre prišli stovky ľudí“.
Redaktori denníka SME by sa ale mali naučiť matematiku a rozdiel medzi „stovkami“ a „tisícami“, keďže na spomínanom mítingu bolo viac ako 4000 ľudí.
Denník SME nemá nikdy záujem písať pravdu o strane SMER – SD.

tlačový odbor strany SMER - sociálna demokracia

TA3 NEWS.Boris Kollár a Čistý deň s mimoriadnou sledovanosťou

TA3 NEWS
Boris Kollár a Čistý deň s mimoriadnou sledovanosťou 

Hosťami Petra Bielika v relácii Téma dňa, ktorú vysielala TA3 dňa 8. marca 2017 o 19.50 h, boli: Zuzana Tománková – Miková, zakladateľka resocializačného zariadenia Čistý deň a Boris Kollár (Sme rodina), poslanec NR SR.
      Prvá časť relácie s témou kauza Boris Kollár a Čistý deň dosiahla v primetimeovom čase 19.50 až 20.53 rtg 119 tis., shr (12+) 5,5 %, shr top manažéri s VŠ 9,4 % a celú reláciu si pozrelo 334 tis. divákov (reach).
      Okrem relácie Téma dňa divákov mimoriadne zaujali aj tlačové besedy vysielané počas dňa ku kauze Boris Kollár a Čistý deň, Úradu špeciálnej prokuratúry a k financovaniu VšZP.
      Najvyššiu sledovanosť dosiahla tlačová beseda o fungovaní Úradu špeciálnej prokuratúry (J. Čižnár, D. Kováčik, P. Šufliarsky), ktorú sledoval každý desiaty divák na Slovensku.
      Mimoriadnu sledovanosť mala TA3 počas celého dňa, keď dosiahla v cieľovej skupine 12+ nadpriemerný celodenný trhový podiel 3,5 %.
      Internetová stránka televízie TA3 včera dosiahla mimoriadne čísla a druhý deň po sebe prekonávala ročné maximá.
      *Poznámka: Uvedené čísla pochádzajú z elektronického merania televízií formou peoplemetrov (zdroj: PMT/TNS Sk). Všetky CS sú merané s hosťami.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Tvorcovia americko-britského seriálu Nočný recepčný (2016), známeho aj pod názvom Nočný manažér, pripravujú druhú sezónu. Počas konferencie INTV v Jeruzaleme to potvrdila režisérka Susanne Bier. "Pomaly pripravujeme scenár. Veľmi chceme druhú sezónu, ale nechceme urobiť niečo, čo nedosiahne úroveň tej prvej. To by bol naozaj zlý nápad," vyjadrila sa dánska režisérka.
Predlohou seriálu je kniha The Night Manager spisovateľa Johna le Carrého z roku 1993 (v češtine vyšla pod názvom Noční recepční, pozn. SITA), ktorá však nemá pokračovanie. Minulý rok v marci sa televízia BBC vyjadrila, že s autorom rokuje o plánoch na pokračovanie seriálu.
Hlavnou postavou príbehu je britský vojak Jonathan Pine, ktorý pracuje ako nočný recepčný v luxusnom hoteli. Práve tu sa stretáva so Sophie, ktorá mu poskytne usvedčujúce dokumenty o Richardovi Onslowovi Roperovi, anglickom obchodníkovi so zbraňami. V minisérii Nočný recepčný si Pinea zahral Tom Hiddleston, Ropera stvárnil Hugh Laurie a Olivia Colman sa predstavila ako agentka Angela Burr. Seriál získal tri Zlaté glóbusy a dve Primetime Emmy. Finále minisérie sledovalo počas premiéry vlani v marci na BBC viac ako deväť miliónov ľudí.
John le Carré v utorok oznámil vydanie novej knihy o špiónovi Georgeovi Smileym, ktorý sa vráti po 25 rokoch od vydania poslednej knihy. BBC tiež pripravuje adaptáciu románu The Spy Who Came in from the Cold z roku 1963 (v češtine vyšla pod názvom Špion, který se přišel ohřát, pozn. SITA), kde vystupuje Smiley. Odvysielať by ju mali budúci rok.

©2017, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Mladá francúzska žena s Downovým syndrómom bude v hlavnom vysielacom čase uvádzať predpoveď počasia na celoštátnej televíznej stanici France 2. Mélanie Ségardová (21) začne s prípravou na budúci týždeň, oznámila dnes asociácia UNAPEI, ktorá obhajuje záujmy ľudí s mentálnym postihnutím.
Ségardová za menej než dva týždne získala na sociálnej sieti Facebook vyše 200.000 "lajkov" po tom, ako UNAPEI spustila kampaň na upovedomenie spoločnosti ohľadom Downovho syndrómu s názvom "Mélanie to dokáže".
"Mélanie je našou vyslankyňou. Ukázali sme, že aj človek s hendikepom môže uskutočniť svoje sny. Spoločnosť to potrebuje," povedal pre francúzsky rozhlas riaditeľ danej asociácie Luc Gateau.
Downov syndróm je genetické ochorenie bez možnosti liečby, ktorá postihuje fyzický aj intelektuálny vývin človeka. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) sa vyskytuje približne u jednej z 1000 osôb. Ochorenie je spôsobené poruchou 21. chromozómu. Priemerné IQ u takto postihnutého dospelého jedinca je zvyčajne 50.

Fotografiu na titulnej stránke nového vydania talianskej mutácie hudobného časopisu Rolling Stone a titul Papa Pop (Pápež popu) si vyslúžila hlava katolíckej cirkvi, pápež František.
Stalo sa tak v súvislosti s pripravovanou návštevou argentínskeho pápeža v Miláne, kde by 25. marca chcel navštíviť väzenské zariadenie na okraji tejto severotalianskej metropoly.
Magazín to popisuje ako historickú udalosť, pretože pápež tam vyzve mladých ľudí, aby povstali.
Osemdesiatročný najvyšší predstaviteľ katolíckej cirkvi figuruje na obálke časopisu, ktorý príde do predaja vo štvrtok, s pozdvihnutým palcom na žlto-ružovom pozadí.

Copyright TASR ©2017

8. 3. 2017

MFFK Febiofest

MFFK Febiofest


Slávnostným uvedením poľsko-nemecko-česko-švédsko-slovenskej snímky Cez kosti mŕtvych vyvrcholil dnes večer v Bratislave 24. ročník Medzinárodného festivalu filmových klubov Febiofest. "Som veľmi rada, že Slovensko je, okrem berlínskeho festivalu a Poľska, prvá krajina, kde tento film ukazujeme," vyhlásila Agnieszka Holland, režisérka filmu, ktorý na Berlinale získal Strieborného medveďa - Cenu Alfreda Bauera. Hlavnou postavou filmu je excentrická učiteľka a milovníčka zvierat v dôchodkovom veku. V jej okolí sa v rýchlom slede odohrá niekoľko záhadných vrážd.
"Máme troška trému, ako to tu bude prijaté, ako sa vám film bude páčiť. Robili sme ho s láskou, dlho, poctivo. Urobili sme ho najlepšie, ako vieme, takže ak sa vám nebude páčiť, je to váš problém," rozosmiala divákov v Kine Lumiére svetoznáma režisérka poľského pôvodu, ktorá má vo svojej filmografii štyri desiatky titulov a na konte tri nominácie na Oscara, Zlatý glóbus aj cenu z Cannes. Agnieszka Holland označuje svoj nový film za morálny thriller, kombinuje v ňom mystérium s filozofiou. Ukazuje netradičným, v niektorých momentoch až provokatívnym spôsobom, kam môže siahať ľudská brutalita nielen voči zvieratám, ale aj voči outsiderom. "Film sa začína vážne, ale potom sa môžete smiať. Niektorí si myslia, že keď je začiatok vážny, nepatrí sa smiať, ale patrí sa, chceli sme to," poznamenala filmárka, ktorá vyštudovala FAMU v Prahe, kde zažila Pražskú jar a generáciu novej vlny, a celý život si zachováva blízky vzťah k Československu. Aj po rozdelení štátu sa do oboch krajín vracia a nakrúca tu.
V závere bratislavskej časti MFFK Febiofest tiež vyhlásili výsledky Súťaže krátkych filmov V strede Európy, v ktorej sa stretla dvadsiatka krátkych filmov z regiónu V4 a Rakúska. Hlavnú cenu spojenú s finančnou prémiou 3000 eur si odniesol slovenský film O sestre - dokumentárna esej Barbory Sliepkovej o dospievajúcom dievčati, ktoré sa (nedobrovoľne) rozhodlo izolovať sa. Podľa poroty ide o "jedinečný, intímny, citlivý, umelecký pohľad do duše mladého dievčaťa, ktoré bojuje s vlastným strachom a ostychom".
"Film sme na festival prihlasovali, aby sa dostal k divákom. Práve Febiofest bol veľmi lákavý, lebo ho máme ho radi a chodíme naň, sme veľmi radi, že sa sem vôbec dostal," povedala pre TASR 24-ročná Barbora Sliepková s tým, že víťazná snímka je študentskou prácu. "Bol to náš bakalársky film, záverečná práca skoro celého tímu, pomáhali nám s ňou naši pedagógovia. Sme veľmi radi, že sa dostala do podoby, ktorá takto komunikuje s divákmi a má nejaký ten odkaz," dodala mladá Bratislavčanka, ktorá za film O sestre získala aj Cenu divákov.
Medzinárodnú porotu v zložení slovenský režisér Miro Remo, maďarský režisér Gyula Nemec a poľský festivalový zástupca a filmár Krzysztof Sienkiewicz zaujali aj dva poľské krátke filmy. Zvláštne uznanie udelila snímkam Kŕč žuvacieho svalu a Tri rozhovory o živote.
O víťazoch po prvý raz na festivale rozhodovala aj špeciálna porota vybraná Medzinárodnou asociáciou filmových klubov. Jej členovia - slovenská dramaturgička filmových klubov Nina Šilanová, nemecká filmová kurátorka Christl Grunwaldová-Merzová, srbský filmár Dragan Milinkovič Fimon - odmenili Cenou Dona Quijota animovanú snímku Debut a dve zvláštne uznania udelili krátkym filmom Dialóg a Fuck the Cancer!.
Symbolický filmový kotúč - Výročnú cenu Asociácie slovenských filmových klubov (ASFK) za prínos svetovej kinematografii - si zo slávnostného večera odniesol rumunský režisér Radu Jude, ktorý na Febiofeste 2017 osobne uviedol svoju novinku Zjazvené srdcia.
Festival v Bratislave od 2. marca priniesol vyše 150 projekcií v piatich klubových kinách (Kino Lumiére, Mladosť, Foajé, Kino KLAP VŠMU a Artkino za zrkadlom). Výber filmov z bratislavskej časti poputuje do 7. apríla do ďalších desiatich slovenských miest - do Košíc, Prešova, Martina, Banskej Bystrice, Levíc, Trnavy, Trenčína, Prievidze, Kežmarku a po prvý raz aj do Popradu.


Copyright TASR ©2017

Slnko v sieti –Nominácie

Slnko v sieti –Nominácie

Zoznamu kandidátov na ceny Slnko v sieti Slovenskej filmovej a televíznej akadémie (SFTA) vládne dráma Učiteľka s trinástimi nomináciami, vrátane tej pre najlepší hraný film.
Snímka režiséra Jana Hřebejka môže ďalej triumfovať aj v kategóriách Najlepšia filmová réžia, Najlepší filmový scenár (Petr Jarchovský), Najlepší ženský herecký výkon v hlavnej úlohe (Zuzana Mauréry), Najlepší mužský herecký výkon v hlavnej úlohe (Peter Bebjak), Najlepší ženský herecký výkon vo vedľajšej úlohe (Zuzana Konečná), Najlepší mužský herecký výkon vo vedľajšej úlohe (Csongor Kassai), Najlepší kameramanský výkon (Martin Žiaran), Najlepšia filmová hudba (Michal Novinski), Najlepší filmový zvuk, Najlepší architekt - scénograf, Najlepšie kostýmy a Najlepšie masky.
O jednu nomináciu menej získala životopisná dráma Masaryk Juliusa Ševčíka, ktorá je taktiež nominovaná na najlepší hraný film. Okrem toho môže získať ceny za réžiu, scenár (Petr Kolečko, Alex Koenigsmark, Julius Ševčík), mužský herecký výkon v hlavnej úlohe (Karel Roden), mužský herecký výkon vo vedľajšej úlohe (Oldřich Kaiser), kameru (Martin Štrba), hudbu (Michal Lorenc, Kryštof Marek), strih, zvuk, scénografiu, kostýmy a masky.
Trojicu snímok uchádzajúcich sa o cenu pre najlepší hraný film dopĺňa Ja, Olga Hepnarová režisérskej dvojice Tomáš Weinreb a Petr Kazda, ktorá má celkovo päť nominácií. Štyri ceny môže získať film Stanko, tri nominácie má Červený kapitán, o dve trofeje zabojujú dokumenty Para nad riekou, Richard Müller: Nespoznaný a dráma Agáva a o jednu cenu sa uchádzajú snímky Pirko a 5. október. Celkovo sa do boja o cenu prihlásilo dvadsať filmov, z ktorých desať získalo nominácie. Cenu pre najlepší dokumentárny film môžu získať snímky Para nad riekou, Richard Müller: Nespoznaný a 5. október. V kategórii animovaných filmov tento rok pre nízky počet prihlásených diel víťaza nevyhlásia.
Siedmy ročník udeľovania cien sa uskutoční v piatok 7. apríla v bratislavskej Starej tržnici, pričom priamy prenos odvysiela RTVS na Jednotke. Počas slávnostného večera udelia aj Cenu za výnimočný prínos slovenskej kinematografii, meno jej držiteľa však zatiaľ neoznámili. Prvý raz v histórii udeľovania cien Slnko v sieti budú môcť svojich favoritov vybrať aj diváci a diváčky. Hlasovanie o divácky najobľúbenejší hraný a dokumentárny film spustí SFTA v piatok 10. marca. Všetky nominované filmy, spolu s ďalšími minuloročnými snímkami, uvedú v rámci prehliadky Týždeň slovenského filmu, ktorá sa bude konať od 3. do 9. apríla v bratislavskom kine Lumiere. Vybrané tituly potom v rámci Ozvien Týždňa slovenského filmu premietnu v kinách v Banskej Bystrici, Bytči, Kežmarku, Košiciach, Martine, Spišskej Novej Vsi, Trnave a Žiline.

Prehľad nominácií na ceny Slnko v sieti:

Najlepší hraný film:
Ja, Olga Hepnarová - réžia: Tomáš Weinreb, Petr Kazda, producenti: Marian Urban, Tomáš Weinreb, Petr Kazda, Vojtěch Frič, Marcin Kurek, Sylwester Banaszkiewicz
Masaryk - réžia: Julius Ševčík, producent.: Rudolf Biermann, Julius Ševčík
Učiteľka - réžia: Jan Hřebejk, producenti: Zuzana Mistríková, Ľubica Orechovská, Ondřej Zíma, Jan Prušinovský

Najlepší dokumentárny film:
Para nad riekou - réžia: Robert Kirchhoff, Filip Remunda, producenti: Robert Kirchhoff, Filip Remunda, Vít Klusák, Kamila Zlatoušková
Richard Müller - Nespoznaný, réžia: Miro Remo, producenti: Ivan Ostrochovský, Jiří Konečný
5. október - réžia: Martin Kollár, producent: Ivan Ostrochovský, Jiří Konečný, Tereza Polachová, Martin Kollár

Najlepšia filmová réžia:
Jan Hřebejk - Učiteľka
Julius Ševčík - Masaryk
Tomáš Weinreb, Petr Kazda - Ja, Olga Hepnarová

Najlepší filmový scenár
Petr Jarchovský - Učiteľka
Petr Kolečko, Alex Koenigsmark, Julius Ševčík - Masaryk
Tomáš Weinreb, Petr Kazda - Ja, Olga Hepnarová

Najlepší kameramanský výkon
Ivo Miko, film: Stanko
Martin Štrba, film: Masaryk
Martin Žiaran, film: Učiteľka

Najlepší filmový strih:
Peter Harum - Stanko
Marek Opatrný - Masaryk
Jana Vlčková - Para nad riekou

Najlepší filmový zvuk:
Viktor Ekrt, Pavel Rejholec - Masaryk
Lukáš Kasprzyk - Richard Müller: Nespoznaný
Jiří Klenka - Učiteľka
Najlepšia filmová hudba:

David Kollar - Stanko
Michal Lorenc, Kryštof Marek - Masaryk
Michal Novinski - Učiteľka

Najlepší architekt - scénograf:
Milan Býček - Masaryk
Juraj Fábry - Učiteľka
Tomáš Svoboda - Červený kapitán

Najlepšie kostýmy:
Ján Kocman - Agáva
Katarína Štrbová Bieliková - Učiteľka
Katarína Štrbová Bieliková - Masaryk

Najlepšie masky
Anita Hroššová - Agáva
Anita Hroššová - Učiteľka
Lukáš Král - Masaryk

Najlepší ženský herecký výkon v hlavnej úlohe:
Zuzana Mauréry za úlohu Márie Drazdechovej vo filme Učiteľka
Michalina Olszańska za úlohu Olgy vo filme Ja, Olga Hepnarová
Dominika Zeleníková-Morávková za úlohu Martiny vo filme Pirko

Najlepší ženský herecký výkon vo vedľajšej úlohe:
Zuzana Konečná za úlohu Kučerovej vo filme Učiteľka
Zuzana Kronerová za úlohu pani Mariky vo filme Červený kapitán
Klára Melíšková za úlohu Matky vo filme Ja, Olga Hepnarová

Najlepší mužský herecký výkon v hlavnej úlohe:
Peter Bebjak za úlohu Littmana vo filme Učiteľka
Peter Kočan za úlohu Stanka vo filme Stanko
Karel Roden za úlohu Jana Masaryka vo filme Masaryk

Najlepší mužský herecký výkon vo vedľajšej úlohe:
Marián Geišberg za úlohu detektíva Eduarda Burgera vo filme Červený kapitán
Oldřich Kaiser za úlohu Eduard Beneša vo filme Masaryk
Csongor Kassai za úlohu Kučeru vo filme Učiteľka

©2017, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TA3 NEWS Téma dňa o amnestiách s historickými číslami sledovanosti

TA3 NEWS
Téma dňa o amnestiách s historickými číslami sledovanosti"

Exkluzívnymi hosťami Petra Bielika v relácii Téma dňa , ktorú vysielala TA3 dňa 7. marca 2017 o 19.50, boli podpredseda NR SR Béla Bugár a bývalý predseda vlády Vladimír Mečiar.

Témou relácie bolo zrušenie tzv. Mečiarových amnestií.
Premiéra relácie Téma dňa sa s rtg 248 tis. divákov stala druhou najsledovanejšou reláciou v histórii TA3 mimo parlamentných volieb v rokoch 2012 a 2016.
Zároveň sa Téma dňa s podielom na trhu 24,2 % v primetime stala v cieľovej skupine A status s VŠ (top manažéri) - jednotkou na trhu. V univerzálnej cieľovej skupine 12+ dosiahla relácia trhový podiel 11,1 % (3. na trhu).
V premiére a v prvej repríze dosiahla relácia kumulatívny reach 538 tis. divákov.
Rekordy dosahovala aj internetová stránka televízie www.ta3.com, ktorá mala najvyššiu návštevnosť za posledných 12 mesiacov.
Obsah relácie zaujal nielen širokú divácku verejnosť, ale aj mnohé slovenské médiá. Podľa agentúry NEWTON Media boli zmienky o tejto relácii ako aj vyjadrenia zo samotnej relácie citované v 67 rôznych mediálnych príspevkoch.

*Poznámka: Uvedené čísla pochádzajú z elektronického merania televízií formou peoplemetrov (zdroj: PMT/TNS Sk). Všetky CS sú merané s hosťami.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Česká televízia odvysiela 13. marca prvý diel druhého radu kriminálneho seriálu Labyrint. Na obrazovke sa vedľa Jiřího Langmajera novo objavia napríklad Tatiana Vilhelmová a Jan Hájek. Seriál opäť režíroval Jiří Strach podľa scenára Petra Hudského. Druhý rad začína v lese neďaleko Brna, kde detektívi nájdu telo dievčaťa, ktorá zomrela brutálnym a trýznivým spôsobom. ČT predstavila dnes úvodný diel na projekciu v Prahe.
V ďalších úlohách sa predstavia Miroslav Donutil, Zuzana Kajnarová, Jiří Dvořák, Miroslav Táborský, Viktor Preiss či Alois Švehlík. Vyšetrovanie je dostáva do labyrintu napínavých udalostí a vedie ku skupine ľudí, ktorí sa ničoho neboja a nič ich nezastaví.
"Môj hrdina sa v pokračovaní nijako nezmenil, nie je dôvod, aby to bolo inak," povedal po projekcii Langmajer. Kriminálne žáner na obrazovke ho nijako nepriťahuje. "Som dosť úzkostlivý človek a pozerať sa na nejaké záhady by mi spôsobilo nespavosť. Ak niečo sledujem, sú to prírodopisné snímky," vysvetlil herec, ktorý si akčné scény kompenzoval reláciou Čítanie do uška pre detský kanál Českej televízie.
Režisér Strach, ktorý je práve v zahraničí, sa k Labyrintu vrátil rád. Už preto, že kombinácia thrilleru a detektívky je podľa neho v Česku veľa opomínaný filmový tvar a na prvej úspešnej sérii si overil, diváka baví. To, že mystériá ho priťahujú, potvrdili aj jeho televízne zábery Diablova lesť a Stratená brána. Labyrint opäť natáčal päť mesiacov na južnej Morave, napríklad v Moravských Kníniciach, na Znojemsku, zrúcanine Templštejn a v Olomouci.
Prvý rad Labyrintu sledoval viac ako milión divákov pri obrazovkách, ďalších 300.000 na iVysílání Českej televízie. "Zistili sme, že diváci pozitívne prijímajú aj iný formát kriminálky, než sú klasické epizodické detektívky. U prvej série sme s napätím očakávali, či bude divákov baviť čakať sedem dielov na to, až sa dozvie, kto je páchateľom," uviedla producentka Labyrintu Jiřina Budíková. Druhá séria opäť použila rovnaký spôsob rozprávania, keď jeden hlavný prípad sa rieši v priebehu všetkých siedmich dielov. Na ten sa však nabalili ďalšie udalosti aj z prostredia lobistov, advokátov a politiky. Viac priestoru dostali herci z Brna.
"Prvá séria bola predaná na Slovensko, do Poľska a Holandska. Navyše formát scenára kúpili v USA, čo nie je v našom prostredí obvyklé," povedala producentka ČTK.
Žáner krimi v posledných rokoch v tuzemských televíziách udomácnil. Seriál Temný Kraj vrcholí na Prime, zatiaľ čo na verejnoprávne obrazovke sa zavŕšila séria Svet pod hlavou. Prima zaradila V.I.P. vraždy a uviedla projekty mordparty a Polda. Nova, ktorá počíta s pokračovaním úspešnej Polícia Modrava, dostala ponuku od Josefa Klímu, Radka Johna a Janka Krúpy na seriál vychádzajúce z programu Na vlastné oči.
Facebook nemusí vyhľadávať a vymazávať odkazy, nepravdivo spájajúce sýrskeho utečenca so zločinmi spáchanými inými migrantmi, rozhodol dnes súd v juhonemeckom meste Würzburg. Zamietol tak žalobu tohto utečenca, ktorý práve o to žiadal.
      Žalujúci Anas Modamani bol jedným z viacerých žiadateľov o azyl, ktorí si na vrchole utečeneckej krízy v roku 2015 urobili tzv. selfie s nemeckou kancelárkou Angelou Merkelovou, keď navštívila utečenecký tábor na okraji Berlína.
      Táto fotografia Sýrčana sa začala šíriť v sociálnych médiách. Avšak neskôr sa začala objavovať aj na rôznych účtoch na Facebooku ako ilustračná snímka vždy, keď bol v Nemecku spáchaný ťažký zločin a za páchateľa bol označený nejaký migrant, napríklad po decembrovom útoku nákladným autom na berlínsky vianočný trh alebo po napadnutí bezdomovca v Mníchove.
      Modamani sa snažil na súde dosiahnuť verdikt, ktorý by prinútil spoločnosť Facebook aktívne vyhľadávať a vymazávať duplikáty spomínanej fotografie, avšak súd jeho žalobu zamietol. Sudca argumentoval, že spoločnosť nie je zodpovedná za hanlivé výroky zverejnené tretími stranami.
      Hovorca Facebooku vyhlásil, že spoločnosť uznáva, že výskyt uvedených fotografií spôsobuje Modamanimu problém. Avšak podľa hovorcových ďalších slov je Facebook nadšený, že súd zastáva názor, že súdne rozhodnutie nie je tým najúčinnejším riešením tohto problému.
      Hovorca takisto poznamenal, že spoločnosť podnikla kroky na odstránenie fotografií, na ktoré žalujúci poukázal, lebo ho vykresľovali v zlom svetle.
      "Rýchlo sme zablokovali prístup k obsahu, keď sme naň boli upozornení (Modamaniho) právnymi zástupcami," uviedol hovorca Facebooku a dodal: "Budeme naďalej reagovať na všetky legitímne, odôvodnené upozornenia právnych zástupcov."
      Hovorca tiež poznamenal, že spoločnosť sa riadi nemeckým právom, pokiaľ ide o fotografie zverejňované na Facebooku.
      Mladý Sýrčan chcel dosiahnuť súdny verdikt, ktorý by donútil Facebook aktívne vyhľadávať a odstraňovať takého odkazy, a nečakať, kým ochabne záujem užívateľov sociálnej siete alebo kým na nevhodnú snímku upozornia sami.
      Podľa nemeckej tlačovej agentúry DPA súd vo Würzburgu dnes rozhodol, že Facebook neurobil nactiutŕhačské odkazy sám a nemožno ho teda nútiť k plneniu súdneho rozhodnutia, aby vyhľadával a vymazával takéto nepravdivé odkazy.

Šéfredaktor nemeckého denníka Die Welt Ulf Poschardt sa obrátil otvoreným listom na tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana s prosbou o prepustenie v Turecku uväzneného spravodajcu tohto periodika Deniza Yücela na slobodu.
      Odosielateľ sa v úvode písomnosti, o ktorej obsahu informovala tlačová agentúra DPA, predstavuje adresátovi a zdôrazňuje, že si robí veľké starosti o spravodajcu ním riadeného periodika, ktorý je už viac ako týždeň vo vyšetrovacej väzbe.
      Šéfredaktor pripomína, že keď angažoval uväzneného pre redakciu Die Welt, predpokladal, že bude písať o vnútornej politike, potom však zistil, ako veľmi miluje krajinu svojich predkov, a preto súhlasil, aby robil spravodajcu denníka v Turecku. Odvtedy sa záujem o spravodajstvo Die Welt viac ako zdvojnásobil, poznamenáva.
      Poschardt pripomína, že jeho otec ako bavorský úradník pomáhal na tureckom ministerstve financií v Ankare v 80. rokoch minulého storočia s modernizáciou daňovej správy a ešte dnes spomína na neuveriteľnú usilovnosť a angažovanosť tamojších kolegov.
      Podľa jeho slov Turecko a Nemecko spája mnohé, a to nielen milióny nemeckých občanov tureckého pôvodu, ktorý nezriedka disponujú podobne ako uväznený dvojakým občianstvom, ale aj pestrá história, v ktorej sa obom stranám najviac darilo, keď rešpektovali vzájomné záujmy. "Súčasné pomery to neodrážajú a Vy, predovšetkým Vy, to môžete zmeniť," formuluje šéfredaktor Die Welt v otvorenom liste najvyššiemu tureckému predstaviteľovi.
      Odosielateľ pripomína, že sa uväznený novinár, kritický a teda nepohodlný, dobrovoľne prihlásil na polícii a spolupracuje s vyšetrovateľmi. Zároveň adresátovi pripomína i jeho osobnú skúsenosť s uväznením z politických dôvodov a apeluje na neho, aby Yücela nechal prepustiť na slobodu.
      Štyridsaťtriročný žurnalista strávil do uvalenia vyšetrovacej väzby v policajnej cele predbežného zadržania 13 dní po tom, čo sa sám prihlásil na polícii, keď sa dozvedel, že sa po ňom pátra.
      Novinárovo uväznenie ešte zvýšilo jestvujúce napätie v dvojstranných vzťahoch medzi Nemeckom a Tureckom. Yücel čelí obvineniu z teroristickej propagandy v prospech mimo zákon postavenej Strany kurdských pracujúcich (PKK) a Gülenovho hnutia, ktoré je v Turecku považované za iniciátora vlani zmareného pokusu o puč v krajine, ako aj z podnecovania nenávisti. Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan ho však obvinil aj zo špionáže a označil za nemeckého agenta.
      Právni zástupcovia Yücela podali sťažnosť voči jeho uväzneniu. Advokáti sťažnosť zdôvodnili tým, že podľa ich názoru je uvalenie väzby na žurnalistu tak v rozpore s platnou tureckou legislatívou, ako aj s výkladom Európskeho súdu pre ľudské práva.
Copyright © TASR 2017